מזרח תיכון חדש

עוד פרטים נחשפים על מתחם יריד המזרח שעתיד להיפתח ביוני הקרוב. יש גם ביקורת

למה בהדמיות כולם יפים? הדמייה של יריד המזרח. באדיבות חברת אתרים
למה בהדמיות כולם יפים? הדמייה של יריד המזרח. באדיבות חברת אתרים
17 באפריל 2013

עצם המילה מתחם מעוררת חשש. מתחם אומר משהו מתוכנן מראש, מלאכותי. מתחם זו מילה של יזמים שרואים כסף בעיניים. והנה, בחודש יוני הקרוב, צפוי להיפתח בצפון העיר מתחם חדש. יריד המזרח המיתולוגי, משנות ה־30, עבר בחודשים האחרונים מתיחת פנים מסיבית במטרה להפוך למתחם הבילוי והמסחר הבא של ת"א.

העיקרון המנחה את תהליך ההתחדשות דומה לזה של המתחמים הקיימים כבר בעיר: שימור אזור מורשת היסטורי, הכנסת אופי מסחרי והפיכתו למוקד צרכנות בהסוואה של מרכז איכותי. אבל נגיד שכל זה בסדר, וההתחדשות של המתחם היא טובה לעיר, השאלה שנשאלת היא מדוע בכלל צריך עוד מתחם תרבות ופנאי בת"א? והמתחם המחודש שוכן בין רצועת נמל ת"א לבין הירקון, במקום שבו נמצאת עד היום גלידה מונטנה האגדית.

גודלו של המתחם הוא 70 דונם, והוא יחולק לשישה אזורים הכוללים 27 בניינים בשטח בנוי, שיפעילו עסקים מסוגים שונים: מתחם ילדים ומשפחה, מתחם בתי קפה, מרכז מדיה וקולנוע, מרכז מזון מהיר ומסעדות, מתחם מסחר ובילוי ומרכז העיצוב. גולת הכותרת של המתחם תהיה אמפיתיאטרון בקיבולת של 350 מקומות. בנוסף מתוכנן לונה־פארק לפעוטות, בית ספר לקולינריה, ולראשונה מזה עשרות שנים, יוקם בת"א בית קולנוע מסחרי חדש. בקיצור, פרויקט שאפתני עם המון אטרקציות במקום אחד. אגב, על פי ההערכות של העירייה, מספר המבקרים צפוי להגיע ל־100,000 אלף מבקרים בשבוע, רובם תושבי חוץ.

יואב לרמן, דוקטורנט לגיאוגרפיה באוניברסיטת ת"א שעוסק באורבניזם, ובעל הבלוג ושמו עוד בלוג תל־אביבי, טוען שהמתחם הזה הוא ביטוי למגמה הכללית של תהליך הפרוור והפרדת השימושים בת"א. "חשוב לקרוא למתחמים האלה בשמם הנכון – אלה מתחמי צריכה מלוקקים. חמשת המתחמים שקיימים בת"א לא משרתים אף איש מ־300 אלף התל־אביבים שגרים בעיר, אלא את שלושת מיליון האנשים שגרים בגוש דן והסביבה. תל אביב היא גן המשחקים של כל גוש דן".

ללרמן ביקורת רבה על טרנד המתחמים שפוקד את ת"א: "על פניו נראה שבמתחם החדש עושים אותה טעות כמו בשאר המתחמים בעיר. לפי דעתי מה שצריך לעשות במתחם זה לפתח אותו למשהו עירוני יותר, שיהווה חלק מהעיר ושכונה חדשה של מגורים, בתי ספר וחנויות". הוא מסביר שיש לתכנן אזורים עבור הולכי רגל ולא עבור מכוניות: "מתחם התחנה הוא קניון שנכשל. מבקרים מגיעים לשם פעם אחת בחיים, מצלמים, קונים, אוכלים ולא חוזרים. כמות הכסף שהשקיעו בפרויקט הזה היא לא הגיונית ובטוח שלא החזירה את ההשקעה בה. אחת הסיבות שהמתחם נכשל היא בגלל ההשקעה בנגישות לכלי רכב ולא בנגישות להולכי רגל. מטרת המקום היא למשוך קהל מהפרוורים שמגיע עם רכב".