זיכוי קלוש: למה מחזור בקבוקים הפך למשימה בלתי אפשרית?

במקום לתגמל את חדוות הסביבה, תושבים המבקשים להזדכות על בקבוקי זכוכית נתקלים בתירוצים מגוונים מצידן של רשתות השיווק. כיצד הפך מחזור הבקבוקים לאתגר קפקאי ראשון במעלה?

מחזור בקבוקי זכוכית (צילום: שאטרסטוק)
מחזור בקבוקי זכוכית (צילום: שאטרסטוק)
21 באוגוסט 2018

יש ושורה על תושבי העיר רוח טובה, ואידיאולוגיית הזיהום הגלובלי מבקיעה את הציניות התל אביבית. הם אוספים בביתם מספר מכובד של בקבוקי זכוכית, גוררים אותם לסופר הקרוב לדירתם ומבקשים ליהנות מסכום הפיקדון המגיע להם על פי החוק. אולם בבתי העסק הייעודיים גורסים הקופאים "אין לנו מקום" או "אין מי שיטפל בזה עכשיו", והתושבים החרוצים נתקעים עם שקית עמוסה בקבוקי זכוכית ומידה הגונה של כעס כבוש.

על פי החוק אפשר להזדכות על בקבוקי זכוכית בכל בית עסק שמוכר אותם, בכל יום ובכל שעה שבה בית העסק פתוח (אפשר להביא עד 50 בקבוקים ביום לאותו בית עסק, אבל מי יכול לסחוב יותר מזה?). אולם בשבועות האחרונים תושבים רבים מתלוננים כי בתי העסק מתעקשים לנפנף אותם, בניגוד מוחלט לחוק.

"הקופאים מתייחסים אלינו בזלזול". (צילום: שאטרסטוק)
"הקופאים מתייחסים אלינו בזלזול". (צילום: שאטרסטוק)

"אני גרה בדירת שותפים במרכז העיר ובמשך כמה חודשים טובים אספנו את כל בקבוקי הבירה, היין וכל מה שאפשר לקבל עליו פיקדון בערימה כדי שבבוא היום נוכל ללכת לסופר ולמחזר", מספרת רותם (26) אשר מתגוררת במרכז העיר. "בכל פעם שאנחנו מגיעים עם שקיות של בקבוקים לסניף של AM:PM, הקופאים מתייחסים אלינו בזלזול. התירוצים הם בדרך כלל 'אין מי שיטפל בזה עכשיו' ו'אין לנו מקום'. אתה יורד עם כל הבקבוקים, עד שאתה כבר מחליט לעשות את זה ויכול להיות שיישלחו אותך הביתה או שתצטרך להמתין המון זמן כדי שמישהו בכלל ישים עליך. למה אין פשוט מכונות שעושות את זה, אם לחבר'ה בסופרים קשה להתמודד עם זה?".

התירוצים מתגוונים ככל שמוסיפים לנדוד מרשת לרשת. "הגעתי לסופר יודה ביום שבת עם שקית מלאה בבקבוקים ונאמר לי שאי אפשר להחזיר בקבוקים ביום שבת, מה שנראה תמוה מאוד כי הסופר פתוח והקופאי נוכח בבית העסק אבל כנראה שלמחזר זה יותר מדי בשבילו בשבת", מספרת דניאלה (27) אשר מתגוררת בלב העיר. "הפסקתי לאסוף בקבוקים כי פשוט אין לאן להחזיר אותם, כל פעם אני מקבלת סיבה אחרת למה עכשיו זה לא נוח".

בתי העסק מתעקשים לנפנף את התושבים שרוצים למחזר (צילום: שאטרסטוק)
בתי העסק מתעקשים לנפנף את התושבים שרוצים למחזר (צילום: שאטרסטוק)

גם בטיב טעם נתקלו תושבי תל אביב בתגובות זהות מצד העובדים במקום. "הגעתי לטיב טעם בדיזנגוף עם שקית מלאה בבקבוקים וניגשתי למוכר כדי להשיב אותם. בתגובה הוא אמר שאי אפשר לקבל בקבוקים בשעה כזאת, אמרתי לו שמוטב שאם על פי החוק יש שעות מסוימות שבהן מותר להביא שיציינו זאת בשלט בחוץ כדי שאנשים יידעו לא לרדת עם המשקל הזה בשקית לשווא", מספרת רעות רומי זיו (30) המתגוררת בדיזנגוף. "זה ממש עצבן אותי, אז פניתי למוקד הצרכנות והבנתי שאין שעות מסוימות שבהן מותר להביא את הבקבוקים, זה היה חרטוט אחד גדול. אני משוכנעת שהם מכירים את החוק ומנסים לעקם אותו".

הממונה על אכיפת החוק לפיקדון על מכלי משקה הוא המשרד להגנת הסביבה. האכיפה נעשית על ידי ביקורות וקשר שותף עם בתי העסק. בתגובה לתלונות התושבים מסר המשרד בתגובה: "המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה עורכת מעת לעת ביקורות יזומות ברחבי הארץ בכלל ובתל אביב־יפו בפרט, ומטפלת בתלונות שהתקבלו על ידי הציבור הרחב. יצוין כי בהתאם לצורך המשטרה הירוקה מטילה קנסות על עסקים שפועלים בניגוד לחוק. ניתן לומר כי מאז כניסת החוק לתוקף כמות התלונות מצד הציבור דווקא פחתה, מה שמעיד על שיתוף פעולה גובר מצד בעלי העסק. המשרד קורא לכלל התושבים שנתקלים בסירוב להגיש תלונה לפניות הציבור במשרד שתופנה לבדיקה".

בדוברות AM:PM מגייסים לטובתם את שיקולי הרעש והשכנות הטובה. "רשת AM:PM ממחזרת כ־6 מיליון בקבוקים בשנה, כך שוודאי אין כאן עניין של מדיניות או התעלמות מהחוק, יש נהלים ברורים של קבלת בקבוקים והם מיושמים על ידי הצוותים בסניפים. כאשר מסיבה כלשהי יש ברגע נתון רק עובד אחד במשמרת אי אפשר לנעול את הסניף ולמנוע שירות מהרבים כי מישהו בדיוק הגיע עם ערמת בקבוקים. יתרה מזאת, כרשת אורבנית שחיה את העיר 24/7 חשובה לנו מאוד גם השכנות הטובה, ובכל הכבוד, זכותם של השכנים בבניין לשקט יחסי – גם מרעש הבקבוקי".

הנהלת סופר יודה מסרה בתגובה: "על אף האמור, חברתנו תמשיך לפעול במסגרת החוק. ההנחיה המפורשת מההנהלת החברה לעובדים היא להיצמד לרוח החוק ולקבל מיחזור בקבוקים כפי שהחוק דורש. לגבי הלקוח הבודד – לא אמורה להיות בעיה ואם חלילה תהיה פניה על אי קבלת בקבוקים, היא תטופל בחומרה.

מדוברת טיב טעם נמסר: "התלונות לא מוכרות לנו, טיב טעם מקבלת בקבוקים למחזור על פי כל דין".

"כל פעם אני מקבלת סיבה אחרת למה עכשיו זה לא נוח". (צילום: שאטרסטוק)
"כל פעם אני מקבלת סיבה אחרת למה עכשיו זה לא נוח". (צילום: שאטרסטוק)