מי יציל את הפיקוסים? העירייה מתכננת לעקור עצים עתיקים מכיכר דיזנגוף

עיריית תל אביב רוצה להפוך את כיכר דיזנגוף לריאה ירוקה בלב העיר. מי ישלם את המחיר? מסתמן שעצי הפיקוס הוותיקים שלא ישרדו את המעבר

כיכר דיזנגוף, שנת 2015 (צילום: shutterstock)
כיכר דיזנגוף, שנת 2015 (צילום: shutterstock)
5 ביוני 2016

התכנית להנמכת כיכר דיזנגוף והפיכתה לפנינה ירוקה בלב העיר עוד לא יצאה לדרך, וכבר היא התחילה ברגל שמאל עם ארגוני סביבה. בפגישה שהתקיימה ביוזמת פעילי סביבה לבין עיריית תל אביב, נודע לראשונים כי העירייה מתכננת לעקור ממקומם 11 עצי פיקוס עתיקים בני 82 שנה – המהווים את המעגל הפנימי של העצים מבין שני מעגלים שמאכלסים את הכיכר. "רוצים להוסיף שביל אופניים מעגלי בעל שני נתיבים סביב הכיכר, ובכך בעצם לדחוף את הכביש על המעגל הפנימי של העצים, במקום לעבור בין שני מעגלי העצים כפי שהיה בעבר", אומר מור גלבוע, מנכ"ל הארגון מגמה ירוקה. "כך או כך יש סיכוי שהשבילים שהוגדרו הם לא השבילים האידאלים, ושרוכבי האופניים פשוט יחצו את הכיכר בקו ישר כמו שקורה בכיכר הבימה. לייצר שביל שבגללו כורתים את העצים נראה לנו אבסורד. איך אתם מדברים על גן ירוק כשאתם עוקרים 11 עצים עתיקים שנותנים צל, מושכים אנשים, סופחים זיהום אוויר ופולטים חמצן לאוויר? זה לא דבר פשוט בעיר סואנת ומזוהמת כמו ת"א, בטח במרכז העיר".

עכשיו זה רשמי: כיכר דיזנגוף תונמך לגובה הרחוב

התוכניות נחשפות: כך תיראה כיכר רבין החדשה

ומה בדבר טענת העירייה בנושא, שגורסת שהעצים לא יעקרו באופן מוחלט, אלא יועתקו ממקומם למיקום אלטרנטיבי? מתברר שהעניין לא ממש מניח את דעתם של הפעילים הסביבתיים. "זה לזרוק חול בעיניים של האנשים", טוען גלבוע. "מעבר לעובדה שהעצים לא יחזרו לכיכר, העירייה יודעת שזה מהלך מורכב, שהעצים – שהשורשים שלהם עבותים ומסתבכים אחד בשני – לא ישרדו. אין מצב להעתיק את זה בלי שהעץ ייפגע. זה פשוט לכרות 11 עצים בני למעלה מ־80 שנה".

כיכר דיזנגוף, שנת 2011 (צילום: getty images)
כיכר דיזנגוף, שנת 2011 (צילום: getty images)
הפיקוסים בינקותם. כיכר דיזנגוף, שנת 1938 (תמונה: לע"מ)
הפיקוסים בינקותם. כיכר דיזנגוף, שנת 1938 (תמונה: לע"מ)

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "העירייה נמצאת בשלבי תכנון לפרויקט הנמכת כיכר דיזנגוף, הכולל הורדה של הכיכר, הסדרת כיכר ציבורית וסלילת שבילי אופניים. במסגרת התכנון לפרויקט ישנה התייחסות לשימור עצי הפיקוס בכיכר, כאשר מרבית עצי הפיקוס בעלי ערכי השימור הגבוהים ישומרו ולא יכרתו. נציין כי בכיכר המחודשת עתידים להינטע כ־50 עצים חדשים."