מה עומד מאחורי טרנד האירועים המזוייפים בפייסבוק?

סדנת מדידת קונדומים, שכנוע קטינים להתקדם להומוסקסואליות והשקת המהדורה המחודשת של לוחות הברית - מי עומד מאחורי מגמת הפייק איוונטס שמשגעת את הרשת? האנשים שמאחורי התופעה נחשפים

שכנוע קטינים להתקדם להומוסקסואליות
שכנוע קטינים להתקדם להומוסקסואליות
14 בנובמבר 2017

מי ששוטט בשבועות האחרונים בפייסבוק, לא היה יכול להתעלם מהצפה של אירועים ביזאריים עד מזעזעים שהזמנותיהם הופצו לקהל הרחב. בראשם עמדה סדנת האיפור לפעוטות, שפרסומה גרר, כצפוי, גל של תגובות זועמות. מאז שהתגלה האיוונט כמזוייף, נראה שרבים שאבו השראה מהרעיון והחלו לשחרר אל המרחב הווירטואלי אירועים שונים ומשונים שכולם, במידה מסויימת, מהווים סאטירה על תופעות חברתיות מוכרות ותרבות האיוונטים בפרט. בעקבות המגמה החדשה, נולד גם טרנד הלייקים האירוניים-ומודעים-לעצמם, שמטרתם להצחיק את החבר'ה של המלייקק שנחשפו לתגובתו על האיוונט. אם כן, נראה שכל הדינמיקה סביב הטרנד מסתכמת בדאחקה, אבל מה באמת עומד מאחורי האיוונטים המזוייפים?

עוד כתבות שיעניינו אותך:
קומיקס – כך תטרידי את המטריד
איזה ויברטור הוא הסקס המושלם?
כך הטיפול הפסיכולוגי הרס לנו את החיים

משחקי זיכרון עם חולי אלצהיימר. מתוך "אירועים ונהנים"
משחקי זיכרון עם חולי אלצהיימר. מתוך "אירועים ונהנים"

"מה שמשך אותי ליצור איוונטים כאלה", מספר יואב גל (שם בדוי), בעליו של מפעל הזיופים "אירועים ונהנים", "הוא איוונט מזוייף שנתקלתי בו בעמוד "עמ;לק", ובו קריאה לציבור להפגין למען רייצ'ל ורוס מ"חברים", כיוון שהם סובלים מיחס שלילי מאז הפרידה שלהם בסדרה. להפתעתי" הוא מוסיף, "גיליתי שאנשים באמת הגיעו לכיכר עם שלטים, וזה מה שהדהים אותי".

השקה מחודשת של לוחות הברית. מתוך "אירועים ונהנים"
השקה מחודשת של לוחות הברית. מתוך "אירועים ונהנים"

ולא רק באיוונט הזה בלע הקהל את הפיתיון. האירוע האחרון שפירסם גל בשם "שרים שירי נעמי שמר מתחת לבית של הצל", זכה להצלחה כה מסחררת שאפילו פרופ' אמיר חצרוני שיתף אותו בגאווה בפרופיל האישי שלו, ואף קרא לקוראיו לצאת לזמר בהמוניהם. עם זאת, יש להזכיר שאצל חצרוני, מידת הרצינות (או הפיכחות) לעולם לא ברורה עד הסוף.

תמיכה נלהבת. מתוך פרופיל הפייסבוק של אמיר חצרוני
תמיכה נלהבת. מתוך פרופיל הפייסבוק של אמיר חצרוני

יוצר פייק-איוונטס נוסף שעורר התעניינות עצומה הוא ארז רוטגן, העומד מאחורי האירוע הספק-אידיוטי-ספק-גאוני "צורחים כמו גוקו בפארק מאיר", שקיבל קרוב לאלף אטנדינגס. לדבריו, "אנשים כל כך התלהבו מהאירוע, שכבר חשבתי ללכת אליו בעצמי, אבל הייתי עסוק בתאריך הזה". עם זאת, מסתבר שכמה אנשים תפסו יוזמה ואכן קיימו את האירוע. ובעצם, למה לא? הרי מה יותר מושלם לקירוב לבבות בעיר הסואנת וגדושת המתחים הזאת, מאשר שאגה משותפת במרחב הפתוח?

צורחים כמו גוקו בפארק מאיר
צורחים כמו גוקו בפארק מאיר

אבל לא כל האיוונטים המזוייפים נועדו לשעשוע הציבור בלבד. כצפוי, כמו כל טרנד מצליח, גם זה משך את תשומת לבן של החברות המסחריות, שהחליטו לרכוב על הגל. כך עשו הזוג אירה ויאיר, בעלי חברת הקונדומים "גלייד ישראל" שפירסמו הזמנה לסדנה של מדידת קונדומים. לדבריהם, "האיוונטים המזוייפים עוזרים לנו להיכנס לתודעה של מי שמתפדח לדבר על קונדומים או יחסי מין, כי אנחנו מציגים את הנושא באופן מוקצן ומשעשע". הגישה החדשה התגלתה כיעילה יותר מכל פרסום אחר. "אנשים פתאום נכנסים לאתר, מגיבים, מתעניינים", מספר הזוג, "וחלק גדול מהם מודה שהגיע בעקבות האיוונט".

סדנה למדידת קונדומים
סדנה למדידת קונדומים

בשונה מהם, אצל יוצרי האיוונטים הפרטיים, נראה שלא תמצאו איזו כוונה נסתרת, מלבד הרצון לזעזע את הקהל. או כמו שאומר גל, "אין לנו מניע רציני. הכיף הוא ביצירת העניין הציבורי נטו".

"שכנוע קטינים להתקדם להומוסקסואליות". פייק איוונט
"שכנוע קטינים להתקדם להומוסקסואליות". פייק איוונט