מדוע פתיחת מעונות יום חדשים בעיר מתעכבת?

לארבעה מכל חמישה ילדים מתחת לגיל 3 אין מקום במעון יום מסובסד בתל אביב. במרכז העיר המצב חמור במיוחד, ומבנה חדש שהוקם עבור הילדים במתחם השוק הסיטונאי עומד ריק

מתחם השוק הסיטונאי (צילום: דודו בכר)
מתחם השוק הסיטונאי (צילום: דודו בכר)
20 בדצמבר 2017

ברגע שחופשת הלידה מסתיימת מתחיל הסיוט האמיתי של הורי העיר – למצוא מעון יום. המדינה אמנם מחויבת לספק חינוך חינם לכל ילד, אך רק כשהוא מגיע לגיל 3. החלופות עומדות בפני ההורים הן מעונות פרטיים ובלתי מפוקחים, שמחירם מגיע לאלפי שקלים בחודש, ומעונות מסובסדים חלקית של ארגונים שונים, שהמחיר בהם אמנם זול יותר ויש עליהם פיקוח של משרד הרווחה, אבל הם מעטים והתחרות על המקום בהם קשה. בתל אביב המצב קשה במיוחד: ב־2016 נדחו 2,200 ילדים בעיר מהמעונות הללו בשל מחסור במקום, עלייה של 85 אחוז משנת 2011.

העירייה אמנם טוענת שהיא פועלת להגדלת ההיצע של המסגרות, אך סיפורו של מבנה אחד ספציפי, בפרויקט השוק הסיטונאי של גינדי, גרם לנו לתהות אם היא אכן עושה מספיק. במרכז העיר המצב גרוע במיוחד. רק שישה מ־51 המעונות המסובסדים בעיר פועלים באזור, מה שמשאיר מקום ל־18 אחוז בלבד מהילדים. הכתובת לאשמה, סבורים ההורים, ברורה. "העירייה מסרבת לבנות מעונות במרכז העיר באופן שיטתי, כנראה כי הקרקע יקרה מדי וכי החוק לא מחייב אותה", אומר עילם טייכר, רכז תחום חינוך בשדולת ההורים העירונית ומוביל המאבק בנושא. "בחמש השנים האחרונות יש קיפאון מוחלט. בתקופת חולדאי התווספו רק חמישה מעונות, נראה שזה לא בראש מעייניו".

כדי לקדם את הנושא, העירייה מעניקה זכויות בנייה נוספות ליזמים שיבנו מעונות בפרויקטים למגורים שהם מקימים. כך למשל הוסכם שבמתחם השוק הסיטונאי של גינדי, שאוכלס בשנה האחרונה ושנמצא בדיוק במוקד האזור שסובל ממחסור, יוקם מעון שיאכלס כ־90 ילדים. אף שהאינטרקום במגדלי המגורים כבר התמלא בשמות והקניון פתוח לקהל, מבנה המעון נותר ריק. לדברי טייכר, השדולה פנתה לעירייה כדי להבין איך התפספסה כך שנת הלימודים הנוכחית, אך לא הצליחה לקבל תאריך יעד לפתיחת המעון.

המעון הריק (צילום: עילם טייכר)
המעון הריק (צילום: עילם טייכר)

"אם הם יודעים שיש מחסור והבנייה הסתיימה לפני שנה, למה לא פתחו את המעון בזמן? למה הילדים וההורים הפסידו שנה בגלל ביורוקרטיה?", תוהה טייכר. "לחפש מעון בתל אביב זה סיוט כמו לחפש דירה", אומרת שירה, אם לתינוקת שהחלה כבר לחפש מעון לשנה הבאה. "זה שוק פרוץ לגמרי. יש כל כך הרבה מעונות פרטיים בגלל הצורך הפסיכי בהם במרכז העיר. אני הולכת לשלם קרוב ל־4,000 ש"ח בחודש לגן שאין עליו פיקוח בזמן שיש מבנה מוכן לאכלוס. העירייה פשוט פולטת אותנו החוצה".

מהעירייה נמסר בתגובה: "מבנה המעונות בפרויקט השוק הסיטונאי הוקם והוכשר על ידי היזם וזאת בהתאם להוראות התב"ע. העמותה שזכתה במכרז להפעלת המעונות (עמותת פשר- פיתוח שירותי רווחה וחינוך) נמצאת בימים אלה בחתימה על חוזה ובמקביל פועלת לקבלת רישיונות וסמל מוסד ממשרד הכלכלה, כאשר המעון צפוי להיפתח במהלך חודש פברואר, בהתאם לקבלת האישורים הנדרשים. המכרז פורסם כקול קורא כבר במהלך מאי 2017, כאשר בחודשים שלאחר מכן הוגשו בקשות ע"י מספר עמותות והחל התהליך המקובל עד לבחירה העמותה המתאימה. בתחילת ספטמבר, לאחר השלמת הבנייה וקבלת המבנה מהיזם, אושרה ההקצאה לעמותה במוסדות העירייה השונים, כולל בישיבת המועצה בחודש נובמבר. חשוב לציין, כי אין בהוראת התב"ע תנאים לאכלוס הקשורים לפתיחת המעונות אלא להשלמת בנייתם, שאכן הושלמה.

באשר לסוגיית המחסור במעונות בעיר, הנושא הינו באחריות ממשלת ישראל, כאשר העירייה מתריעה זה שנים כי יש לקדם חקיקה אשר תאפשר מתן מסגרת לכל ילד בישראל. למרות זאת, העירייה המודעת לצורך של תושבי העיר במסגרות חינוכיות לגילאים אלו, פועלת מצידה בשנים האחרונות להגדלת היצע של מסגרות לגיל הרך, דרך תהליכי בניית מעונות יום בעיר, כאשר בשנים האחרונות נבנו ונפתחו 3 מעונות יום חדשים ו-7 נוספים אחרים בשלבי תכנון ובניה".