פרסום ראשון: מיקומי המצלמות שיוצבו בנתיבי תחבורה ציבורית בעיר

25 מצלמות תנועה שיתעדו נהגים שנוסעים בנתיב תחבורה ציבורית ייפרשו ברחבי העיר ויתחילו לפעול בתחילת מרץ. איפה הן ימוקמו ומה גובה הקנס שיחטפו העבריינים?

מצלמת תנועה (צילום: shutterstock)
מצלמת תנועה (צילום: shutterstock)
14 בפברואר 2017

 

הכינו את הארנק: כחלק ממאמצי הרשויות לדחוק את המכוניות הפרטיות מהכביש ולעודד את השימוש בתחבורה הציבורית, נפרשות בימים אלה לא פחות מ־25 מצלמות אכיפה לנתיבי תחבורה ציבורית, שיתעדו את הנהגים הפרטיים שמשתמשים בנתיבים וישלחו להם הביתה דוחות בגובה 500 ש"ח. המצלמות יחלו לפעול ב־1 במרץ, בתקווה שמהר מאוד הן ישיגו את האפקט הנדרש והאוטובוסים יוכלו לנוע במהירות בנתיבים המיועדים להם. חשוב להבהיר: לא מדובר בנתיבים חדשים שבהם תיאסר הנסיעה אלא רק בהגברת האכיפה בנתיבים הקיימים.

"הפעלת המצלמות תלווה באזהרה לציבור הנהגים", מבטיחה מיטל להבי, סגנית ראש העיר והאחראית על תיק התחבורה. "צריך פה תפיסת עולם נחושה ורצון אמיתי לשנות, וזה דורש גיוס אומץ בנושא מהלכים לא פופולריים, לרבות אכיפה על נהגים שאינם שומרי חוק". להבי מאמינה שהמהלך יביא גם לשיפור בתחבורה הציבורית. "ככל שהתחבורה הציבורית תעמוד בסטנדרטים יותר סבירים של מהירות, יותר אנשים יעברו להשתמש בה". גם במשרד התחבורה מאמינים במהלך וסבורים שמדובר באמצעי אכיפה טוב יותר משוטרים בכל הנוגע לנסיעה בנת"צים: הוא אינו מפגע בטיחותי כמו שוטר שעומד על הכביש, אבל מרתיע את הנהג במיוחד.

המהלך צפוי אמנם להיטיב עם נוסעי התחבורה הציבורית, אבל בקרב הנהגים הפרטיים, שכיום לא כולם שומרים על החוק בהימנעם מנסיעה בנתיבים, יש כאלה שמביעים חשש מהמהלך. "הנהיגה בעיר מטריפה, במיוחד בשעות העומס", מודה הילה אביר, תושבת לב העיר, "אבל אין מה לעשות. אי אפשר לסמוך על התחבורה הציבורית, ולהחליף ארבעה אוטובוסים כדי להגיע לצד השני של העיר זה מפגר". לדבריה, "זה כמו לשים פלסטר על כריתה. צריך קודם לדאוג לתחבורה הציבורית לפני שמחלקים קנסות".

נהגי האוטובוס, לעומת זאת, מחכים בכיליון רוח למצלמות. "אנחנו נמדדים לפי רמת השירות, וחלק מהשירות זה להגיע בזמן המתוכנן, בנתיבים שיהיו פנויים. זה מה שהנוסעים מצפים ובצדק", אומרת אילנה שקד, נהגת קו 51 של דן. "אני אמורה לעשות בין 45 דקות לשעה את הסיבוב מתל אביב לפתח תקווה, וברגע שיהיו לי נתיבים פנויים אני בטוחה שאוכל לקצר. גם האנשים יהיו פחות לחוצים".

במשרד התחבורה ובעירייה מבקשים להרגיע ולהבהיר שמדובר במהלך משלים בצד מהלכים אחרים שישפרו את התחבורה הציבורית – וגם יקלו על הנהגים הפרטיים. מלבד הקמה של נת"צים נוספים ותוספת אוטובוסים, העירייה מתכוונת להבהיר את הגדרת השעות האסורות בנתיבי התחבורה הציבורית, כך שהכבישים והרחובות השמורים לאוטובוסים ולמוניות בשעות העומס יותרו לנסיעה ברכב פרטי בשעות המתות ובסופי שבוע. לנוחותכם מצורפת מפת המצלמות המלאה. בתקופה הקרובה ייפרשו עשרות מצלמות נוספות. מבטיחים לעדכן במיקומים.