בלדה לסוכן פיראטי: מתווכי דירות שאינם מורשים משתלטים על העיר

כאילו שחיפוש דירה בתל אביב לא היה קשה מספיק, בתקופה האחרונה הציפו את השוק מתווכים לא מורשים שלוקחים מאיתנו עמלה יקרה ולוקחים גם תעסוקה מחבריהם המורשים. שיהיה לנו בהצלחה

מתווכים פיראטים (איור: יותם פישביין)
מתווכים פיראטים (איור: יותם פישביין)
7 במאי 2017

 

חיפוש דירות בתל אביב הוא מעמסה נפשית שכל אדם שגר בעיר (ולא קיבל דירה בירושה) מכיר על בורייה. הוא כולל שיטוט אינסופי בקבוצות הפייסבוק העמוסות, מעבר אובססיבי על הדירות שמתפרסמות מעת לעת בלוחות המודעות השונים שקיימים באינטרנט, פרסום סטטוסים מביכים בפייסבוק ומלחמה עקובה מדם מול המתחרים – כל זה בתקווה שאיכשהו, מתישהו, המיועדת תימצא. על סף ייאוש רבים מחליטים לפנות למתווכי הדירות, כדי שיעשו את העבודה השחורה במקומם למרות העלות הגבוהה (שלרוב מגיעה לסכום של שכר דירה חודשי). אבל מה קורה כשאנחנו מגיעים לראות דירה ומגלים שמי שמראה לנו אותה הוא לא בעל הבית וגם לא מתווך מורשה, אלא רק אחד שמציג עצמו ככזה?

עוד כתבות שיעניינו אתכם: 
לאן נעלמו הכספומטים בתל אביב?
כך ייראה קו הרקיע של תל אביב בעוד עשור 
למה הבריכות העירוניות יקרות כל כך?

"כשחיפשתי דירה, פניתי למודעה לגבי דירה בכרם התימנים, שנראה כאילו אדם פרטי פרסם אותה", מספרת רינת (27), שבימים אלו מחפשת לעבור לגור בעיר עם בן זוגה. "כשהתקשרתי, מפרסם המודעה לא הציג עצמו כמתווך, אבל כשהגעתי לדירה הוא אמר שהוא אדם פרטי שלוקח דמי תיווך. 'אדם פרטי, מתווך' מה זה משנה, אני יכול להיות גם סנדלר', הוא אמר. בקיצור, הוא דרש כסף". רינת ורבים אחרים שחשים את המצוקה הזו על בשרם מוכנים לסגור עסקה גם במחיר שהם נותנים יד למעשה מרמה כדי לשים את הראש כבר על המיטה המיוחלת בדירה התל אביבית שעליה הם מפנטזים. "אנחנו כנראה הולכים לגור שם. אין לי ברירה".

"זה אחלה כסף"

את תום (27) הפתיע מתווך באחת הדירות שאותן הלכה לראות במאמצי החיפושים. "הלכתי לראות דירה אצל בעל דירה פרטי. פתאום הגיע לשם מתווך שאני מכירה מאיזו חורבה שהראה לי כמה ימים לפני כן. המתווך שכנע את בעל הדירה, בזמן שאני עומדת שם, שלא להשכיר לי את הדירה, זאת למרות שהבעלים כבר שלח לי חוזה שבה נכתב כי שכר הדירה עומד על 3,500 ש"ח לחודש. שעה לאחר מכן פורסמה הדירה באינטרנט בסכום של 4,000 ש"ח. זה מתסכל מאוד. אני לא מבינה איך אף אחד לא אוכף את זה. תהליך חיפוש הדירה היה תהליך שארך חודש, שבמהלכו ראיתי 20 דירות לפחות ובגלל אותם 'מתווכים' זה הופך להיות סיוט מתמשך".

ומיהם האנשים שעוסקים בתחום הזה? יעל (22), שאותה פגשנו במסעדה שבה היא ממלצרת, סיפרה לנו שבשעות שהיא לא במסעדה היא "מחלטרת", בלשונה, במקצוע התיווך. "הגעתי לעיר מצפון הארץ וחיפשתי עבודה. ידיד קישר אותי למשרד התיווך שבו הוא עובד והתחלתי לעבוד גם שם. לא עניין אותם אם יש לי ניסיון בתחום ובטח לא רישיון. אני שליחה של בעל העסק ומקבלת אחוזים. אני לא חושבת שאני עושה משהו לא בסדר, זה אחלה כסף".

"אדם פרטי, מתווך, מה זה משנה, אני יכול להיות גם סנדלר" (צילום: shutterstock)
"אדם פרטי, מתווך, מה זה משנה, אני יכול להיות גם סנדלר" (צילום: shutterstock)

ההשפעה השלילית על השוכרים הפוטנציאליים מנוכחות המתווכים בשוק הדירות ברורה וידועה. נוכחותם של מתווכים פיראטיים, שאינם מורשים, מקשה עוד יותר על השוכרים שנאלצים להתמודד עם מאגר הולך ומידלדל עוד יותר של דירות ללא תיווך, או לחלופין נאלצים להיכנע ולשלם אלפי שקלים של דמי תיווך. מי עוד סובל מכניסת אותם מתווכים פיראטיים? 1,816 המתווכים בעלי הרישיון שפועלים בתל אביב, לפי רשם המתווכים של משרד המשפטים. כדי לקבל את הרישיון המיוחל הם נדרשים לעבור מבחן ולשלם אגרה שנתית (910 ש"ח בשנה הראשונה, 460 ש"ח בהמשך). מי שפועל כמתווך בלי רישיון פועל באותו תחום כמוהם – בלי לעמוד בדרישות הכלכליות והאחרות שהם נדרשים להן.

"המשכיר נחשף לסכנות"

אשר בן-נון הוא מתווך שנמצא בתחום יותר מ-20 שנה, והוא כבר מכיר היטב את התופעה. "יש הרבה מאוד מתווכים שפועלים ללא רישיון, הם מפרסמים דירות וגובים דמי תיווך", הוא אומר ומבהיר שמותר למתווכים לפנות לבעלי דירות שפרסמו מודעות להשכרת דירות ובהסכמתם גם להציג את דירתם כמובן. עם זאת הוא ממליץ לשוכרים לבדוק שאכן מדובר במתווך שמחזיק ברישיון בתוקף. אך בעצם מדוע זה עניינו של המשכיר ולאיזו סכנה הוא חושף את עצמו אם יעבוד עם מתווך לא מורשה? "מתווך שאינו מורשה חושף את המשכיר לסכנות שונות", מסביר בן-נון. "הבדיקה שלו עלולה להיות רשלנית ושגויה. מתווך מנוסה ומורשה יבדוק את השוכר – את תחום העיסוק שלו, יבקש אינפורמציה ממשכירים, יבדוק את הערבים ויברר עליהם וייקח אחריות מלאה על הבדיקה". אם לא יפעל כשורה, יהיה קשה הרבה יותר לתבוע אותו במקרה של רשלנות, מוסיף בן-נון. לבד מעניין העמלה, גם השוכרים עלולים להסתבך מעסקים עם מתווך לא מורשה. "מתווך מקצועי יבדוק שהחוזה מול המשכיר סביר, ויגדיל גם את ביטחון השוכרים".

גם רועי חיניץ, יו"ר איגוד המתווכים מודע היטב לתופעה: "יש לא מעט מאכערים שעוסקים בתחום ללא רישיון, ללא מחויבות אתית ומקצועית. ואיך מתמודדים איתם? "לפני שנפגשים עם המתווך בדירה חשוב לוודא מי הוא. אל תתביישו לבקש לראות את הרישיון ולחפש אותו ברשם המתווכים. רק כך נוכל לנסות לעצור את התופעה". בהנחה שלשוכר הפוטנציאלי אין הרבה מה לעשות עם מתווך שיודיע "אין לי תעודה", לא נותר לנו אלא לאחל לכם בהצלחה.

[interaction id="590ee2949c3d6790494fffb5"]