רוצים לפרוק

העירייה ערכה לראשונה הגרלה כדי לקבוע מי יזכה למשאית ממומנת במצעד הגאווה. אבל חלק מהליינים, כמו האריסה למשל, לא הוזמנו

חגיגות מצעד הגאווה
חגיגות מצעד הגאווה
6 ביוני 2013

המשאיות של מצעד הגאווה נתפסות כחלק מרכזי בחגיגה הגדולה, אבל מאחורי החזות המלבבת יש לא מעט מרמור. עד השנה בעירייה נהגו לדרוש מכל גוף או ליין להגיש בקשה מפורטת לניהול ולהובלת משאית, הכרוכה במתן ערבות כספית של למעלה מ־20 אלף ש"ח. ממש כמו בקזינו, ליינים שביקשו ליהנות מסבסוד של משאית, נאלצו לקחת את הסיכון שאולי יצטרכו לשלם בעצמם את הכסף, אם העירייה תחליט לא להעניק להם מימון משמעותי. שיטה זו הותירה ליינים וגופים רבים מחוץ לתמונה. אם לא די בכך, הערבות לא כללה את עיצוב הבמה, הרקדנים, התקליטנים ושאר המופעים הנלווים.

השנה כללי המשחק השתנו בדקה ה־90: הצוותים שהביעו נכונות להפיק משאיות התכנסו יחד והחליטו כי הגרלה על מימון מלא של כמות מצומצמת של משאיות תענה טוב יותר על צרכיהם. העירייה הסכימה, ובהגרלה זכו ארבעה ליינים: האוויטה, הדרעק, הליין של שירזי וה־ADD. התקציב שמוקצה למשאיות גדל, אך עדיין לא מספיק: כ־88 אלף ש"ח שיחולקו באופן שווה בין הזוכים לעומת 50 אלף ש"ח אשתקד.

אולם הבעייתיות בהחלטה הספונטנית שלקחו הצוותים יחד עם יועץ ראש העיר לענייני הקהילה הגאה, יניב ויצמן, היא שליינים קטנים שבחרו לא להגיש את מועמדותם בשל ההתחייבות הכספית כלל לא ידעו על ההגרלה. "אם הייתי יודע שזה מתקיים כמובן שהייתי משתתף. לא התמודדתי במכרז הרגיל כי העירייה תמיד דורשת התחייבות מוגזמת של עשרות אלפי שקלים, שאני לא יכול וגם לא ממש מעוניין לעמוד בה", טוען יותם פפו, הבעלים של הליין אריסה.

"הבעיה בשנים האחרונות הייתה שאף אחד לא ידע כמה משאיות יהיו וכמה תמיכה כל אחד יקבל. נוצר מצב של מערבון שבו כל המפיקים מחכים לראות מי ישלוף אחרון את ההחלטה להביא משאית", מסביר אימרי קלמן, הבעלים של הדרעק והשפגאט. "האבסורד האמיתי היה שגם עם המימון הסמלי, עיריית תל אביב נהגה לחייב את המפיקים ואת הארגונים לשלם את דמי ההשכרה של המשאיות שהגיעו לסכומים של עשרות אלפי שקלים, למרות שהמצעד לא יכול להתקיים בלי המשאיות. אנחנו בדרעק סירבנו בתוקף לכך – זה כמו שאמן שמופיע על הבמה ישלם על הקמתה".

יניב ויצמן מעיריית תל אביב־יפו טוען כי ההגרלה משרתת את הליינים: "בניגוד לאירועי עוגן אחרים בעיר, המצעד לא זוכה לתקציבים מנותני חסות ורוב התקציב מגיע ממימון עירוני. גם המשאיות, שבכל מצעד אחר בעולם עולות המון לליינים ולחברות, מסובסדות על ידי העירייה. השנה, בהתאם להמלצת בעלי הליינים שהגישו בקשה למשאית, הסבסוד יינתן למספר מצומצם יותר של משאיות אבל יהיה סבסוד מלא, בניגוד לשנים קודמות שבהן כל ליין עדיין נדרש לשלם מחיר משמעותי".