נו מור מיסטר נייס גאי?

בעקבות תחקיר אולפן שישי של ערוץ 2 התעוררה המשטרה ופשטה על עשרות מקומות שבהם מוכרים תחליפי סם. בעלי העסקים לא מתרגשים וטוענים: "החוק איתנו, למשטרה אין קייס"

יאללה, כנסו, תהרסו לעצמכם את החיים. חנות מיסטר נייס גאי. צילום: אנטולי מיכאלו
יאללה, כנסו, תהרסו לעצמכם את החיים. חנות מיסטר נייס גאי. צילום: אנטולי מיכאלו
24 באפריל 2013

"כמה שעות אתה כבר עובד בנקיונות היום?” שואל רוני זוארץ את העובד שלו. “וואלה, כבר שלוש שעות אני מנקה פה", הוא עונה. טלוויזית ה־LCD של פיצוציית העשבים באלנבי 31 מונחת על הרצפה, מחכה שמישהו ירכיב אותה בחזרה אחרי שמשטרת מחוז תל אביב פירקה אותה במהלך הפשיטה הרחבה שלה בסוף השבוע שעבר על בתי עסק שבהם מוכרים תחליפי סם.

זוארץ, אחד מהוגי הקנאביס הסינתטי "מבסוטון", לא מתרגש. “אין לי כתב אישום אחד, וסגרו לי 78 תיקים מאז שיצאתי מהכלא ב־2004. אני יכול מהלק על הציפורניים שלך לעשות לך ספיד, והכל יהיה חוקי. בתכלס, כואב להם שאני עושה מיליונים", הוא אומר.

זוארץ או לא זוארץ, בינתיים עושה רושם שמה שבאמת שכואב למשטרה זה כתבות לא מפרגנות בערוץ 2. יממה לאחר תחקיר אולפן שישי של ערוץ 2 פשטו בלשי המשטרה על עשרות חנויות שבהן מוכרים תחליפי סם. לטענת המשטרה, במהלך המבצע בוצע חיפוש בלמעלה מ־150 בתי עסק, נתפסו כ־12 ק"ג של חומרים החשודים כתחליפי סם, כ־2000 מארזים של חומרים החשודים כתחליפי סם, כ־4000 קפסולות/כדורים ועשרות בקבוקונים המכילים חומרים החשודים כתחליפי סם. כ־15 בעלי עסקים נעצרו והובאו להארכות מעצר בבתי משפט".

בדומה לקושי של כתב חדשות ערוץ 2, יוסי מזרחי, גם לאחר אותה פשיטה מדוברת, ניכר קושי רב בהשגת גורם רשמי שיהיה מוכן להתראיין לכתבה על הנושא. גם במשטרה וגם בעיריית תל אביב הסתפקו בתגובות לקוניות. זוארץ לעומת זאת, יוצא איתי בזמן הראיון אל אמצע רחוב אלנבי באור יום להוריד ראש נייס גאי בבאנג, כדי להוכיח שהוא לא מפחד מאיש. לפחות מבחינה חוקית, נראה שאין לו באמת ממה לפחד.

המחוקק אשם

גם המשטרה וגם עיריית תל אביב מפנות אצבע מאשימה למחוקק. במשטרה טוענים שיש באפשרותם לאכוף את החוק ולסגור בית עסק רק אם בקיוסק נמכר אלכוהול לקטינים או שישנן בעיות רישוי. כשחומר שלא נמצא בפקודת הסמים המסוכנים נמכר בחופשיות ישנם שני סעיפים נוספים שבאפשרות המשטרה להפעיל. הראשון הוא פקודת הרוקחות והשני הוא סעיף 338 לחוק העונשין – טיפול רשלני בתרופות או בחומר רעיל.

בשני המקרים מתבצע תהליך מורכב, הכולל בדיקה יסודית של משרד הבריאות ולאחר מכן ניתנת חוות דעת מקצועית נוספת. התהליך מתנהל בפרק זמן ארוך מספיק כדי לאפשר ליצרני תחליפי הסמים "להתארגן מחדש", ולייצר תחליף אחר.

נשאלת השאלה מדוע המשטרה או העירייה אינן מנסות לסגור את חנויות תחליפי הסמים על בסיס בעיות ברישוי להפעלת בית עסק. הרי מה הסבירות שחוק רישוי עסקים מרשה למכור תחליפי סם? מתברר שבעלי החנויות המפוקפקות הצליחו לעקוף גם את המכשול הזה.

"עיריית תל אביב־יפו הייתה הראשונה שהובילה את האכיפה כנגד בתי עסק בעלי רישיון שמכרו סמים סינתטיים ובעקבותיה החלו באכיפה גם ערים אחרות", אומרים בעירייה. "בעקבות האכיפה המסיבית, הצליחו אותם עסקים למצוא פרצה בחוק ולמכור את הסמים הסינתטיים בבתי עסק שנועדו למכור אך ורק חומרים אלו ולכן, על פי חוק, לא נדרשו כלל לרישיון עסק על מנת לפעול (בדומה לחנות למכירת נעלים, כלי בית וכיוצא בזה מ.ג). במצב שנוצר אין בידי העירייה סמכות חוקית לפעול כפי שהייתה לה כנגד בתי עסק בעלי רישיון וסמכות האכיפה בידי משטרת ישראל בלבד". בהתאם לכך, אין מניעה מכך שאותם מקומות שנסגרו בפשיטה הגדולה של המשטרה יפתחו שוב בקרוב.

הולכים לכיוון של עוגיות

"באיזו זכות המשטרה סוגרת מקום?" זוארץ מתלונן, "מאז שהשתחררתי מהכלא ועד היום לא הגעתי לזה שאנשים עומדים ברחוב ומוכרים, זה מגעיל!". כשהוא נשאל אם יש חומרים רעילים בעשבים שהוא מספק, הוא מודה שבעבר הייתה בעיה של אצטון בחומרים, אבל מעבר לכך דוחה מכל וכל היתכנות של קיום חומרים מסוכנים. "החומרים הם כמו חומרים דיאטתיים, לספורט ולסקס. הכנתי גם לאימא שלי, כדי לרזות, שיהיה קצת ספידים לחדר כושר, אבל בלי הסטלה. איזה כוסית היא נהייתה!".

הוא מסרב להתייחס לחומרים כאל סמים:  "אפשר לנהוג ולעשות מה שרוצים, לעומת אלכוהול שהוא סם מסוכן מאד", הוא אומר, "אני מעדיף שהבת שלי, שהיא קצת סטלנית כזאת, תקנה בחנות כזאת מאשר שתלך לקנות סמים בלוד ויאנסו אותה". זוארץ היה אמור להתייצב ביום ב' האחרון בשימוע בבימ"ש בנוגע לגורל בתי העסק, אך לא טרח להגיע. "לפני שבועיים היתה פה משטרה וראו כדורים ועשבים ולא לקחו. ממה יש לי לדאוג עכשיו? בכוונה לא הגעתי, לא קרה כלום לאף אחד וגם לא יקרה".

מבחינת זוארץ, העשבים והחומרים האלו שהוא מייצר באמתלה חוקית הם דבר מבורך וחיובי, כי "אנשים לא נוסעים ללוד וליפו לקנות סמים ואנשים לא משלמים כל כך הרבה כמו שהיו משלמים על היידרו ורפואי". גורמי האכיפה אולי לא מסכימים עם דעתו של זוארץ על החיוביות שבחומרים המופצים, אך בהיעדר חקיקה, אלו נראים כקופאים על השמרים בשאר ימי השנה שבהם לא משודרות כתבות תחקיר בנושא בערב יום שבת בערוץ 2. אפרופו שמרים, זוארץ חולק את תוכניותיו לעתיד, כל עוד הוא יכול לפעול באין מפריע, "אני מנסה למצוא משהו שירגיע את המדינה, אני כנראה הולך לכיוון של עוגיות".

מאגף החקירות של משטרת ישראל נמסר: במסגרת מבצע האכיפה הארצי פועלת משטרת ישראל כנגד עסקים המוכרים סמים ותחליפי סם לציבור במוקדים שונים בכל מחוזות המשטרה. מדובר בפעילות ממוקדת המתבצעת מעת לעת, כבכל תחומי האכיפה המשטרתית, לצד שגרת האכיפה היומיומית, בשילוב היחידה למניעת פשע פרמצבטי במשרד הבריאות, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול וגורמי פיקוח ברשויות המקומיות, כנגד עסקים המוכרים ומפיצים חומרים המסכנים את בריאותו ואת שלומו של הציבור.

ככלל, תחליפי הסם הם תרכובות של חומרים סינתטיים המשתנים מעת לעת והכנסתם לפקודת הסמים מחייבת הליך חקיקה מורכב. לצד קידום הליך זה על ידי כלל השותפים לנושא, מבצעת המשטרה אכיפה בתחומים אחרים דוגמת רישוי וסעיף חוק הנוגע לחומרים מסוכנים המחייב חוות דעת של משרד הבריאות. בכל מקרה נדרשות בדיקות מעבדה לזיהוי החומרים הפעילים ואין בשמות המוצרים, באריזותיהם ובאופן מכירתם כדי להצביע על הרכבם".