שפיכה מוגזמת: מאות דגים מתים בירקון בעקבות זיהום הנחל

מאמצי שיקום הירקון נשטפו לים כשמתקן לטיהור שפכים החל להזרים אל הנחל בהיקף גדול מהמותר. הדגים כבר שילמו את המחיר

דגה מתה בנחל הירקון (צילום: "השכנים של הירקון")
דגה מתה בנחל הירקון (צילום: "השכנים של הירקון")
1 במאי 2017

 

יותר מ־ 85 מיליון ש"ח הושקעו בשיקום נחל הירקון, שסבל בעבר מזיהום קשה והיה למעשה תעלת ביוב חשופה. העירייה התגאתה בשיקום, אך בתקופה האחרונה טוענים תושבים הגרים באזור הנחל כי הזיהום חזר אליו עקב פעילותו של מכון טיהור שפכים דרום השרון, שלטענתם מטפל בפי ארבעה שפכים ממה שהוא מסוגל, והעודפים – מוזרמים לנחל. קבוצת תושבים שגרים באזור הנחל, בתל אביב ומחוץ לה, החליטו להתאגד ולהיאבק בתופעה המסריחה. "הכל התחיל בגשם הראשון, בנובמבר. היינו מגיעים לנחל בבקרים ומוצאים מרבד של דגים מתים על המים", מספר מוטי אלמליח, ממקימי ועד השכנים של הירקון שפועל למען עצירת הזיהום. "עקבנו אחר דגימות חיידקים שנערכו בירקון על ידי רשות נחל הירקון, ומצאנו שמאוקטובר 2016 ועד היום נרשמת עלייה משמעותית במספר החיידקים. הכמות המותרת על ידי ועדת ענבר (שקבעה את תקן איכות מי הקולחין בישראל – נ"כ) היא 200 חיידקים ל־100 מ"ל. במרץ 2017 נרשמו רבבות חיידקים. אלה נתונים מטורפים".

השכנים של הירקון
השכנים של הירקון

ומה משמעות זיהום כזה? לדברי עמיר בלבן מהחברה להגנת הטבע, "לזיהום השפעה מיידית, בדמות פגיעה ישירה בחיות בר, מהזוחלים ועד לחיות הבר הגדולות. בשבועות האחרונים נצפו דגים מתים, מה שפגע גם בחיות אחרות – זוחלים, ציפורים ויונקים. גם התושבים מושפעים מזה – המראות קשים, מפגעי הריח וכמובן זיהום הסביבה שבסופו של דבר חוזר אלינו אם אנחנו רוחצים בים או שותים ממי התהום שנשאבים". הירקון עובר בארבע רשויות מקומיות, ועל פי השכנים של הירקון כולן מתייחסות לתופעה כגזרת גורל. "אנחנו בקשר איתן אבל לטענתן אין מה לעשות", מספר אלמליח. "אנחנו בטוחים שיש מה לעשות, ושמדובר בשאלה של סדרי עדיפויות. צריך להגביר את הזרמת המים הטבעיים בנחל ולהקל עליו באופן מיידי". לפי אלמליח המאבק רק התחיל: "לא נחכה בידיים שלובות עד שמישהו יואיל להתייחס לנושא. לא נעמוד בחיבוק ידיים, נפגין ונרעיד את שולחנות מקבלי ההחלטות. נקיים מפגש פעילים ב־ 4 במאי, שם נתכנן את צעדינו. כולם מוזמנים".

"המראות קשים, מפגעי הריח והזיהום חוזרים אלינו" (צילום: "השכנים של הירקון")
"המראות קשים, מפגעי הריח והזיהום חוזרים אלינו" (צילום: "השכנים של הירקון")

מרשות המים נמסר: "בנחל הירקון קיימת זרימת קולחים באיכות נמוכה הנגרמת כתוצאה מהיעדר טיפול מספק בשפכים הללו על ידי יצרני השפכים, המעבירים שפכים למתקן שבבעלות איגוד ערים דרום השרון. רשות המים ומשרדי ממשלה נוספים ממשיכים לפעול מול יצרני השפכים כדי להבטיח את שדרוג המתקן והתאמתו לכמויות השפכים הגדלות ולאיכות הטיהור הנדרשת על פי דין. עם השלמת המתקן והתאמתו לא צפויה זרימה של קולחים באיכות נמוכה בנחל. בשלב זה ניתנות לפי הצורך הוראות לצמצום הפגיעה הסביבתית עד כמה שניתן, הנגרמת ממחדלי הטיפול בשפכים".
מרשות נחל הירקון נמסר: "אנו פועלים ככל האפשר להקטנת הנזק התברואתי והאקולוגי. כרגע הבעיה האקוטית היא זרימת שפכים גולמיים בשל בעיה בקו ההולכה של השפכים למתקן, לצד זרימה מתמשכת של מי קולחין באיכות ירודה ממנו". עוד נמסר מהרשות: "הירקון הוא מערכת החשופה לכל מה שקורה בגבולותיה". באשר ללוחות הזמנים נמסר מהרשות כי באשר לקו ההולכה, את השאלה יש להפנות לאיגוד ערים שרון, ובאשר לזרימת מי הקולחין, מדובר בתקלה שתיפתר "בהמשך השנה", לאחר תחילת העבודה של מתקן נוסף.
מאיגוד הערים דרום השרון המזרחי לביוב נמסר: "עד שלא יתקבלו דגימות מעבדה לא ניתן לדעת בוודאות מהו מקור הזיהום והאם תמותת הדגים קשורה למי הקולחין או לגורם חיצוני אחר. האיגוד חתם על הסכם עם רשות נחל הירקון לביצוע שאיבת מנע של קולחן ושפכים המגיעים לנחל ובכך למנוע את זיהומו".