בזים ביחד: היוזמה שמבקשת לקרב בין תל אביבים לנטורי קרתא

יוזמת "חילונים חרדים" מבקשת לקרב בין תל אביבים לנטורי קרתא על בסיס הבוז המשותף לממסד. מתי ואיך זה קורה?

יואליש קרויס (צילום: Flash90)
יואליש קרויס (צילום: Flash90)
27 בנובמבר 2018

 

ביום חמישי הקרוב (29.11) יתקיים באברהם הוסטל אירוע ביוזמת קבוצת "חילונים חרדים" ובהשתתפות הרב יואל (יואליש) קרויס. מדובר באירוע שמטרתו היכרות עם העולם החרדי במאה שערים עבור הציבור התל אביבי. "חשוב מאוד להכיר את הסיפור של העדה החרדית, ששונה מאוד מהחרדים שמשתתפים בבחירות ומחזיקה באידיאולוגיה אחרת לחלוטין", טוען דוד עמיחי, ממארגני האירוע. "בעברי הייתי פאנקיסט, ואני רואה ביואליש אנרכיסט של העולם החרדי. הוא אחת הדמויות האנטי ממסדיות הכי מרשימות שיצא לי להכיר".

>> כך נראה יום של אכיפת חוקי האופניים החשמליים 

קרויס ידוע לעתים כ"קצין המבצעים" של העדה החרדית. הוא חי בשכונת מאה שערים, מסרב לקבל דבר מהמדינה ובשל כך הסתבך לא אחת עם החוק (ואף ריצה עונש מאסר בעקבות משחטה לא מדווחת).

"הבנתי שהמטרה לקרב…", התחלתי לומר לו בשיחה. הוא קטע אותי מיד. "הפוך! לרחק, למה לקרב? אני לא עובד בקירוב. רק אתמול הייתה לי קבוצה של 50 איש והם שאלו למה אני בא לדבר אם אני כל כך קיצוני. עניתי שבית המקדש נחרב בגלל שנאת חינם, ואני רוצה שישנאו אותי שלא לחינם".

הפגנה של נטורי קרתא (צילום: Brian Naughton)
הפגנה של נטורי קרתא (צילום: Brian Naughton)

כשמתעקשים לחלץ ממנו מעט רצינות, קרויס מספר: "התקשורת מתייגת אותי כ'נקודה שחורה' או כ'זורק אבנים'. אבל אני לא זורק אבנים ולא שורף פחים. אני מאמין ב'תנו לחיות לִחיות'. אני אנטי ציוני אבל אני לא מנסה לשנות מישהו; אני רוצה שייתנו לי מה שמגיע לי, אבל לא צריך צביון יהודי, ולא רוצה שהחילונים ישמרו שבת. תן לי את החיים שלי, בשכונה שלי במאה שערים. שייתנו לי לחיות מהכסף שלי ולא מהכסף של אף אחד".

ברק כהן, פעיל חברתי שינכח באירוע, מסביר: "לא סוד שלציבורים יש דעות שלא על בסיס מידע אמין ולא על בסיס דיאלוג, אלא בעיקר על בסיס פחדים ודימויים. אחד המקרים המובהקים הוא הדעה של ישראלים על הקבוצה החרדית הלא ציונית – מה שהשתרש כמושג כללי בשם 'נטורי קרתא'. זה מתחיל מהדעה הכללית על חרדים, כינויי הגנאי של 'טפילים', אבל הציבור הזה מסתייג מקבלת איזשהו סיוע מהמשטר. האירוע הזה הוא חלק מאותו מאמץ להתמודד עם המיסוך המגמתי".

נטורי קרתא באברהם הוסטל, לבונטין 11 תל אביב, חמישי (29.11) 20:00, כניסה חופשית (מומלץ להירשם מראש בפייסבוק)