מן הפח אל הפחד: תושבים שהתלוננו על זבל קיבלו איומים מנציגי עירייה

לתושבי פלורנטין נמאס להתלונן על הזבל ברחובות ולנציגי העירייה נמאס לקבל מהם תלונות, אז הם החלו לאיים עליהם בנשק ערמומי: תיוגם כמתלוננים סדרתיים המטרידים את העירייה בנוירוזה אישית

פח אשפה (צילום: shutterstock)
פח אשפה (צילום: shutterstock)
21 באוגוסט 2018

ביוני האחרון החליטה עיריית תל אביב־יפו להוציא לפועל את החלטתה לשנות את אורחות הניקיון והתברואה בפלורנטין – צעד נבון בשכונה שרבים מתושביה הם בוגרי הודו המורגלים בסטנדרטים של המיין בזאר בהודו. אולם כפי שכבר דיווחנו ב־Time Out, השינויים שבמסגרתם הוצאו הפחים הציבוריים מן המדרכות גרמו עד כה לתוצאה ההפוכה ויצרו מערומי זבל באין פתרון ראוי אחר.

כעת התסכול עולה שלב, לנוכח עדויות מצד תושבים שספגו איומים מפקחי העירייה לאחר שהרבו להתלונן על מפגעי הזבל. הנשק האולטימטיבי של הנציגים: תיוג התושבים כ"מתלוננים סדרתיים", שיהפכו מוקצים במוקד ותלונותיהם לא יילקחו בחשבון. "מה את מקטרת? אין לך טעם לפנות יותר, את יכולה להתלונן עד מחר", אמר נציג מאגף התברואה לתושבת פלורנטין ריו כהן (29) שהתלוננה בפני העירייה על מצב הזבל באפליקציית 106. "מה את חושבת שאת עושה? מה את פונה עוד פעם? אמרתי לך שלא יהיה פח אז לא יהיה", המשיך הנציג. "האווירה היא או שתפסיקו להתלונן או שתלכו משם", אומרת ריו. "הוא התקשר כדי להבהיר לי שאין טעם שאני אתקשר לעירייה יותר, ושלא יקרה כלום גם אם לא אפנה. זו הייתה שיחה מתחת לכל ביקורת וזלזול ברמה הכי נמוכה בתושבים".

זבל ברחובות פלורנטין (צילום: קובי אלבז)
זבל ברחובות פלורנטין (צילום: קובי אלבז)

המקרה של כהן אינו יחיד. תושבים נוספים שהתלוננו על מצב הזבל באזור מגוריהם זכו גם הם לשיחת טלפון חביבה מנציג באגף התברואה. "הרחובות מוצפים בזבל והאפליקציה היא פלטפורמה נוחה להתלונן בה", מספרת יעל (34) המתגוררת באזור גן החשמל. "פתחתי כמה פניות בבת אחת על פחים שעלו על גדותיהם ופח שנעלם מהבניין ופתאום הגיעה שיחת טלפון מנציג בלשון: 'את פותחת יותר מדי פניות ואם תמשיכי ככה אני אסווג אותך כמתלוננת סדרתית. אני לא מתכוון לשנות את הלוז של פינוי הזבל לפי מה שאת מבקשת'". "הוא אמר שאני מטרידה ויוצרת לו עבודה כשאני פותחת יותר מדי פניות", מוסיפה יעל. "הוא צעק ודיבר בגסות רוח. לא האמנתי שנציג מהעירייה מדבר ככה".

"הם חושבים שהם יתישו אותנו, אבל הם טועים", אומר קובי אלבז, פעיל חברתי בפלורנטין שמנהל את המאבק בנושא הזבל מול העירייה. "התארגנה מחאה של תושבים ותהיה כאן תביעה ייצוגית. אנחנו לא נברח מכאן ולא נלך לגור במקום אחר, כי זה מה שנוח להם".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "מבדיקה שערכנו ובניגוד לנטען, לא מוכר התיאור בפנייתכם בנוגע ליחס שאינו תקין מצד עובדי אגף התברואה ואין כל רשימה של מתלוננים סדרתיים באף אחת ממחלקות העירייה. הפונים מוזמנים לפנות למנהל אגף התברואה ולהעביר את תלונותיהם. אם יוכח כי אכן אחד העובדים פעל שלא כשורה, המקרה יטופל בחומרה".

מיצג האשפה בחוף פרישמן. צילום: מושיק לינדנבאום
מיצג האשפה בחוף פרישמן. צילום: מושיק לינדנבאום