סבא בהשאלה: פרויקט "סב גן" מגייס גמלאים להתנדב בגני הילדים בעיר

כאילו לא חמוד פה מספיק, עשרות גנים בעיר נהנים מגמלאים שמגיעים אחת לשבוע לשחק עם הילדים, ללמד אותם ולסייע לצוות. "הילדים קוראים לי סבא יהודה. זה כאילו נולדו לי עוד עשרות נכדים"

אילנה מזרחי מתנדבת (צילום: עיריית תל אביב)
אילנה מזרחי מתנדבת (צילום: עיריית תל אביב)
24 במאי 2017

בין הלגו, מגדלי הקוביות, ארגז החול ושעת הסיפור, פרויקט ארצי שפועל גם בתל אביב מציע לילדי העיר אטרקציה מרעננת בגני הילדים – גמלאים וגמלאיות שמתנדבים ומקדישים מזמנם יום אחד בשבוע כדי לבלות עמם. עד כה נרשמו לפרויקט כ-70 גנים, ואלה נהנים מסבא או סבתא שמעניקים חום, אהבה, עזרה לגננות וסיוע בהעברת תכנים חינוכיים, למשל זהירות בדרכים. הגמלאים, מצדם, מקבלים את ההזדמנות לתרום מעצמם, וכמובן, נהנים מהחברה הצעירה. בימים אלה יוצאת העירייה בקמפיין לגיוס מתנדבים נוספים שיצטרפו לפרויקט.

"הפעילויות שלנו מועברות על ידי משחק, יצירה, סיפורים, שירים, דפי למידה ובובות מיוחדות שמקנות לילדים ערכים של זהירות בדרכים", מספרת עידית קידר, רכזת הפרויקט בעיר. "הנושא נבחר משום שאנחנו רואים חשיבות בכך שהילדים ילמדו מגיל צעיר על חציית כביש נכונה, נסיעה בטוחה ובטיחות בשעות הפנאי". הגמלאים מגיעים אל הגן באזור מגוריהם (בתנאי שאין להם בגן נכד או נכדה) לפחות פעם אחת בשבוע. "אנחנו מאוד רוצים להגדיל את היקף המתנדבים, לטובת הגמלאים שמחפשים להתנדב, וכמובן לטובת הילדים", מספרת קידר.

אריה, שאת חייו הקדיש לתעשייה האווירית, עם אווירה שונה לחלוטין מזו של גני ילדים, מתנדב בגן בצפון העיר כבר קרוב לחמש שנים. "הפכתי להיות חלק בלתי נפרד מהגן", הוא מספר בהתרגשות. "זה הגיע למצב שאני משתתף בישיבות צוות יחד עם הגננות והסייעות ומוזמן למסיבות שעורכים בחגים. אפילו הוזמנתי לאירועים משפחתיים של הצוות, עד כדי כך הקשר חזק. גם ההורים מכירים אותי, ומתלהבים מכמה הילדים אוהבים וקשורים אליי". גם עזית, שמתנדבת בעיר, מרגישה היטב שגם היא מרוויחה מהפרויקט. "אני מקבלת ונותנת כל כך הרבה חום ואהבה, זה ממלא אותי", היא מספרת. "הילדים קוראים לי סבא יהודה", משתף, ניחשתם, יהודה. "זה כאילו נולדו לי עוד עשרות נכדים. כשאני לא מגיע, הילדים משיגים את מספר הטלפון שלי מהגננת ומתקשרים לשאול למה לא הגעתי".

רכזת הפרויקט עידית קידר יחד עם המתנדבים (צילום: נועם כהן)
רכזת הפרויקט עידית קידר יחד עם המתנדבים (צילום: נועם כהן)

ומה לגבי הנכדים "האמיתיים"? האם לא מתעוררת בהם הקנאה? "אני מתנדבת בגן שנמצא בסמוך לגן שבו נמצאים הנכדים שלי", מספרת אביבה. "לעתים אני תופסת אותם מסתכלים מהצד ועושים לי פרצוף מקנא, אבל בסך הכל הם מבינים את המשמעות ומצליחים לפרגן".

"המתנדב המבוגר שלנו הוא בן 100!" אומרת קידר, שמבהירה שכל אחד מוזמן. "מי שרוצה לתת מעצמו מוצא איך. חשוב לזכור שמדובר בהתחייבות, והילדים זקוקים אמון ויציבות, כך שאנחנו מעדיפים שהמתנדבים יגיעו ביום קבוע", היא מדגישה. "מאוד נשמח לקבל מתנדבים חדשים. הפרויקט חשוב ותורם הן לגמלאים והן לילדים. ניתן ליצור איתנו קשר דרך העירייה, דרך מרכז של"ם וגם לפנות אליי באופן אישי".