מה גורם לעורבים בתל אביב להיות תוקפנים יותר?

אם נדמה לכם שהעורבים ברחוב מסתכלים עליכם אחרת, זה לא במקרה. עונת הקינון גורמת לכך שהעורבים יותר נוכחים ברחוב וגם יותר אגרסיביים. האם גם לעירייה יש יד בזה?

קיני עורבים בעצים שנגזמו בתל אביב (צילום: עמותת עורב אוהב)
קיני עורבים בעצים שנגזמו בתל אביב (צילום: עמותת עורב אוהב)
30 במרץ 2017

העורב שבפנים: אף שהם אלה ששומרים על החומה מפני המהלכים הלבנים וצבא המתים, עורבים מעלים אצל רובנו אסוציאציות שליליות במיוחד. בתקופה האחרונה טוענים תושבים שהם רואים יותר ויותר מהם – ושהם גם אגרסיביים במיוחד. בפרפראזה על ראש ממשלתנו הנצחי, נראה שהחלק הראשון לא נכון, אבל החלק השני יהיה גם יהיה. "העורבים נמצאים כעת בעונת הקינון", אומר אמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע. "הם עסוקים בעונה הזאת בבניית קנים ובדגירה על ביצים. הם בתקופת האספנות הכי גדולה שלהם, ולכן מתקבלים הרבה דיווחים ותלונות על תקיפת עורבים". עם זאת, קובע בלבן שביחס לעונה המקבילה בשנה הקודמת אין גידול בכמות העורבים. ואיך אפשר להתמודד עם מתקפה? "מומלץ להצטייד בכובע או במטרייה עד לסוף עונת הקינון, וזו לא בדיחה. הוא מוסיף: "במקרה שמישהו נתקל בגוזל שנפל מהקן, יש להתרחק ממנו ולהימנע מכל מגע, אחרת העורבים יזהו את האדם כסכנה, יתריעו מפניו ואף יתקפו".

הבעיה היא שאותה עונת קינון של העורבים נמתחת על פני רוב השנה, מינואר ועד ספטמבר. מנגד, ובזמן שהעורבים מנסים לגדל את גוזליהם, העיר מנסה להמשיך לקיים את חייה, לרבות גיזום ודילול העצים. את המחיר לעתים משלמים הגוזלים, ויש מי שבניגוד לרבים מכם דואג להם וקובל על המהלך. "מתחילת החודש נתקלנו במראות של ביצים שבורות וקנים הרוסים שנתלשו בעקבות גיזום עצים ברחוב גורדון, מספרת אורית ברוך, מנכ"לית עמותת עורב אוהב. לדבריה במדינות אחרות נמצאו פתרונות למצוקה הזו. בארצות הברית, היא מספרת, כבר הוציאו הרשויות הנחיות לא לכרות או לדלל את העצים בתקופה הזו. "אם לא נעצור את התופעה, זה יקרה בכל הרחובות הראשיים בעיר", מספרת ברוך, שטוענת שזו גם הסיבה לתוקפנות מצד העורבים. "זה כמו שאני אמחץ לך את הבית. ברגע שפוגעים לעורבים בקן או בייצים, הם נהיים תוקפניים".

"זה כמו שאני אמחץ לך את הבית. ברגע שפוגעים לעורבים בקן או בביצים הם נהיים תוקפניים" (צילום: עמותת עורב אוהב)
"זה כמו שאני אמחץ לך את הבית. ברגע שפוגעים לעורבים בקן או בביצים הם נהיים תוקפניים" (צילום: עמותת עורב אוהב)

מהעירייה נמסר בתגובה: "הגיזום ברחבי העיר מתבצע על פי תוכנית עבודה שמתחשבת גם בשוכני העצים ועיקר הגיזומים מתרכזים בחודשי הסתיו והחורף, כדי שבקיץ העיר תהיה מוצלת. הגיזומים מתבצעים בליווי של רכז עצים עירוני השמגיח על תקינות ומקצועיות הגיזום, וישנה הנחיה ברורה לא לגזום ענפים שבהם ישנם קני ציפורים".