הידעתם? העמלה שפיצוציות גובות על סיגריות באשראי אינה חוקית

המעשנים שבינינו כבר התרגלו לעמלה המרגיזה שהם נאלצים לשלם בקניית סיגריות באשראי בפיצוצייה. מתברר שהיא לא חוקית

סיגריות בפיצוציה בתל אביב (צילום: נועם כהן)
סיגריות בפיצוציה בתל אביב (צילום: נועם כהן)
17 במאי 2017

 

שורף בכיס: המעשנים התל אביבים משלמים גם כך מחיר כבד על ההרגל המגונה שלהם, קודם כל בבריאותם, אבל גם בכיסם; ההתמכרות לסיגריות עולה למכורים הרבה מאוד כסף, בסכומים שהולכים וגדלים ככל שהמסים מתייקרים. אם לא די בכך, בעלי עסקים רבים מנסים להעמיק את החור קצת יותר כשהם גובים על רכישת חפיסות סיגריות באשראי עמלה נוספת – כזו שתקפה אך ורק לסיגריות. לפי מומחים בתחום, זה לא רק מעצבן, אלא גם לא חוקי.

בשבועות האחרונים הסתובבנו בפיצוציות רבות ברחבי העיר וביקשנו לקנות סיגריות בכרטיס האשראי האומלל והשחוק שלנו. כפי שחששנו, בחלק גדול מהמקרים נדרשנו לשלם עמלה נוספת, שלא חלה על רכישת מוצרים אחרים, ועמדה על סכום שנע בין שקל בודד לשלושה ש"ח. חלק מבעלי הפיצוציות הואילו בטובם לתלות שלט שהתריע על העמלה, אבל הרוב המוחלט של המוכרים גילה לנו עליה רק במעמד התשלום.

"זה נורא מעצבן. קשה למצוא פיצוצייה שלא לוקחת עמלה כשאני קונה סיגריות באשראי", אומר אורי (25), תושב העיר. "זה לא נשמע לך הרבה כסף, כולה שקל או שלושה, אבל כשחושבים על זה במצטבר זה מבאס. פשוט לא פייר". יעל (28) מצטרפת לדבריו של אורי: "אני קונה בממוצע קופסת סיגריות ביום, זה אומר שאני משלמת עוד 60 ש"ח בכל חודש. גם קרה שנתקלתי בבעל קיוסק שלקח עמלה של 7 ש"ח. הייתי בהלם".

"נתקלתי בבעל קיוסק שלקח עמלה של 7 ש"ח. הייתי בהלם" (צילום: shutterstock)
"נתקלתי בבעל קיוסק שלקח עמלה של 7 ש"ח. הייתי בהלם" (צילום: shutterstock)

למה העמלה הזו בכלל? "כשאני מזמין קופסאות סיגריות אני עושה את זה במזומן, וזה מגיע לסכומים של עשרות אלפי שקלים", אומר בעל קיוסק ברחוב בלפור. "המצב מחמיר כשהלקוחות משלמים באשראי. הרווח מגיע רק לאחר חודש והוא קטן מאוד. לכן אנחנו מבקשים גם עמלה של שלושה ש"ח. אם כבר מחכים, אז שיהיה למה לחכות. ואנשים קונים".

לפי המועצה הישראלית לצרכנות, העמלה הזו לא חוקית. "העוסק חייב להציג את המחיר הכולל של הסיגריות ולחייב לפי המחיר שהוצג, גם אם המחיר שבקופה גבוה יותר. כל התנהגות אחרת היא הפרה של הדין לעניין הצגת המחיר הכולל", הגיבו שם לממצאים שלנו. לדברי המועצה גם תליית שלט שמצביע על העמלה לא הופך אותה לחוקית. "צרכן שנתקל במקרה כזה יכול לתבוע את המקום ולקבל עד 10,000 ש"ח", אמרו לנו.

ואיפה האכיפה? מהרשות להגנת הצרכן נמסר בתגובה: "חוק הגנת הצרכן קובע כי עוסק שמציג, מציע או מוכר טובין לצרכן יציג את המחיר הכולל בלבד. המחיר הכולל הוא זה שכולל את כל התשלומים עבור הנכס או השירות, לרבות כל המסים שחלים עליו. הצגת מחיר שאינו כולל, שמשמעותה דרישה כספית בעת התשלום בפועל מהווה הפרה של החוק ונוגדת את הרציונל של חובת הצגת מחיר כולל. הרשות אוכפת כדבר שבשגרה את חובת העוסק להצגת מחיר כולל".

 

[interaction id="591c1d546e87377457e38a59"]