פיסה מזכרוני: כך תוכלו לאסוף לעצמכם חתיכה מכיכר דיזנגוף

הכיכר האייקונית תיהרס מחר בבוקר, ומיזם מיוחד של האמנית תום דרום יאפשר לכם לקחת שבר קטן מחיפוי האבן שיצר את רצפת הכיכר. למה לא תקחו רק משהו ממנה?

כיכר דיזנגוף והפיקוסים. צילום: Shutterstock
כיכר דיזנגוף והפיקוסים. צילום: Shutterstock
8 בינואר 2017

 

אחרי שעמדה במקומה כמעט 40 שנה, והפכה לאחד מסמליה הבולטים של העיר תל אביב, תיהרס מחר בבוקר כיכר דיזנגוף המוגבהת, ויחלו העבודות להנמכתה, שצפויות להימשך כשנה. אם גם אתכם שטף פרץ נוסטלגיה בלתי נשלט וצורך עז לשמור לעצמכם זיכרון ממנה, ודאי תשמחו לשמוע שהעירייה תאפשר ל-500 ברי וברות מזל לקחת איתם הביתה חתיכה מהכיכר למזכרת – ובחינם.

>>>הריסת כיכר דיזנגוף: כל השינויים בקווי האוטובוס והחסימות לכלי רכב פרטיים

"יצרנו את הרעיון הזה מתוך הצורך להיפרד יפה", מספרת האמנית תום דרום, יוזמת המחווה. "אנחנו מתכוונים לאסוף כ-500 שברי גרנוליט, אותו חיפוי אבן ממנו יצרו את רצפת הכיכר, ולחלק אותם לציבור הרחב. אפילו הכנו במיוחד קופסת קרטון וטקסט קצר שיצורפו לפיסת הגרנוליט, קצת כמו אותן פיסות מחומת ברלין שעד היום אפשר למצוא בחנויות מזכרות בברלין. זה למעשה שלב נוסף בפרויקט גדול יותר שיצרנו, 'נשיקת הפרידה של האש מהמים', אותו יזמתי ביחד עם האוצרת הילה כהן שניידרמן במסגרת תכנית ליבלינג של מרכז העיר הלבנה ומחלקת השימור של עיריית תל אביב-יפו. מי שהגיע לאחרונה להיפרד מהכיכר ודאי שם לב לשלב הראשון בפרויקט שלנו, במסגרתו האמנית אלונה רודה יצרה יצירה זמנית בשיתוף עם אגף התנועה של העירייה, בה היא סימנה את המסלולים של הולכי הרגל בכיכר".

"אנחנו רוצות להיפרד מהכיכר כמו שצריך, במחווה משמעותית", מציינת דרום, "יש לכל אחד ואחת מאיתנו קשר למקום הזה, קשר של זיכרון שמחזיר אותנו להווי ולחיים של המקום הזה. יש בזה הרבה נוסטלגיה ורומנטיקה. כמובן שבחרנו לחלק את שברי הכיכר בחינם, המקום הזה הוא מרחב ציבורי – ועכשיו הוא חוזר בחזרה לציבור". "הפרידה מכיכר דיזנגוף היא מבחינתנו פתח לבאות", מוסיפה כהן שניידרמן. "העירייה מבינה שיש לציבור צורך להיפרד מנכסי תרבות לפני שהם נהרסים, כל נכס והפרידה שמתאימה לו. זו התחלה של מסורת ותקווה מבחינתנו".

"חתיכה מהכיכר", שני 09/01 בין השעות 07:00-16:00, דיזנגוף 81. במקרה של גשם החלוקה תועבר לשער 2 בדיזנגוף סנטר.