הפלאפל הבלגי החדש לא חוטא רק קולנרית, אלא גם מפריע לתושבים

הפלאפל הבלגי, המגיש פלאפל בצורת ופל, לא חוטא רק למאכל העממי: השכנים מתלוננים על מטרדי ריח ורעש, והעירייה – שעבדה בעבר עם הזכיין – מוסיפה להתעלם

הפגנת השכנים של הפלאפל הבלגי (צילום: שלומי יוסף)
הפגנת השכנים של הפלאפל הבלגי (צילום: שלומי יוסף)

פלאפל עד הבית: השבוע החליטה גל רוטנר לקחת את המאבק שלה צעד אחד קדימה. היא יצאה מדירתה הממוקמת ברחוב המלך ג'ורג' 45 (מבלי לפתוח את החלונות, כדי שלא ייכנס ריח) ויצאה לעבר תחנת המשטרה הקרובה לביתה כדי להגיש תלונה על מטרד ריח שלו אחראי, לדבריה, סניף הפלאפל הבלגי שנפתח ממש תחת ביתה. "מפברואר, כשנפתח הסניף, כל הרחוב מריח מפלאפל – כולל הבית שלי. כל יום הוא פתוח משעות הבוהריים עד הערב המאוחר וגם בשישי ובשבת", היא אומרת בייאוש. "פתחנו כמה קריאות בעירייה. בהתחלה נציג התקשר ואמר שיחזרו אליי מתחנת איכות הסביבה בעירייה. באמת בסוף הגיע מישהו, אבל הוא לא תיאם איתנו מראש, לא עמד כנראה במקום שבו הריח דומיננטי ולכן לא מצא שום דבר, וכל הקריאות נסגרו תוך יומיים. ביקשתי שישלחו נציג אחר ונתבקשתי לפתוח קריאה נוספת, ב־25.2. מאז אין קול ואין עונה".

>> תושבי דרום העיר במחאה על הפיכת גינת מתחם התחנה לפרויקט נדל"ן ענק

לפני כחודש וחצי נפתח סניף של הפלאפל הבלגי במקום חנות גרביים ותיקה שנסגרה. קדמו לפתיחה שיפוצים שארכו כשבועיים, שבמהלכם הותקנה ונטה בבניין המגורים, "ממש מתחת לחדר השינה שלי", כך טוענת רוטנר. הזכיין של הסניף הוא חמי שיפר, שמאי ביטוח במקצועו, שזאת לו דריסת רגל ראשונה בתחום המזון. חיפוש שמו בגוגל מעלה כי במרוצת השנים העניק חוות דעת ללקוחות מטעם עיריית תל אביב־יפו.

טעמתם כבר? אנחנו לא מעזים. פלאפל בלגי (צילום: שלומי יוסף)
טעמתם כבר? אנחנו לא מעזים. פלאפל בלגי (צילום: שלומי יוסף)

ביום שני השבוע ירדו השכנים בפעם השלישית עם מגפון והתייצבו מול סניף הפלאפל הבלגי. "כשבעל עסק לא מוכן לשתף פעולה, נראה לי מאוד לגיטימי להפגין מולו כדי להסביר לו ולאנשים שלא כדאי לקנות אצלו כי הוא פוגע באזרחים אחרים למען הכסף שהוא רוצה להרוויח", אומרת בנחישות מעין אמרן, המתגוררת גם היא בבניין מעל המזללה. "ביום שישי לפני כשלושה שבועות ירדתי לראשונה עם מגפון והשותפים שלי ירדו למטה והצטרפו אליי. הזכיין הזמין לנו משטרה כמובן. השוטרת מיד הסבירה שהיא לגמרי מבינה אותי וההליך הכי פשוט הוא להגיש תלונה במשטרה על מטרד ריח, וזה בדיוק מה שעשינו", אומרת אמרן. נוסף על כך אמרן הגישה תלונה למשטרה על האשפה שמייצר סניף הפלאפל. "בסופי שבוע הפח עולה על גדותיו. הוא קנה פח ודאג לציין את זה, כאילו אני לא בסדר שדאגתי שיהיה לו פח", היא אומרת.

לאחר שהתפזרה ההפגנה בערב יום שני שיגר שיפר הזכיין הודעה לאמרן. "הוא כתב שדיבר עם מישהו בנוגע לקולט אדים ושאולי זה יביא לנו פתרון. אנחנו גם בודקים הצעות מחיר", מספרת אמרן ומוסיפה בתקווה, "נראה שיש כאן צעד חיובי ראשון".

פלאפל בלגי (צילום: שלומי יוסף)
פלאפל בלגי (צילום: שלומי יוסף)

מאלמוג שם טוב, בעלי הרשת, נמסר: "לא ידוע לי על כל קשר בין חמי שיפר לעירייה. חשוב לציין שהרשת עובדת לפי כל הנהלים, הבקשות והדרישות של כל הגופים מטעם העירייה, איכות הסביבה וכיוצא בזה. היה פקח מטעם איכות הסביבה שבדק את המקום בפנים, בחוץ ובדירה וקבע שאין מפגע של ריח חריג במקום. הדבר היחיד שהוא קבע וביקש זה לעשות הפחתה ברעש של הוונטה, דבר שנענה באופן מיידי. מעל כל בית עסק של מזון יש ריח, לא רלוונטי אם זה סביח, מסעדה או בית קפה, במיוחד ברחוב המלך ג'ורג'. ההבדל היחידי הוא שמעלינו גרה שכנה שבחרה לעשות מהלך קצת לא קשור למציאות. ענינו על כל הנהלים. אנחנו רשת מכובדת, תמיד ניענה לדרישות של הגופים המקצועיים בעירייה, איכות הסביבה וכו'".

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען, העירייה שלחה נציגים מטעם הרשות לאיכות הסביבה מספר פעמים ולא מצאה בעסק מטרדי ריחות. בעקבות פניות חוזרות של אחד הדיירות ביקר נציג בדירתה בעת שהעסק פעל ולמרות טענותיה כי ישנם ריחות טיגון, לא הורגשו בדירתה ריחות. זאת ועוד, לנוכח התלונות החוזרות נערכה ביקורת חוזרת בשבוע שעבר מחוץ לבית העסק וגם אז לא הורכשו ריחות. לבעל העסק הוסבר שבמקרה שיימצאו מטרדי ריח, הוא יידרש בעתיד להתקין מערכת סינון ריחות. הטענה כי הזכיין מקורב לעירייה ועל כן הטיפול מתעכב היא חסרת בסיס".