לכל שקית יש שם: פקחי העירייה מחטטים בשקיות זבל כדי לאתר את הזורקים

מלחמת הזבל של פלורנטין עולה מדרגה: תושבים בשכונה מדווחים שראו פקחי עירייה מחטטים בשקיות זבל בפחים ברחוב כדי לאתר פרטים מזהים ולקנוס את המשליך

פח אשפה (צילום: shutterstock)
פח אשפה (צילום: shutterstock)
3 ביולי 2018

תושבי שכונת פלורנטין כבר אובדי עצות. לפני כמה חודשים העלימה העירייה את רוב פחי הזבל הירוקים מהרחובות מתוך אינטרס לנקות את המדרכות. אלא שהתושבים לא קיבלו פתרונות חלופיים טובים מספיק, ואלה שחיפשו לעצמם פתרונות פיראטיים (לא טובים בפני עצמם, יש להודות), נתקלים כעת בסיירת העיקשת של העירייה – והיא רודפת אחריהם גם בדרכים מקוריות.

לאחרונה דיווחו תושבים על כך שקיבלו דוחות לבתיהם בגובה מאות ש"ח על כך ששקיות הזבל שלהם נזרקו שלא כחוק. סרטון שהועלה בשבוע שעבר לפייסבוק והגיע לידינו מראה את הפרקטיקה שבה משתמשים הפקחים: נבירה בפחי הזבל שברחובות (הקטנים, אלה שלא מיועדים לאשפה ביתית) וחיפוש "פרטים מזהים" של משליך שקיות הזבל. יובל מרינגר (27), שמתגוררת ברחוב ויטל, היא אחת ממקבלי הדוחות הללו. "קיבלתי הודעת קנס על כך שהנחתי זבל שלא בפח האשפה ושהם הגיעו אליי כי הפרטים המזהים שלי היו רשומים על הזבל".

הודעת הקנס הגיעה לביתה כחודש לאחר העברה המדוברת. "זיהו את השקית כשייכת לי כי מצאו את שמי על דבר כלשהו, לא פירטו מה זה היה בדיוק, מעטפה או אריזה של אוכל. באותה מידה אני יכולה לפתוח מכתב בבית של חברה או להזמין אוכל במשרד על שמי בחברת אנשים נוספים ולקבל קנס כי קבלה רשומה על שמי". כדי לוודא שלא תקבל את הקנס שוב, לא נותר ליובל אלא להשמיד כל זכר לפרטיה האישיים לפני שתשליך זבל כלשהו בפח כלשהו, פן תואשם שהשליכה את שקית הזבל שלה ברחוב. "גם זה לא מבטיח לי כלום", היא מודה. "אולי הם עוד ירכיבו את החלקים בפאזל כמו בקולנוע".

פקחי עירייה מחטטים בשקיות זבל בפלורנטין (צילום: יונתן מרכוס)
פקחי עירייה מחטטים בשקיות זבל בפלורנטין (צילום: יונתן מרכוס)

"ראיתי פקחים פותחים שקיות זבל ברחוב בן עטר לפני כשלושה שבועות בשעות הלילה", מספר שחר כחלני (40), תושב השכונה. "אני מרחם על מישהו שנאלץ כחלק מנהלים חדשים לחטט בזבל", הוא מודה. לדבריו, כמי שעבר דירה לפני חודשים ספורים הוא מקבל לדירתו אינספור פרטי דואר שלא שייכים לו, ואם הוא לא מוצא את יעדם הם מגיעים לזבל. "זה לא הגיוני שמכתב שאפילו לא שייך לי אבל נמצא אצלי בפח יחייב אדם אחר בקנס שלא הוא אשם בו בכלל", הוא מסביר.

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "לבקשת תושבים רבים שהתלוננו על כך שהפחים הפכו למטרד תברואתי, החלה העירייה, בתיאום המשרד להגנת הסביבה, במהלך מקיף לשיפור רמת הניקיון בכל חלקי העיר. במסגרת זו התבצעו שינויים בהסדרי הצבת חלק מפחי האשפה במקביל לעשרות פעולות לתגבור הניקיון בכל העיר ובפרט בשכונת פלורנטין, וניתן לראות שיפור משמעותי ברמת הניקיון בכל השכונה. פקחי העירייה פועלים לאכיפת החוק בגין השלכה של אשפה בשטח ציבורי שלא במתקן ייעודי ובניגוד לחוק. האכיפה מתבצעת בהתאם לראיות והנסיבות בשטח. הפקח מפעיל שיקול דעת ומובן שעל הראיות להיות במידה הנדרשת על פי הדין. חשוב לציין כי באפשרות מקבל הדוח להגיש בקשה לביטולו או להישפט בגינו (בין שבקשתו לביטול הדוח נדחתה ובין שכלל לא הגיש בקשה לביטול הדוח). העירייה ופקחיה ימשיכו לפעול ללא לאות לשיפור רמת הניקיון, מתוך תפיסה שהמרחב הציבורי אינו חדר האשפה של העיר".