ריקוד הציפורים: האם הצפארי בתל אביב עומד להיסגר?

לאחר 23 שנה הצפארי בתל אביב עשוי להיסגר, אם תימצא לו אלטרנטיבה ראויה. ארגוני זכויות בעלי החיים כבר מקרקרים באושר

צפארי (צילום: יח"צ)
צפארי (צילום: יח"צ)
26 ביולי 2017

הצפארי זכור לרובנו מחוויה שכוחה אי שם בחופש הגדול שבין כיתה ב' לכיתה ג', עם לחמנייה מתפוררת ביד אחת ושקית שוקו בשנייה. במשך 23 שנה האתר השנוי במחלוקת שוכן בפארק גני יהושע, מתחבא בין העצים, ונראה שלא רק אנחנו שכחנו ממנו. ייתכן שהציפורים המגוונות, פינות הליטוף ואפילו הג'ימבורי הנודע ג'ונגה ג'ונגה (תכלס, האטרקציה העיקרית) לא הצליחו למשוך אליו משפחות וקייטנות בהיקפים המצופים בשנים האחרונות, שכן כעת, עם פקיעת זיכיון חברת עיר השעשועים שאחראית עליו, שוקלת הנהלת גני יהושע לסגור את שעריו של הפארק הנוסטלגי.

באחרונה פרסמה גני יהושע קול קורא בתקשורת להצעת אלטרנטיבות לאטרקציות בשטח המשתרע על פני 35 דונם. "הוקמה ועדה משותפת של עיריית תל אביב-יפו ודירקטוריון גני יהושע, והוחלט לתת אפשרות לגופים אחרים להגיש הצעה. אם תהיה הצעה יוצאת דופן ואיכותית, שלא שמענו עליה ושהיא מתאימה למה שאנחנו חושבים שצריך להיות בפארק – נתקדם איתה", אומרים בהנהלת החברה. בחברה לא מציינים מה הסיבה לסגירת המקום, אך אומרים שאם לא יתקבלו הצעות רלוונטיות יחודש זיכיון הצפארי. "לא בטוח שהאתר ייסגר, אנחנו עדיין בוחנים זאת, אבל צריך לחשוב מחדש על השטח הזה", מוסיף קונה. לפי הקול הקורא, חברות שמעוניינות להגיש רעיונות לחלופה, יצטרכו לעשות זאת עד 10 באוגוסט. "כל הצעה תיבחן לגופה, בהתאם לאינטרס הציבורי ובהתאם לייעוד הקבוע בתוכנית החלה על האזור".

עוד כתבות מעניינות:
חידון הצלילים הנוסטלגיים הגדול
האנשים שעובדים בלחגוג: הכירו את ראשי "עיריית הלילה"
למה הבריכות בתל אביב כל כך יקרות? וכמה זה עולה בעולם?

בצפארי, אגב, למדו על הכוונות לסגור את המקום כמונו והופתעו מפרסום ההודעה של גני יהושע. "אנחנו מופתעים", אומר יונתן נבו, מנהל המקום. "שמענו על זה רק בימים האחרונים, לא חשבנו שזה מה שיקרה. בשנים האחרונות שמנו פה המון כסף – חפרנו אגם ענקי מחדש, ריצפנו את השבילים להנגשה, עבדנו קשה ממש בזיעת אפנו. זה יהיה נורא לראות את זה נהרס".

הצפארי, שנחשב לפופולרי פחות מהאטרקציות הגדולות האחרות באזור – הלונה פארק או המימדיון – משך במהלך שנותיו ביקורת רבה מארגונים הפועלים למען זכויות בעלי חיים. תלונה בעניינו אף הוגשה למשטרה בשנת 2008 מטעם ארגון אנונימוס שטען כי מופע התוכים במקום מתקיים ללא אישור ותוך פגיעה בהם. כעת הם מברכים על האפשרות שייסגר. "במהלך השנים גבה הצפארי קורבנות רבים: עדויות מצמררות שנתנו עובדים במקום מתארות אפרוחים הנמעכים כדרך שגרה בפינת החי במקום ומוחלפים באחרים מדי יום; תוכים מורעבים כדי שיבצעו פעלולים; ציפורים חולות שאינן זוכות לטיפול רפואי ומופקרות למות לאטן", נמסר מהארגון. "יש לקוות כי הצפארי ייסגר למבקרים וכי בעלי החיים הכלואים בו יזכו לחיות את שאריות חייהם ללא סבל במקלטים, בתים מאמצים או מסגרות שיקומיות – בהתאם לטובתם".

באשר לטענות שנשמעות בדבר הדאגה לבעלי החיים אומר נבו: "בשנים האחרונות התקדמנו מאוד והשקענו ברווחת בעלי החיים. אני מכיר פה כל בעל חיים, אנחנו דואגים לכל ציפור כאילו הייתה בתנו הקטנה, ואני לא יודע מה יקרה עם בעלי הכנף עכשיו. נוטים לשכוח את התרומה החיובית שלנו, יעידו החסידות שהיו מיועדות להמתה ועופות נוספים שבלעדינו לא היו קיימים".