קבוצת הטלגרם שמדווחת על פקחים שמחלקים דוחות לרוכבי אופניים

קבוצה חדשה וחשאית בטלגרם מתריעה בפניי רוכבי האופניים החשמליים ומעדכנת היכן מסתתרים הפקחים שעלולים לחלק להם דוח על רכיבה על המדרכה

רוכבת חשמליים על המדרכה בבן יהודה (צילום: שלומי יוסף)
רוכבת חשמליים על המדרכה בבן יהודה (צילום: שלומי יוסף)
29 ביולי 2018

סוגיית הרכיבה על אופניים חשמליים בתל אביב, פנים רבות לה: הולכי הרגל טוענים, ובצדק, כי ההימצאות של רוכבי האופניים החשמליים על המדרכה הפכה למטרידה ואף מסכנת חיים. הרוכבים מצדם אומרים כי הרכיבה על הכביש מפחידה ובהיעדר אופציות אחרות (שבילי אופניים נורמליים, למשל), אין להם ברירה אלא לרכוב על המדרכה. לפני כשנה נכנס לתוקפו החוק האוסר על רכיבה על המדרכה ועיריית תל אביב החלה לחלק דוחות לאלה הרוכבים בצורה לא חוקית בגובה של עד 1,000 ש"ח. קבוצת טלגרם חדשה, אותה מנהל רוי, מודיעה לרוכבים התל אביבים אודות מקום הימצאותם של פקחים שעלולים לחלק להם דוח. "אנחנו כמו הפיצ'ר של Waze", הוא אומר. "אנחנו מעדכנים בזמן אמת, לצד מידע שוטף על תקנות חדשות והמלצות לנסיעה בטוחה בעיר". הקבוצה מונה כ-100 איש נכון להיום ואלה מתחמקים מעונש על בסיס קבוע.

>> מה מונע סלילת שבילי אופניים ברחובות מרכזיים בתל אביב?
>> מה חשבנו על שירות הקבב החשאי בטלגרם?
>> חניית האופנועים הכי תמוהה שראינו

מה דעתך על שיטת חלוקת הדוחות לאופניים על המדרכה?
"אנשים שרוכבים על כלים חשמליים בעיר הם כאלה שוויתרו על האפשרות לנסוע ברכב, תחבורה ציבורית או לרכוב על אופנוע. זה יכול להיות משיקולי תקציב או מטעמי יעילות. האכיפה החדשה פוגעת באותה אוכלוסייה שלרוב מתאפיינת באנשים צעירים שממילא חיים תחת הנטל הכלכלי של העיר. חלוקת הדוחות הלא פרופורציונלית פוגעת באופן ממוקד באוכלוסייה לא עשירה במיוחד.

"לחלק דוחות לאנשים שרוכבים עם אוזניות על אופניים זו אכיפה פוגענית. אין הגבלה על ווליום בנסיעה במכונית, למה צריך לחלק דוחות לאנשים שמגיעים לעבודה בכלי חשמלי, חוסכים פקקים, זיהום וכסף וכל מה שהם רוצים זה להקשיב למוזיקה בדרך לעוד יום מפרך?

"בנוסף ישנם מקטעים של שבילי אופניים שנעצרים בבלוק מסוים ולאחר מכן ממשיכים. הפקחים והשוטרים עומדים באותם בלוקים על מנת לתפוס את הרוכבים. מה מצפים מאיתנו? לרדת מהמדרכה לתוך כביש סואן ל-10 מטרים ואז לחזור למדרכה?".

אופניים חשמליים בתל אביב (צילום: בן קלמר)
אופניים חשמליים בתל אביב (צילום: בן קלמר)

מה אתה מצפה שהעירייה תעשה?
"העירייה כרגיל מציגה קו לא ברור. הרי הכלים החשמליים פותרים שתי בעיות מרכזיות בעיר, חניה ותנועה. אם בעירייה היו רוצים להגדיל את היצע החנייה ולהקטין את מספר כלי הרכב בעיר, ודאי היו מוצאים פתרונות שהיו מעודדים רכיבה שכזו. בין אם זה בנתיב ייעודי או תיחום על ידי גדר או מדרכה של שביל האופניים כמו שנהוג בכל עיר גדולה באירופה. העירייה בשלה, מורידה את הכלים החשמליים לכביש ברוב העיר כשאלה במצב לא אידאלי. הרוכב בדילמה אם פשוטו כמשמעו לסכן את חייו על הכביש או לקבל דוח על המדרכה.

"אני מצפה מהעירייה למצוא פתרון יעיל לנסיעה על המדרכות ובהתאם לכך להכיר בעובדה שזהו כלי תחבורה מרכזי של האוכלוסייה הצעירה בעיר. צריך להבהיר מה מותר ומה אסור – חלוקת דוחות לא מקדמת את הכוונת ההתנהגות, קמפיין הסברה אמור להיות קודם לאקט הזה.

שביל אופניים חדש-ישן בשדרות ירושלים (צילום: אילן רוזן)
שביל אופניים חדש-ישן בשדרות ירושלים (צילום: אילן רוזן)

"אני מצפה מהעירייה למצוא פתרון יעיל לנסיעה על המדרכות ובהתאם להכיר בכך שזהו כלי התחבורה העיקרי של האוכלוסייה הצעירה בעיר ולנסות להבהיר מה מותר ומה אסור, נתינת דו"חות אינה מקדמת הכוונת התנהגות אם לא ברור מה מותר ומה אסור, קמפיין הסברה אמור להיות קודם לחלוקת דוחות".

יש כבר סיפורים על אנשים שניצלו בזכותכם מדוח?
"בכל יום אנחנו מקבלים הודעות כאלה מאנשים. רק בשבוע האחרון קיבלנו הודעה מחבר בקבוצה שניצל מדוח כשחזר מהעבודה. מבאס לחזור הביתה ממשמרת שעשית בה 200 ש"ח ובדרך לקבל דוח של 250 ש"ח רק כי לא רצה לרדת לכביש. מבאס".

"אנחנו לא אומרים לאנשים לא לרכוב בדרכים מסוימות. עצם ההיתקלות עם שוטר שקופץ לך למדרכה ברכיבה במהירות של 30 קמ"ש היא מסוכנת. אנחנו פשוט מגלים לאנשים היכן יש שוטרים בשביל שיידעו לחשב זאת במסלול שלהם".