קו המאבק: הרכבת הקלה תחצה את נווה שאנן ואבן גבירול לשניים

התוכנית של הרכבת הקלה צפויה לפגוע קשות באבן גבירול ובנווה שאנן ולחלק אותם לשניים במקום שבו היא אמורה לרדת מתחת לקרקע. רגע לפני שהכל אבוד, התושבים מנהלים מאבק אחרון

למה הצפרדע חצתה את הכביש? צילום מתוך המשחק Frogger
למה הצפרדע חצתה את הכביש? צילום מתוך המשחק Frogger
17 בפברואר 2016

דמיינו שעליכם לחצות את רחוב אבן גבירול באזור של שדרות נורדאו, אך בור ענקי מפריע לכם לעשות זאת.. זה התרחיש שממנו חוששים גם התושבים שארגנו בימים האחרונים מחאה נגד התוכנית הצפויה של הקו הירוק של הרכבת הקלה.

היום (חמישי, 18.2) הוא הדדליין להגשת התנגדויות לתוכנית הרכבת הקלה. לאחר מכן לתושבים יהיה קשה מאוד למנוע את המתוכנן. בשבוע האחרון התארגנו כמה קבוצות של תושבים כדי להשיג כמה שיותר חתימות להתנגדויות שיוגשו לוועדת התכנון. אחת הטענות המרכזית שלהם היא כי במקומות שבהם צריכה הרכבת לעלות מהתוואי התת קרקעי אל פני האדמה ייווצרו מחסומים שימנעו את החצייה של הכביש. למעשה, כדי לאפשר לרכבת לעלות לתוואי עילי, יש להפקיע חלק ארוך במיוחד מהכביש שבו לא יתאפשרו מעברי חצייה.

בורות הכניסה והיציאה מתוכננים בשדרות הר ציון במקטע שבין רחוב הקונגרס ללווינסקי ובאבן גבירול, במקטע שבין נורדאו לכיכר מילאנו. התושבים טוענים כי הדבר יפגע במרקם העירוני וייצור מחסום של ממש.

"מישהו החליט להכניס את הפורטל באמצע נווה שאנן בלי טיפת מחשבה על התושבים, על העסקים שנמצאים שם ועל תוכנית ההתחדשות העירונית שהעירייה מקדמת בשדרות הר ציון", אומר טל רבינובסקי, תושב נווה שאנן שארגן את הגשת ההתנגדות לכל הנוגע לבור בנווה שאנן. "לפני שלושה חודשים נפגשנו עם נציג של מינהל התכנון בנווה שאנן, הם סיפרו לנו שלרחוב הר ציון מתוכננת תוכנית התחדשות עירונית, אך זה לא יתקיים אם נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) יחפרו את הבור הענקי הזה, כי לא יהיה מעבר להולכי רגל מצד מזרח לצד מערב".

הדמיה של הרכבת הקלה בתל אביב
הדמיה של הרכבת הקלה בתל אביב

נווה שאנן מחולקת לשניים

הפעילים מציעים להעתיק את הפורטל המתוכנן לנווה שאנן דרומה משם, לדרך לבון, לכביש שמפריד בין שני החלקים של פארק החורשות. לדברי רבינובסקי, את הרעיון הציע האדריכל גיא שחר, שחקר לעומק את התוכניות של הקו הירוק. המיקום המוצע ברחוב לבון נמצא על תוואי הקו הירוק, אך אין בו תנועה של הולכי רגל ולכן שינוי המיקום עשוי למנוע את הפגיעה במרקם העירוני של שכונת נווה שאנן.

"עושה רושם שנת"ע שכחו שיש מרחב עירוני סביב הרכבת", אומרת ח"כ יעל כהן פארן, נציגת התנועה הירוקה במפלגת המחנה הציוני, שפעלה על מנת להפגיש בין הפעילים לבין נציגי נת"ע. "הרכבת הקלה אמורה לשפר את החיים במרחב האורבני, לא להרוס אותו. התוכניות שהוגשו מאוד מבלבלות, לציבור אין יכולת להתמודד איתן, ואף גורמי מקצוע חשים חסרי אונים מול המידע המעורפל. לא ייתכן שבמרחב בין שכונת נווה שאנן לפלורנטין ייווצר קרע פיזי שיהרוס את דרום העיר ויעצור את ההתחדשות העירונית שצריכה להתרחש באזורים האלו".

"כמה שיותר תת קרקעי"

אף שהפעילים נאבקים בעיקר במיקום העליות והירידות של הקו הירוק אל מתחת לפני הקרקע, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק התחבורה מיטל להבי מדגישה את חשיבות הקו התת קרקעי אך לא מספקת הסבר למחסום שעלול להיווצר במקטעי הירידה והעלייה. "במסגרת העבודה על הקו הירוק נאבקנו להורדת הקו מתחת לקרקע", אומרת להבי. "במסגרת המאמצים בנינו עם האוצר ומינהל מקרקעי ישראל קופה כלכלית של מיליארדים, שמאפשרת את הורדת הקו מתחת לאבן גבירול. אנחנו מעוניינים בכמה שיותר תת קרקעי, אבל לא במחיר עצירתו של הקו החשוב הזה".

מנת"ע נמסר בתגובה: ״במקביל לבניית הקו האדום של הרכבת הקלה, משרד התחבורה ונת״ע מקדמים את תכנון הקו הסגול והקו הירוק. קווים אלו יפחיתו במידה משמעותית את זיהום האוויר והרעש וישפרו את איכות החיים. אנו מודעים לחשש ולחוסר הוודאות של חלק מהתושבים ונפעל ככל שניתן על מנת להפיג את אותם חששות, אך בד בבד נהיה נחושים להביא לעידן תחבורתי חדש באמצעות הקמת מערכת הסעת המונים המשלבת רכבות קלות בנסיעה בתת הקרקע ובמפלס הקרקע״.