שוב קטטות בדרום תל אביב: "ניפצו מכוניות, זה היה מחזה מפחיד"

מאות מבקשי מקלט התפרעו אמש (ש') בשכונת נווה שאנן בקטטות בין תומכי ומתנגדי המשטר באריתריאה. התושבים מזהירים: "זה רק עניין של זמן, הנקמה של הקבוצה השנייה לא תאחר לבוא"

עצורים אחרי קטטה בנווה שאנן (צילום: אורן זיו)
עצורים אחרי קטטה בנווה שאנן (צילום: אורן זיו)
17 במרץ 2019

השקט שוב הופר בדרום תל אביב. אתמול בלילה התרחש עימות אלים בין מתנגדי המשטר האריתראי ותומכיו בשכונת נווה שאנן, וכלל גם התערבות משטרתית ומעצרים. זו לא הפעם הראשונה שקטטה אלימה מתרחשת בלב השכונה, אולם האירוע אתמול היה גדול במיוחד. "מאות אריתראים החביאו אבנים מתחת לחולצות שלהם ואחזו במקלות, הקבוצה הזאת שעטה ברחובות נווה שאנן", אומר מוטי כץ, תושב השכונה וחבר ועד השכונה שהיה עד להתרחשויות. "הם ניפצו מכוניות, היה פה ונדליזם, זה היה פשוט מחזה מפחיד", הוא מוסיף.

לדברי כץ כוחות המשטרה הגיעו למקום לאחר מספר דקות, אך הוא לא בטוח שהמשטרה תצליח למנוע את מקרה האלימות הבא. "נקמה מצד הקבוצה השנייה לא תאחר לבוא לאחר מה שקרה פה אתמול, זה רק עניין של זמן", הוא מזהיר. דורון אברהמי, גם הוא פעיל בדרום תל אביב, מוסיף: "הפליטים מנהלים את המלחמות שלהם על חשבוננו. הפרעות והאלימות לא ייפסקו בלי כוח שיטור חזק". אברהמי מדגיש את הכוח של הפעילים החברתיים ואת זכותם לפעול למען שקט בדרום העיר. "אנחנו רוצים שיקשיבו לנו, אני רוצה שדרום תל אביב תהיה נקייה מפשע ואלימות".

שולה קשת, חברת מועצת העיר וראש ועד נווה שאנן מדגישה כי אין מאירוע זה כדי להסיק על כלל מבקשי המקלט. "הטענה שצריך לגרש את כל הפליטים מקוממת. מה עם הילדים האמהות והקשישים? גם מבקשי מקלט נפגעים מן המצב הקיים". קשת טוענת ששכונת נווה שאנן סובלת מהזנחה ארוכת שנים ומלווה בתופעות של סוחרי סמים וזנות. "זה תוצר של מדיניות, על העירייה ורשויות האכיפה לשתף פעולה על מנת למנוע את מראות אלו ולמגר כל סוג של אלימות".

רכב ששמשתו נופצה במהלך הקטטות. צילום: מוטי כץ
רכב ששמשתו נופצה במהלך הקטטות. צילום: מוטי כץ

מוקדם יותר היום התפרסם ב-Ynet על סדרת המגעים הסודיים בין ראש הממשלה לשפי פז, פעילה קיצונית התומכת בגירוש מבקשי המקלט, בנוגע למתווה הגירוש. בשיחה שקיימנו איתה היום פז מכחישה כל מניע פוליטי לפרסום ואומרת: "יש תחושה של השתקה, אף אחד לא מתעניין בנושא הזה. זה הזמן היחיד שאני יכולה להפעיל לחץ לפני הבחירות, אנחנו חווים את הסיטואציה בדרום תל אביב במשך שנים ולא ניתן להשתיק אותנו יותר".