"כמה חגגו עליה לפני החתונה?": הקמפיין שמעורר זעם ברשת

רשת האלכוהול "יין בעיר" העלתה טיזר לקמפיין שנוי במחלוקת, כשלצד הכתובת נראית כלה עומדת עם גבה למצלמה. גולשים טענו ל"טעם רע" וקראו להחרים את החברה, והמפרסם הגיב: "מה אנחנו איראן?". הקמפיין צפוי להמשיך כמתוכנן

13 בספטמבר 2017

 

מותגי אלכוהול שמדירים נשים מלכתחילה מקהל היעד, רשת המבורגרים שמציגה אישה כמוצר יקר וחברות שמוכרות מוצרים להסרת שיער שדואגות להציג בפרסומת שלהם גברים שמודים לנשים שהורידו את שיער גופן – לא חסרים קמפיינים שנויים במחלוקת שעוררו סערה בשנים האחרונות. לעתים, נדמה, הקמפיינים עלו מראש כדי לעורר את הזעם הזה. אחד שנראה כך נראה לראשונה אתמול בערב: קמפיין של רשת חנויות האלכוהול "יין בעיר", במסגרתו נראית כלה שעומדת עם גבה אל המצלמה, ולצדה הכיתוב "כמה חגגו עליה לפני החתונה?", עורר מאות קולות נזעמים שהציפו את הרשתות החברתיות בימים האחרונים.

>> ביקורת הפרסומות של Time Out

חשוב לציין שתמונה בעיצוב דומה הועלתה גם עם דמות של חתן, אלא שבמקרה של הכלה – אי אפשר להתחמק מהקונוטציות המיניות הבעייתיות. הפוסטים הוסרו אמנם אחרי כמה שעות, אבל האינטרנט זוכר הכל וצילומי המסך הופצו לכל עבר. "לא לקנות אצלם", "טעם רע, מזעזע", "כמה חברה יכולה להיות מחפיצה ורדודה בניסיון להעלות מכירות", כתבו גברים ונשים כאחד בפייסבוק ובטוויטר.

"זה היה טיזר למהלך מאוד רחב שעוד ימשיך, כשהמטרה שלו היא להעלות את המודעות לאלכוהול מזויף בחתונות שעובר כמה ידיים לפני שהוא מגיע לאירוע", מנסה להסביר אסי שביט, בעלי משרד הפרסום "שביט וזהו", שעומד מאחורי הקמפיין. אכן, בהחלט מדובר בדיון חשוב – אבל האם זו הדרך? "יש מיעוט קולני שלוקח דברים למחוזות שאף אחד לא חשב, לא כיוון ולא רצה להגיע אליהם. אנשים נפגעים ברמה האישית סתם", טוען שביט. לדבריו, שני הפוסטים קיבלו תמיכה בדמות לייקים מנשים. "התובנה היא מאוד ברורה –  כל אחד שמתחתן, בין אם גבר ובין אם אישה – עוברת לו בראש התהייה עם כמה בני הוא זוג היה לפני. אנשים לקחו את זה רחוק מדי. מה אנחנו איראן פה? מה זה התגובות הבוטות של הסו-קולד פמיניסטיות? אם אנחנו מדברים על פמיניזם, צריך לשים לב לאיזון בקמפיין – גם גברים וגם נשים".

הגרסה הגברית. יש איזון?
הגרסה הגברית. יש איזון?

למקרה שחשבתם שהפוסטים הוסרו בגלל המחאה, מבהיר שביט כי הורדת הפוסט תוכננה מראש, ומתעקש: "ממש לא חשבנו שזה יעשה פרובוקציה ולא תכננו מה תהיה עוצמת הלהבות. לאנשים קשה להסתכל בחיוך על תובנה מדוייקת. כל מי שלקח את זה באופן מיזוגני או שובינסיטי רקח את זה במוחו הקודש. המילה 'לחגוג' כלולה בשפת היום-יום שלנו, ובעולם הפרסום משתמשים בזה הרבה לאחרונה. היה לנו ברור שיש פה משהו מצחיק שיכול לעשות רעש".

[interaction id="59b90cd534692200017dc66b"]