קפה נחמה

קבוצת צעירים מקימה בית קפה ראשון בשכונת שפירא, בתקווה שיהפוך למקום מפגש תוסס עבור הקהילה המגוונת של השכונה הדרומית. כל תושב יכול לקחת חלק בקואופרטיב

אנסמבל הכלים המוזרים. אירוע סוכות של הקואופרטיב
אנסמבל הכלים המוזרים. אירוע סוכות של הקואופרטיב
3 באוקטובר 2013

לצד ההגירה האדירה של מבקשי מקלט לדרום תל אביב בשנים האחרונות, שכונות הדרום עוברות גם תהליך נוסף: יותר ויותר צעירים שלא מסוגלים לשלם את שכר הדירה במרכז ובצפון העיר מפיחים בהן רוח חדשה ותוססת. ככל שכמות התושבים הצעירים בשכונות אלו גדלה, כך עולה גם הצורך במרכזים תרבותיים ובמקומות בילוי. בשכונת שפירא קמה כעת קבוצת צעירים שהחליטה להקים בית קפה לתושבי הסביבה, שיפעל בשיטה קואופרטיבית הפופולרית כל כך לאחרונה וישמש גם כמרכז תרבותי.

הרווחים מבית הקפה לא יחולקו בין בעליו, אלא יושקעו בחזרה בפעילויות קהילתיות. הקבוצה מציעה לכל מי שחפץ להצטרף ליוזמה שלהם לרכוש מניה בעלות של 500 ש"ח שתקנה לרוכשים סבסוד מחירים בבית הקפה העתידי, אך גם את האפשרות להגיע לאספות הקואופרטיב ולקבל החלטות לגבי אופיו.

עמנואל מאייר, אחת מחברות הקואופרטיב, מספרת שהכל התחיל מצורך בסיסי מאוד שהיה לתושבי השכונה הצעירים. "זה די משונה שגם בשכונת שפירא וגם בקריית שלום אין אף בית קפה", היא מסבירה. "אני חושבת שאחת הסיבות לזה היא ששכונת שפירא נמצאת במרחק שלוש דקות רכיבה על אופניים מפלורנטין, ושם יש 40 בתי קפה. אבל אנחנו מרגישים שזה כבר לא מספיק ושעם הזמן מתגבר הצורך והרצון לפתוח מקום שיהיה ייחודי לתושבי השכונה, וכשאני אומרת תושבי השכונה אני מתכוונת לכולם – למשפחות הוותיקות ולתושבים החדשים. אנחנו רוצים שגם אנשים שגדלו בשכונה, בין אם הם צעירים או מבוגרים, יֵדעו שיש מקום שהם יכולים לשבת בו ויכולים לקחת חלק בהקמה ובניהול שלו".

מי שיזם את הרעיון הוא תמיר צדוק, אמן תושב השכונה שהרגיש שהגיע הזמן לפתוח מקום שיפגיש בין האוכלוסיות השונות שחיות זו לצד זו בשכונת שפירא – שכונה שעד לא כל כך מזמן אופיינה בקהילה הבוכרית הגדולה מאוד שהתגוררה בה. תהליך גיוס הכסף לפתיחת בית הקפה נמצא כעת באמצע הדרך, אבל הקבוצה החליטה כבר להתחיל ולפעול ידח עם הקהילה, ובשבוע שעבר קיימה בשכונה פסטיבל סוכות שנמשך שלושה ימים וכלל אירועי תרבות שונים, כמו הקרנות סרטים של קולנוענים תושבי השכונה, ובהן הקרנה של הסרט "חנדה חנדה" של דוד אופק שעוסק בקהילה הבוכרית.

"ההצלחה של פסטיבל סוכות הוכיחה לנו שיש כאן ביקוש למקום מפגש עבור התושבים", אומרת מאייר, "אנחנו מזמינים את כולם להיות חלק מהיוזמה שלנו, תושבים ותיקים וצעירים כאחד".