כל מה שצריך לדעת על רחוב ארלוזורוב

לא רק ציר תחבורה ציבורית מרכזי: מה ההיסטוריה של הרחוב, כמה עולה לשכור או לקנות דירה, איפה מבלים והאם נאים השכנים בעינינו?

ארלוזורוב (צילום: דין אהרוני רולנד)
ארלוזורוב (צילום: דין אהרוני רולנד)
3 באוקטובר 2017

 

איפה חותמים? רחוב ארלוזורוב פוגש במקטעיו השונים בשלוש שכונות בעלות ערך נדל"ני גבוה מן הממוצע העירוני: שכונת כיכר המדינה, חלקו הדרומי של הצפון הישן ומרכז הצפון הישן. על פי נתוני אתר מדלן, בצדו המזרחי של הרחוב (בקרבת מסוף 2000) מחירה הממוצע של דירת שלושה חדרים עומד על כ־3.6 מיליון ש"ח למכירה (במרץ 2016 קפץ הממוצע ביותר מחצי מיליון ש"ח) וכ־6,000 ש"ח להשכרה. בקרבת כיכר המדינה עומד מחירה של דירה מקבילה על כ־3.1 מיליון ש"ח למכירה (500 אלף ש"ח פחות), אך השכירות החודשית יקרה יותר ומאמירה ל־7,000 ש"ח בממוצע. בקרבת הים המחירים מאמירים עד לכ־3.87 מיליון ש"ח לדירת שלושה חדרים למכירה, והשכירות החודשית עודנה עומדת על כ־7,000 ש"ח.

>> תשע פינות קסומות ברחובות תל אביב שאתם לא מכיר
>> אתם קבעתם: 10 הרחובות הכי יפים בתל אביב 

מה הסיפור? חיים ארלוזורוב (1899־1933) היה מראשי תנועת העבודה בארץ ישראל בימים שלפני הקמת המדינה. בדומה לקורט קוביין, גם הוא היה זכור הרבה פחות אלמלא מת בטרם עת באירוע שהעלה שטף של תיאוריות קונספירציה. ארלוזורוב נרצח ב־14 ביוני בקרבת בית הקברות המוסלמי בתל אביב (היכן שממוקם היום מלון הילטון, בקצה המערבי של הרחוב), והחשודים המיידיים היו הרוויזיוניסטים אברהם סטבסקי וצבי רוזנבלט. הראשון אף נידון למוות בתלייה בעקבות עדותה של סימה ארלוזורוב, אך לבסוף זוכה מכל אשמה. עד היום לא ידוע מי היו שני הגברים שפנו אל הזוג בעת טיול לילי לצד הים, שאלו את ארלוזורוב לשעה, ואז שלף אחד מהם את אקדחו וירה בו למוות.

חיים ארלוזורוב
חיים ארלוזורוב

מה יש מסביב? רחוב ארלוזורוב נמנה עם אותם רחובות ארוכים החוצים את תל אביב ממזרח למערב (בדומה לרחוב ז'בוטינסקי ולשדרות בן גוריון) ולפיכך חולשים על אזורים שונים. בנקודת המפגש של ארלוזורוב עם אבן גבירול שוכן סניף פופולרי של הסטריטס, המשמש כקפה השכונתי של תושבי האזור. לא הרחק משם, בפינת דיזנגוף, תמצאו את הבייקרי האמריקאי המושחת נולה. קצת מערבה משם, בואכה בן יהודה, שוכנים המוסד הקולינרי הוותיק ברבוניה וכמובן חוף הים.

הנאים השכנים? נתוני מדלן מגלים שמרבית תושבי הרחוב הם בעלי תואר אקדמי (57 אחוז מתושבי החלק הדרומי, 51 אחוז מתושבי החלק המרכזי ו־54 אחוז מתושבי סביבת כיכר המדינה). ומה לגבי האג'נדה הפוליטית? המפלגה שכיכבה באזור בבחירות האחרונות היא המחנה הציוני שזכתה ב־44 אחוז מהקולות בכל אחת מהשכונות המסונפות לרחוב.