בשביל הרכבת: נתיב אופניים חדש יוסדר ברחוב ארלוזורוב

בשעה טובה תחל עיריית תל אביב בהסדרת שביל אופניים בחלקו המזרחי של ארלוזורוב, בין אבן גבירול לנמיר. הפעם זה לא יהיה רק ציור של אופניים על המדרכה

שביל האופניים ברחוב ארלוזורוב. הדמיה (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
שביל האופניים ברחוב ארלוזורוב. הדמיה (באדיבות עיריית תל אביב-יפו)
29 בנובמבר 2017

בעוד שבדרום העיר עדיין לא נפתרה מצוקת שבילי האופניים, עיריית תל אביב־יפו ממשיכה לחזק את הצפון הישן. רוכבי האופניים המתגוררים באזור ישמחו לשמוע על הסדרת נתיב אופניים חדש ברחוב ארלוזורוב, שסלילתו החלה בשבוע שעבר וצפויה להסתיים במרץ 2018. השביל צפוי להקל על הנוסעים לכיוון רכבת מרכז, שנאלצו עד כה להסתכן בנסיעה על הכביש ברחוב העמוס. אולם מי שקיווה לשביל שיכסה את כל הרחוב ויגיע עד לחוף הים יתאכזב – השביל שייסלל יכסה רק חצי מהרחוב, מאבן גבירול עד דרך נמיר, שם יתחבר לשבילים הקיימים ברחובות אלו ויאפשר נסיעה חלקה יחסית באזור וכן גישה נוחה מעט יותר לבית החולים איכילוב.

בשלב ראשון ייסלל השביל מדרך נמיר ועד רחוב ויצמן, בגדה הדרומית של הרחוב, ובחודשיים הקרובים יבוטלו מקומות חניה לכלי רכב לאורך הקטע, שכן מדובר בנתיב אופניים תחום שנמצא במפלס הכביש. בשלב שני ייסלל הנתיב בגדה הצפונית של הרחוב, מויצמן עד אבן גבירול – כך שתיאלצו לחצות את רחוב ארלוזורוב במהלך הרכיבה, או ליתר דיוק – לרדת מהאופניים עקב מתן קנסות למי שחוצה ברכיבה. גם כאן יבוטלו מקומות חניה מהנהגים, בשורה שתאכזב את תושבי הצפון הישן, שעבורם מציאת מקום לזרוק את האוטו היא משימה מורכבת בלאו הכי. עבור התושבים הרבים שרגילים ללכת לרכבת מרכז (או למסוף 2000 או לתחנת סבידור או לאלף השמות האחרים שלתחנה הזאת) ברגל, מבטיחה העירייה שהמעבר יישאר נגיש.

בצד הזה תיאלצו לרכב על הכביש. רחוב ארלוזורוב (צילום: דין אהרוני רולנד)
בצד הזה תיאלצו לרכב על הכביש. רחוב ארלוזורוב (צילום: דין אהרוני רולנד)

אף שהכוונה לפרוש שבילים באזורים חדשים מבורכת, ובהחלט יש לברך על העובדה שהשביל הוא לא סתם ציור של אופניים על המדרכה – מומחים מוצאים בו ליקויים ומצרים על תכנונו. "העירייה משקיעה הרבה משאבים, את הכסף שלנו, בשבילי האופניים, אבל רובם לא טוב, מלאי מכשולים ונגמרים פתאום. אם כבר עושים – אז לעשות שביל כמו שצריך", אומר איתי בכר, אדריכל במשרד Storey המתגורר ברחוב ארלוזורוב. "השביל מתוכנן בצורה לקויה. מי שירצה להגיע מהרכבת מערבה יצטרף לרדת מהאופניים, לעבור ברגל ארבעה רמזורים ולהמשיך בצד השני. אפשרהיה לפתור את זה בצורה הרבה יותר חכמה ולעשות שביל רציף לאורך כל הרחוב". לנו נותר רק לקוות שהוא יהיה לפחות טוב ממסלול המכשולים שבאבן גבירול.

מעיריית תל אביב־יפו נמסר בתגובה: "במסגרת תוכנית האב לפיתוח שבילי אופניים החלה העירייה בביצוע שביל אופניים דו סטרי בקטע נמיר־אבן גבירול. במסגרת התוכנית נבחנו מספר חלופות ולבסוף נבחרה החלופה המיטבית שנתנה מענה המאזן בין הצרכים השונים של בטיחות וניידות משתמשי הדרך במרחב הציבורי".