שביתת הסגל הזוטר: הסטודנטים מתלוננים על התפרצויות לשיעורים

שביתת הסגל הזוטר מתקיימת מיום ראשון. המרצים משביתים את מרבית השיעורים באוניברסיטה, מקיימים הפגנות וגם - נכנסים לשיעורים שכן מתקיימים ומקיימים מעין שיחות הסברה. "זה היה מחזה מביך - הויכוח הזה לא צריך להתנהל מול הסטודנטים", הארגון: "אין הפעלת אלימות. אנחנו ממשים את הזכות שלנו"

כיתה ריקה, אוניברסיטת תל אביב, שביתה 2018 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של ארגון הסגל הזוטר)
כיתה ריקה, אוניברסיטת תל אביב, שביתה 2018 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של ארגון הסגל הזוטר)
17 באוקטובר 2018

 

החל מיום פתיחה הלימודים (ראשון) ארגון הסגל הזוטר משבית את מרבית הלימודים באוניברסיטת תל אביב. מאז כמעט כל השיעורים באוניברסיטה לא מתקיימים, חל בלבול רב בקרב הסטודנטים האם להגיע או לא לכותלי האוניברסיטה וסיום השביתה לא נראה באופק. בשבוע האחרון קיים ארגון הסגל הזוטר, שמוחה על תנאי ההעסקה, הפגנות באוניברסיטה. מלבד זאת, צוות מיוחד שתפקידו הסברה, מסתובב בפקולטות באוניברסיטה, מחפש שיעורים שמתקיימים על אף השביתה, נכנס לאולם ומשתלט על השיעור.

>> שבירת שביתה היא פריבילגיה שאין לנו 

"הייתי בשיעור שבו המרצה היא לא סגל בכיר, אבל לפיה, בשיעור הספציפית היא מועסקת בתנאים אחרים ולכן היא לא שובתת", מתארת עדן בש (23), סטודנטית לפסיכולוגיה שנה א'  באוניברסיטה בתל אביב. "צוות ההסברה נכנס לכיתה והתחיל ויכוח סוער ביניהם לבין המרצה שכלל צעקות. היא לא הסכימה לעצור את השיעור, ניסתה להסביר להם את המצב, אבל הם לא הסכימו לחדול". אחרי שהוויכוח דעך, מספרת עדן, החליט הצוות לעזוב את האולם. "מיד אחרי שהם יצאו, הם חזרו פניתה ואמרו שהתחרטו. זה היה מחזה מביך – הויכוח הזה לא צריך להתנהל מול הסטודנטים. הם שאלו אותה שאלות כמו 'כמה את מרוויחה?', זה לא מתאים". למרות המאורעות הללו, עדן מבינה ומזדהה עם דרישותיהם של הסגל הזוטר. "אני בעדם, אבל במקרה הספציפי הזה המרצה לא הייתה אמורה להיות חלק מהשביתה. זה קיצוני, הם לא מוכנים לקבל שום הסבר ומפעילים אמצעים לא נעימים".

הפגנה של הסגל הזוטר, אוניברסיטת תל אביב, היום (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של הארגון)
הפגנה של הסגל הזוטר, אוניברסיטת תל אביב, היום (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של הארגון)

גם לעדן סולומונוב, סטודנטית שנה א' לסיעוד, קרה מקרה דומה באחד השיעורים. "קודם כל הכי מתסכל בשביתה הזו שאנחנו תלויים באוויר, אף אחד לא מודיע לנו מראש. ביום שני המרצה לפסיכולוגיה החליטה ללמד, כי זה לא פיר כלפינו. אחרי שעה של שיעור הגיעו שניים מהארגון ולא נתנו לה לסיים. גם היום מהבוקר אנחנו לא לומדים ותוהים אם להגיע לשיעורים הבאים, כי כל שאר הקורסים מבוטלים".

מבחינת ארגון הסגל הזוטר באוניברסיטת תל אביב, הגישה הזו היא הדרך היחידה. "אין הפעלת אלימות. אנחנו ממשים את הזכות שלנו", אמרו לנו בארגון. "כשהגענו למקום של אגרסיות, זה הגיע מצד הסטודנטים. הם חייבים להבין שאנחנו לא נגדם, אנחנו בעדם, אנחנו מייצגים אותם ודואגים לעתיד שלהם. אם אנחנו נכנסים לשיעור אנחנו מבצעים אסיפת הסברה, לא בכוח, לא באלימות. אנחנו מבינים שזו סיטואציה לא נעימה, שהם סובלים, אבל זו סיטואציה לא נעימה גם לנו". לטענת הארגון, מיום רביעי בשבוע שעבר, האוניברסיטה לא קיימה מגעים למשא ומתן. "באונבירסיטת בן גוריון, שגם שם מתקיימת שביתה, ההנהלה נפגשה עם הארגון כבר 3 פעמים. בתל אביב מנסים לסתום לנו את הפה, להפיץ עלינו שקרים ולהסתיר את העובדה שיאן שום התקדמות רק כי היא לא מוכנה להגיע איתנו לשום הסדר".

בנוסף, ביקשו בארגון להדגיש: "אם האוניברסיטה טוענת שאנחנו משתמשים באמצעים אלימים – יתכבדו בבקשה להזמין משטרה לקמפוס ולעצור את הפורעים. הדבר הזה לא נעשה כיוון שאין פורעים, ואין אלימות. יש אסיפות הסברה לגיטימיות שבהן מותר לנו לספר על המאבק לכל מי שנמצא. שימי לב האוניברסיטה משתמשת בספין הזה כדי לטעון מדוע היא לא נכנסת למומ, לפני יומיים היה תירוץ אחר, נראה מה יהיה ביום ראשון".

כיתה ריקה, אוניברסיטת תל אביב, שביתה 2018 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של ארגון הסגל הזוטר)
כיתה ריקה, אוניברסיטת תל אביב, שביתה 2018 (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של ארגון הסגל הזוטר)
מאוניברסיטת תל אביב נמסר בתגובה: "אוניברסיטת תל אביב מצרה על שיבושים שנקט הסגל האקדמי הזוטר למהלך הלימודים התקין בקמפוס. האוניברסיטה הבליגה והכילה צעדים אלו ביומיים הראשונים, אך לצערנו אתמול (שלישי) הסלים ארגון הסגל הזוטר ונקט בפעולות בלתי חוקיות ואלימות, לכן אמש האוניברסיטה הבהירה להנהלת ארגון הסגל האקדמי הזוטר במכתב פתוח לכלל הסגל שפעולות אלה אינן עולות בקנה אחד עם החוק והכללים במסגרת מאבק מקצועי, וכי החל מהיום היא תפעל לאכוף את הכללים ותמנע הפרעות סדר בלתי חוקיות בקמפוס. הנהלת האוניברסיטה קיימה בתקופה האחרונה משא ומתן אינטנסיבי על ארגון הסגל הזוטר, שבמהלכו הוצעו פתרונות רבים לצרכים שעלו. האוניברסיטה קוראת לסגל הזוטר להפסיק לבצע פעולות בלתי חוקיות כדי שניתן יהיה לחזור ללא דיחוי לשולחן המשא ומתן במטרה לסיים את השביתה".