למה מצב השירותים הציבוריים בתל אביב כל כך גרוע?

קשה למצוא שירותים ציבוריים בעיר הזאת, וגם כשיש בנמצא, הם לרוב מגעילים למדי. בגן מאיר מצבם גרוע במיוחד ומתקן אוטומטי שהוצב בסמוך עומד ריק כבר חודשים. בסך הכל רצינו להתפנות כמו בני אדם

שירותים ציבוריים בגן מאיר (צילום: דין אהרוני רולנד)
שירותים ציבוריים בגן מאיר (צילום: דין אהרוני רולנד)
24 בינואר 2018

מי לא מצא את עצמו מסתובב עם שלפוחית מלאה ברחוב תל אביבי, מחפש נואשות אחר אסלה פנויה ונקייה? אם אתם גברים תוכלו להגעיל, למצוא פינה נסתרת ברחוב ולקדם את הפיכתה של העיר לבריכת שתן גדולה. לנשים אין ממש ברירה אלא לגשת לבית קפה סמוך ולקוות שהמארחת תפגין קצת אחווה נשית. השירותים הציבוריים שמתחזקת העירייה, ויש 27 כאלה ברחבי העיר, היו אמורים לתת פתרון לבעיה.

דוגמה לתאים כאלה שמצבם מחריד היא אלה שבגן מאיר. שם האבסורד גדול במיוחד: תאי השירותים הרוסים, שבורים ומטונפים, אף שמדובר במקום הומה ופופולרי ובמרכז גן מתוחזק – ואף שממש מאחוריו יש "נקודת עבודה" של אגף התברואה של העירייה. באי המקום, ובראשם בעלי הכלבים שפוקדים את הגינה שצמודה לשירותים, מוחים במיוחד על מצב השירותים שמשמשים אולי דוגמה לבעיה בעיר כולה ומוצאים סיבה אפשרית להזנחת השירותים – העובדה שצמוד לתאים עומד לו כבר תקופה מתקן שירותים אוטומטי המנקה את עצמו, שידרוש מכם תשלום על השימוש בו. למרבה האבסורד אפילו הוא עדיין לא עובד.

שירותים ציבוריים בגן מאיר (צילום: דין אהרוני רולנד)
שירותים ציבוריים בגן מאיר (צילום: דין אהרוני רולנד)

"השקיעו בשירותים חדשים ובתשלום אבל בפועל המתקן עומד כבר כמה חודשים טובים ללא שימוש", אומרת ענבר, שמגיעה מדי יום לגינת הכלבים בגן. "המפגע התברואתי המוזנח שמתפקד שם כשירותים ציבוריים הוא לא אלטרנטיבה, ושיא האבסורד הוא הנוכחות הצמודה של אנשי העירייה שם". גם יפית בנד־בכר שמגיעה לגן כל יום נאלצת להחזיק חזק. "מאז שהציבו את המתקן האוטומטי שום דכר לא זז, והוא עומד כמו מצבה – אין אפילו גישה אליו", היא אומרת. "בינתיים המבנה הישן במצב נורא. חלק מהברזים לא עובדים ולפעמים אין חשמל".

מעיריית תל אביב־יפו נמסר: "השירותים בגן מאיר מתוחזקים באופן שוטף על ידי עובדי ניקיון המנקים את המבנה בכל יום בשעות 8:00־20:00. רק לפני חודשים בודדים סויד ונצבע המבנה. תוכנית השירותים הציבורים נמצאת בדיונים מול הוועדה המחוזית, במטרה לממש את מדיניות העירייה באשר להקמת שירותים ציבוריים באופן נרחב יותר ברחבי העיר. השירותים האוטומטיים בגן מאיר יופעלו עם אישור התב"ע במקום".