שירת הסטוקר: הסטוקרים מפסיקים להתנצל ועולים לבמה

הסטוקינג היא לא תופעה חדשה, אבל הטכנולוגיה הפכה אותה לקלה ונפוצה בהרבה. בשבוע שעבר נערך מעין כנס של סטוקרים לא מתנצלים, שבחלקם גם היו שמחים שיעקבו אחריהם. הבלדה לעוקב

סטוקינג ברשת (צילום: shutterstock)
סטוקינג ברשת (צילום: shutterstock)
15 במרץ 2017

"אני מוכר כרטיסים באחד מבתי הקולנוע בעיר. יש במחשב אצלנו מאגר שבו אתה יכול לראות את כל המנויים אי פעם. באחת המשמרות התגעגעתי לאקסית שלי, אז חיפשתי את שמה כדי לבדוק אם היא יצאה לדייט לאחרונה ואיזה סרט הם ראו ביחד". את הווידוי הזה כתב השחקן אוהד ובר. הוא מתאר סיטואציה שאולי נשמעת לנו לא נעימה, אבל עם יד על הלב – מוכרת. למדי הסטוקינג הוא אולי לא תופעה חדשה, אבל מובן שהטכנולוגיה הפכה אותה לקלה ויומיומית בהרבה, ובהתאם לכך – מכבידה על הנעקבים. פתאום קל הרבה יותר להשיג הרבה יותר מידע על החתיך החדש במשרד או על הברמנית שאתה רק יודע את השם הפרטי שלה. אם נצמדים להגדרה המילונית של "סטוקינג" – לעקוב אחרי מישהו בלא ידיעתו, דומה שכולנו, כך או אחרת, נהיינו סטוקרים בימינו. רובנו לא מטרידים, אולי לפעמים אובססיבים, אבל כמעט כולנו נותנים לאחרים את המפתח לסטוקינג מוצלח גם עלינו.

בשבוע שעבר התקיים בבר האוצר אירוע שהוקדש כל כולו לסטוקינג של ימינו. מי שעמד מאחוריו הוא ובר, הסדרן מהקולנוע, שמודה שהוא לא בהכרח רואה בתופעה הזאת ממד פסול במיוחד. "אני לא חושב שזה היה מפריע לי אם מישהו היה עושה את זה לי", הוא אומר. "אם זה לא פוגע באף אחד, יש משהו נעים בזה שעושים לך סטוקינג. יש גבול דק. אם אתה מוציא תמונות מאיזה פרופיל של מישהו ומתחיל להפיץ או להתחזות – וואלה, עברת את הגבול".

באירוע באוצר עלו לבמה בזה אחר זה זמרים, משוררים, שחקנים, וגם סתם סטוקרים שהרגישו בנוח לעשות שר לרגשות שלהם במעמד הזה."זה האירוע הראשון שהוקדש כולו לסטוקינג בארץ", אומר ובר. "נושא הסטוקינג מדובר כל כך אצלנו, שאנחנו אפילו לא שמים לב. זה הפך להיות חלק מה־DNA של הדור שלנו". במהלך הערב הוקראו מונולוג על המורה החתיך להיפ הופ ושיר הלל לבחורות היפות שפוסעות ברחוב ואת שמן לא נדע לעולם. הערב נחתם עם תחרות סיפור הסטוקינג המביך ביותר. המנצח, אגב, זכה בתחפושת של בלש.

אחת היושבות בקהל, דריה, הגדירה עצמה כ"מלכת הסייבר סטוקינג". "כשחברים שלי רוצים לדעת פרטי מידע על מישהו שהם דלוקים עליו, הם ישר פונים אליי. תוך כמה דקות אני מוציאה דוח מפורט על למה, כמה והאם". גם דריה לא חושבת שהיא עושה משהו שהוא לא בסדר: "כולנו יודעים טוב מאוד מה אנחנו חושפים בפייסבוק או בכל רשת חברתית אחרת. אנחנו מציירים את עצמנו איך שאנחנו רוצים להצטייר ומציגים מה שאנחנו רוצים שיידעו עלינו. מי שלא לוקח את העניין הזה בחשבון, כדאי שיתחיל".