בלי פאניקה: שלטי אזהרה מפני צונאמי הוצבו בחופי תל אביב

השבוע הוצבו בכמה חופים בעיר שלטים שמזהירים את הציבור מהנחשול הענק ומכווינים אותו לאן להימלט בעת הצורך. בדקנו שזו לא דאחקה

שלטי אזהרה מצונאמי. צילום: רשות חירום לאומית
שלטי אזהרה מצונאמי. צילום: רשות חירום לאומית
2 בנובמבר 2017

כבר שנים מזהירים אותנו מרעידת האדמה המטורפת ההיא שתחריב יום אחד את תל אביב אם לא ימהרו לחזק את כל הבניינים ולהעביר אותם בתמ"א 38. אבל זה לא החשש הגיאולוגי היחיד שמאיים על תל אביב: גם גלי צונאמי אדירים יכולים לשטוף את העיר. זה אולי נשמע כמו תרחיש הוליוודי לא ריאלי, שהרי צונאמי הוא מושג שמתקשר לנו בראש לאוקיינוסים, אבל מתברר שגם הים התיכון עשוי להרים גלי ענק.

במחזה נדיר בתרבות הישראלית החליטה רשות החירום הלאומית (רח"ל) ללכת על בטוח, וכדי להעלות את המודעות לנושא הציבה השבוע שלטי אזהרה בחופי תל אביב. במבט ראשון הם בעיקר מעוררים בהלה. חוץ מלתת לנו קצת תחושה של תאילנד, השלטים, שהוצבו על ידי הרשות, העירייה ומשטרת ישראל, נועדו להכווין את הציבור למסלולי מילוט מפני הנחשול הענקי שיזרוק לפח את העבודות על הטיילת החדשה. הם מתחלקים לארבעה סוגים: שלט שמזהיר שהאזור המדובר מיועד להישטף, שלט שמכווין את הציבור למקום גבוה, שלט שמכווין את הציבור למבנה בטוח ושלט שמציין שכעת אתם נמצאים במקום בטוח.

שלטי אזהרה מצונאמי ביפו. צילום: רשות חירום לאומית
שלטי אזהרה מצונאמי ביפו. צילום: רשות חירום לאומית

"רעידת אדמה היא תופעת טבע שהתרחשותה באזורנו בלתי נמנעת. איננו יודעים מתי היא תתרחש, באיזו עוצמה ובאיזה אזור", אומר ראש רח"ל ויו"ר ועדת ההיגוי הבין משרדית להיערכות לרעידת אדמה, בצלאל טרייבר. "ככל שנקדים להיערך אליה ולנגזרותיה, בהן תרחיש צונאמי, כך נדע להעניק לאזרחי המדינה את המענה הטוב ביותר בתרחיש כה הרסני". ביום ראשון הקרוב ישראל אף תיקח חלק בתרגיל בינלאומי באגן הים התיכון במסגרת יום המודעות הבינלאומי לצונאמי.

אם עדיין לא השתכנעתם, הנה קצת נתונים: כ־25 אחוז ממקרי הצונאמי שתועדו בעולם אירעו בים התיכון, ופעם ב־ 100 שנים בממוצע מתרחש אירוע כזה בסדר גודל משמעותי. בחופי ישראל התדירות קצת יותר נמוכה, כך שבכל 250 שנה בממוצע פוגע צונאמי בחופיה ואחת ל־700 שנה מדובר גם בנחשול הרסני במיוחד. עדויות לפגיעת צונאמי בחופי הארץ קיימות מאות שנים אחורה, ולפי מחקר שנערך על ידי גיאולוגים מאוניברסיטת חיפה האחרונה שבהן הייתה בין השנים 1100 ו־1200 לספירה. המסקנות ממנו, אגב, הראו שקיים סיכוי סביר לפגיעה נוספת ב־ 50 השנים הקרובות. בלי פאניקה.