"הישיבה ליהודים בלבד": מה הסיפור של השלט שהוצב באוטובוסים?

נסעתם בשבוע האחרון באוטובוס בתל אביב ונתקלתם בשלט התמוה "הישיבה במושבים הקדמיים היא ליהודים בלבד"? זה הסיפור שעומד מאחוריו

שלט "ליהודים בלבד" באוטובוס (צילום: שרדר)
שלט "ליהודים בלבד" באוטובוס (צילום: שרדר)
20 בספטמבר 2018

בשבוע האחרון הודבקה בכ-400 אוטובוסים בתל אביב וסביבתה מדבקה שנושאת בגאווה את הכיתוב: "הישיבה במושבים הקדמיים היא ליהודים בלבד". המדבקה משתלבת היטב בין חברותיה (רב קו ורשימת התחנות) על החלון הענק ונראית רגילה לחלוטין, למרות הכיתוב המטריד. למי שתהה (והיו כאלה) – מדובר במחאה שבאה בעקבות חוק הלאום, ולא קשורה בשום אופן לחברת "דן" או לשאר החברות שבאוטובוסים שלהן הודבקו המדבקות. מי שעומד מאחורי הסיפור הוא אמן הרחוב שרדר, שכבר הכריח את הציבור התל אביבי בשנתיים האחרונות להתמודד עם כמה וכמה עניינים פוליטיים יותר ופוליטיים פחות, כמו שלט המורה היכן למצוא את הדגדגן באיבר המין הנשי.

שלט "ליהודים בלבד" באוטובוס (צילום: שרדר)
שלט "ליהודים בלבד" באוטובוס (צילום: שרדר)

"ראיתי הרבה מאוד תגובות", אומר האמן שרדר, שנסע בעצמו בכמה הזדמנויות באוטובוס כדי לבחון את תחושות הנוסעים האחרים. "הרבה מאוד דיונים ותגובות התעוררו בין הנוסעים, רק פעם אחת ראיתי מישהו מוריד את המדבקה". כמובן שגם תמונה של המדבקה המדוברת הועלתה לפייסבוק ועוררה דיון. "ראיתי פוסט שתפס ויראליות והיו בו את כל קשת התגובות. אין ספק שהתגובה הכי עצובה, שחזרה על עצמה די הרבה היא 'אני יודע שמדובר במחאה, אבל זה עדיין מזעזע'. מצחיק שמדבקה מזעזעת אנשים, אבל חוקים פאשיסטיים שעוברים בכנסת חדשות לבקרים – מתנדפים אחרי רבע הפגנה וחצי צקצוק".