תושב חוזר

"ראש העיר מת מפחד שאכנס למועצת העיר", טוען ישראל גודוביץ', מהנדס העיר לשעבר, שהחליט בגיל 79 לחזור לזירה המוניציפלית, הפעם כחבר מועצה

ישראל גודוביץ'
ישראל גודוביץ'
2 באוקטובר 2013

מאז החליט להתמודד לפני שבועות בודדים, מעורר מהדנס העיר לשעבר ישראל גודוביץ' עניין רב, בין היתר בגלל מערכת היחסים המורכבת עם ראש העיר המכהן, רון חולדאי. "הכל התחיל במחאת הקיץ לפני שנתיים. ראיתי חצי מיליון אנשים יוצאים לרחובות. לא השתתפתי בה מפאת גילי, אבל לבי היה עם המוחים", הוא מסביר את הסיבה לריצתו כעת בגיל 80. "מה ששכנע אותי סופית היה שקראתי את פקודת הרשויות המקומיות. מרגע זה, הכול השתנה. כתוב שם בפשטות כי תפקידיה וחובותיה של מועצת העיר הם בין היתר להקים ולנהל שירותים לציבור. זאת הביקורת שלי על חולדאי. למה אתה שולח אותי לממשלה? המועצה היא האחראית".

 בתור מהנדס העיר לשעבר, בוא נדבר רגע על מצוקת הדיור.

"אני רוצה שיהיה דיור להשכרה בפיקוח עירוני. כך אוכל לדעת שלאורך אלפי שנים יגורו צעירים בתל אביב. אין סיבה שזה לא יקרה. לעירייה יש קרקעות, למה היא מוכרת אותן? בניו יורק הגדולה קיים מאגר של דיור למעוטי יכולת, סטודנטים וכיוצא באלה. אבל כאן העירייה לא דאגה לזה. הרי עובדים עלינו בעיניים בכל מיני נושאים. ראש העירייה טועה כשהוא חושב שבמבני ציבור הכוונה להבימה, לקאמרי, לאופרה או למוזיאון תל אביב. המחוקק התכוון למבני חינוך, אז תבנו!".

 ומה לגבי התחנה המרכזית, גם היא באחריות המועצה?

"כן. אני לא מוכן לשמוע שזה באחריות משרד הפנים. זה היה אחד המקומות שרציתי לשנות בתקופתי כמהנדס עיר, יחד עם הנמל וכיכר דיזנגוף, שאין לה רישיון עד היום. כרגע בעצם עומדות שתי הצעות במכרז על התחנה. גילוי נאות – אחת מהן היא שלי. אני מעריך את התחנה בחמישה מיליון שקל, והפקדתי בידי בית המשפט תוכנית. התחנה היא אמנם נכס פרטי אבל ייעוד הקרקע חייב להישאר ציבורי".

בראיון ל"לונדון את קירשנבאום" אמרת על ועדת התכנון והבנייה: "כל מי שידו במעל מקבל שוחד". אפשר בכלל להשפיע שם?

"יהיה קשה ליישם את התאוריה שלי אם הציבור לא יעניק לי מספיק אמון, אבל אני לא אוותר. אתן לך דוגמה: לפני כשבוע התקיימה ישיבת סיכום של ועדת הבחירות העירונית, שבמהלכה נבחרו האותיות שישמשו את הרשימות בקלפי. אחת האותיות הפנויות הייתה האות 'ץ' שאותה בחרתי בגלל שם המשפחה שלי. אסף זמיר, שמכהן כסגן ראש העיר ועומד בראש רשימת רוב העיר, קם מיד למחות בטענה שהיא דומה מדי לאות שבחרה רשימתו – 'צ' תחילית.

"הוא הסביר שבחירה כזאת יכולה לבלבל את ציבור הבוחרים הערבי. ענו לו במקומי שהפתקים בעברית ולא בערבית, אבל הוא טען שהבעייתיות עלולה להיווצר כשאומרים לבוחרים 'הצביעו צ' והם לא ידעו לאיזה. התעצבנתי והסברתי לו: 'אני חי כבר 80 שנה עם ה־ץ שאף אחד לא לקח. זמיר, איזו אות יש לך בהתחלה? קח את ה־ז ושיהיה לך בשעה טובה'.

בסוף הוועדה אישרה את ה־ץ, אבל אחרי אחת עשרה בלילה קיבלתי טלפון מאייבי נאמן, יו"ר הוועדה, שהציע לי להשתמש בשני 'צ' במקום ב־ץ. כמובן שסירבתי. שמעתי כל מיני אנשים ברקע, היה לי ברור שכשמגיעה שיחה מן הסוג הזה באמצע הלילה, זה יכול להיות רק הוראה מאדם אחד – מהראיס. מה עוד שזמיר הוא בן טיפוחיו". במהלך הראיון נודע לגודוביץ' כי סיעת רוב העיר הגישה עתירה בנושא לבית המשפט. "הם מכחישים כמובן ששוחחו עם ראש העיר", הסביר גודוביץ'. "אבל מהיכרותי את הנפשות הפועלות אני יודע שראש העיר מת מפחד שאני אכנס למועצה".