תיכון חדש נפתח השנה ביפו בתקווה לשפר את רמת החינוך בעיר

כמו בתחומים אחרים, גם החינוך של יפו נשכח מאחור. בית ספר אל מוסתקבאל שייפתח השבוע באזור ינסה להצליח איפה שכולם נכשלו

בית הספר החדש ביפו (צילום: עיריית תל אביב)
בית הספר החדש ביפו (צילום: עיריית תל אביב)
31 באוגוסט 2017

 

ב-5 בספטמבר, באיחור של ארבעה ימים בגלל חג הקורבן, יחלו התלמידים הערבים ביפו את לימודיהם. להתרגשות שאופפת את שאר ילדי העיר לקראת פתיחת שנת הלימודים הם בדרך כלל לא שותפים, בין השאר מפני שבתי הספר שלהם מתקשים להעמיד הישגים לימודיים כמו בתי הספר שיושבים באזורים המבוססים של העיר. ובכל זאת, השנה יש לתלמידי יפו הערבים ולהוריהם סיבה להתרגש – פתיחתו של בית ספר על יסודי חדש, שמתיימר להביא בשורה.

למרות השקעה של עשרות מיליונים בשנה בחינוך ביפו, הנתונים מראים שלא חל שיפור משמעותי בתחום בשנים האחרונות. בעקבות כך בנה מינהל החינוך בעיריית תל אביב-יפו תוכנית לשיפור וחיזוק בתי הספר. היעדים שנקבעו נוגעים להקטנת אחוז הנשירה, שיפור אחוז הזכאות לבגרות, העלאת אמון הציבור במערכת החינוך הערבית הציבורית ועוד. "עד היום התשומות לא תאמו את התשואות. עד עכשיו הכסף שהושקע במערכת החינוך ביפו לא נוצלו נכון", קובעת שירלי רימון-ברכה, מנהלת מינהל החינוך בעירייה. בצד השקעה בפיתוח מורים ובשעות פרטניות לתלמידים, יושקע כעת חלק נכבד מהתקציב בבית ספר חדש שינסה לקבוע סטנדרטים חדשים של חינוך ביפו.

עוד כתבות שיעניינו אותך: 
איך להיות תלמידים מקובלים, מסודרים, עירניים ואתלטיים?
למה החינוך המיני בישראל תקוע בשנות ה-70?
מקיף תל אביב: המדריך המלא לתיכונים בעיר

בית הספר החדש אל מוסתקבאל ("עתיד" בערבית) נבנה סמוך לבית הספר הקיים עירוני י"ב, ברחוב טולוז ביפו. "מדובר בבית ספר השש-שנתי השלישי שייבנה ביפו", מציינת רימון-ברכה, "ההתרגשות שלנו גדולה מכיוון שכך יתאפשר לתלמיד היפואי לבחור מתוך היצע גדול יותר". אל מוסתקבאל ייפתח תחילה רק עם שכבות ז'-י' ויצמח עם השנים. בין השאר ייפתחו בו כיתות מצוינות ומסלולים יחודיים כגון מדעי הרפואה, פסיכולוגיה חברתית ומדעי הטכנולוגיה. נוסף על כך יעבוד בית הספר בשיתוף פעולה עם המכללה האקדמית ביפו, וסטודנטים ומרצים יעבדו עם התלמידים.

"ביחס לבתי ספר פרטיים או בתי ספר בצפון תל אביב, רמת החינוך ביפו נמוכה, אין מה להשוות", אומר בילאל כחיל, אבא של עלי שעולה לכיתה י'. "עכשיו יש הזדמנות חדשה, מבנה חדש עם אפשרויות חדשות ותקווה לרמה גבוהה יותר". סיפורו של בנו מלמד אולי על חוסר האונים של הורים ביפו, גם אם הילדים שלהם הם תלמידים חזקים: "עלי הצליח בלימודים, אבל בבית הספר היפואי שבו למד הוא היה עלול להיתקע בבינוניות. כשהוא למד בעירוני י"ב, לא היה לו אתגר בבית הספר". עכשיו, מספר בילאל, כשעלי וחבריו עוברים לבית הספר החדש, יש להם בשביל מה לחכות.