מרצ על האש: הערב שבו תמר זנדברג הזמינה סטנדאפיסטים לרדת עליה לעיני כל

ערב ה"רוסט" שהתקיים אמש באוזןבר הוכיח שהשמאל שנון, בועט ושאין לו ממש מה לעשות עם זה חוץ מסטנדאפ. נצרנו את ההיי לייטס מהערב שהצליח לגייס הכי הרבה תומכי מרצ מאז שנת 95'

תמר זנדברג על הגריל. צילום: יח"צ
תמר זנדברג על הגריל. צילום: יח"צ

"תודה לכם, תודה גם לשתולים של הימין, שבלעדיכם לא היינו ממלאים את המקום", פותח דרור רפאל, מנחה ערב הסטנדאפ שהתתקיים אמש באוזןבר מטעם מרצ. ה"רוסט", מושג מוכר בעולם הסטנדאפ האמריקאי, הוא טקס קומי אכזרי המאגד מספר סטנדאפיסטים שיורדים בזה אחר זה על דמות נערצת וחזקה.

עוד כתבות שיעניינו אותך:
מה לעשות השבוע (24.1-29.1)
הקומיקאי ביל בר בדרך לתל אביב: כל הפרטים
ירמי שיק בלום עבר לטבעונות ושרד בקושי

קשה לומר שתמר זנדברג ומרצ בכלל עונות על ההגדרה הזו, ועקיצות הן לאו דווקא מה שחסר לשמאל, אבל קמפיין השנאה-העצמית הזה הוא לא לגמרי תמוה. לאחר שהואשמה בשנה האחרונה יושבת ראש מרצ על שיתוף פעולה עם קלוגהפט, היועץ האסטרטגי של הימין, נראה שזנדברג מעוניינת לשבור את הקרח שנוצר בינה לבין בוחריה ולרכוש את אמונם מחדש. לשם כך היא שמה על האש את חולשותיה בפני קהל הבוחרים הטבעי שלה, דהיינו 300 התל אביבים שהולכים לערבי סטנדאפ אלטרנטיביים באוזןבר.

"אני קצת מתרגשת", חולקת איתנו זנדברג דקות ספורות לפני כניסת הקהל. "הכנתי בדיחות מראש, הומור עצמי ולא עצמי. חלק מהעניין של הערב הזה היה לשחרר איזה שד שיש לנו. התרגלנו לצחוק על עצמנו, להוריד את הראש, לקבל את הצחוק עלינו. פה אנחנו עושים את זה בדרך הכי אכזרית שיש כדי לצאת עם הראש למעלה. זהו, השמאל מפסיק להתבייש".

תמר זנדברג על הגריל. צילום: יח"צ
תמר זנדברג על הגריל. צילום: יח"צ

הערב הזה משאיר אותך במיתוג של שמאל בועתי-סטנדאפיסטי-תל-אביבי, זו קליקה מאוד קטנה בסך הכל.

"שבוע שעבר הייתי בשני חוגי בית בבאר שבע וירוחם, שבוע לפני כן בגליל העליון, מחר נוסעת לגליל שוב ולעמק ולבקעה אלגרבייה. אני אישית גרה פה בתל אביב, אני אוהבת אותה, אני גאה בזה. אלה שיבואו הם חלק מהקהל שלנו. מקווה שיבואו. נראה מה יהיה".

לא רק זנדברג, אלא גם הסטנדאפיסטים המופיעים מתחילים להביע חששות בסמוך לתחילת האירוע. "אני לא יודעת מה אנחנו עושים פה", מודה הסטנדאפיסטית נועה מנור. "זאת הטעות הכי גדולה שכל אחד מאיתנו עשה. מי יועץ התקשורת שהציע את זה לתמר זנדברג?".

אז מאיזו סיבה עשית את זה בעצם? מינוף קריירה?

"לא. הקריירה שלי אולי תתרסק אחרי זה".

לשמחתם וחרדתם של המשתתפים כאחד, מתמלא האוזןבר עד אפס מקום. זנדברג עולה להתיישב על כס הכבוד שהוקצה לה בפינת הבמה, ומאחוריה, בשורה, מתיישבים הצולים. כצפוי, נפתח האירוע בבדיחות על עצמו. "איזה ערב מביך ולא נעים", פותח הקומיקאי טל טירנגל (תירס סקסואל), "הבטיחו לי שיהיו כאן ליאור אשכנזי, אורי גוטליב… רק להראות כמה אנשים סירבו לך לפני שפנית לנועה מנור". "הרבה אומרים על מרצ שהיא מנותקת", מוסיף יואב רבינוביץ' (טלוויזיה מהעתיד), "אבל האם מפלגה מנותקת הייתה עושה אירוע באוזן בר עם אורן ברזילי? ואני, יואב רבינוביץ', שידוע בתור 'ההוא מהזה?'". "מקווה שתתחילו לעשות עבודה אמיתית", פונה ברזילי לזנדברג, "במקום לארגן רוסט ולהזמין את האורן ברזילי הפחות מוכר". בשמאל כמו בשמאל, כל האשמה של הזולת מהולה במידה זהה של הלקאה עצמית.

טל טירנגל VS תמר זנברג. צילום: יח"צ
טל טירנגל VS תמר זנברג. צילום: יח"צ

לא מעט בדיחות התייחסו לתקרית המביכה שבה, לאחר שהשתמשה מרצ בתמונתה של יעל ארד לקמפיין העצמה נשית, דרשה ארד להסיר את תמונתה מחוסר עניין להיות מזוהה עם מרצ. כפי שאמר רבינוביץ' ליושבת הראש, "המפלגה שלך כל כך גרועה שנשים מבקשות שתדירי אותן ממנה".

בהתייחס למאבקה של מרצ כנגד הדרת נשים במרחב הציבורי, מעט אירוני היה לראות אתמול שהבמה ניתנה לרוב גברי. "יפה שאיזנתם את זה שיש פה שתי נשים וארבעה גברים על ידי זה שבחרתם זכרי-ביטא", הגיבה לנושא לאה לב. את הסשן חתמה בפאנץ' מנצח לאליטיסטים הבקיאים באילן היוחסין של זנדברג בלבד: "המפלגה שלך נראית כל כך עקום שאמא שלך כותבת על זה מאמרים בגלריה".

חצים רבים הופנו כמתבקש לפרשת קלוגהפט. "קלוגהפט כתב לי את הבדיחה הזאת", אמר הסטנדאפיסט ירמי שיק בלום והמשיך בדרכו המעודנת: "'איזו מטומטמת תמר זנדברג, גם לקחתי ממנה כסף וגם היא כישלון פוליטי'". "אני לא מאמין שפנית אל קלוגהפט בשביל לנצח בשמאל", הוסיף ברזילי. "זה כמו להביא סכין לקרב כריות".

זנדברג מלקטת את נשות הערב לרגע פוליטי-פמיניסטי. צילום: יח"צ
זנדברג מלקטת את נשות הערב לרגע פוליטי-פמיניסטי. צילום: יח"צ

מי שהיטיבה לצחוק על הפרשה יותר מכולם הייתה תמר זנדברג עצמה, שהתחמשה בכותבי סאטירה מיומנים. לאחר סבב צלייה שנמשך כשעה, עלתה יושבת הראש אל דוכן הנואמים והחזירה אש לעולבים בה. בפאנצ'ים הנבחרים: "נועה מנור, הרגת פה כל כך הרבה בדיחות שאפשר להוסיף אותן למונה ההרוגים בסרטון של בני גנץ", "כמו כל מי שהיה כאן על הבמה, גם ביבי צריך לחפש עבודה חדשה", "לאילת שקד אין בעיה שיש חנות שפתוחה 24/7 – החנות של אפי נווה", "אין לי ניסיון בסטנדאפ, אבל הצחקתי המון אנשים כשאמרתי שנגיע לעשרה מנדטים", "לאה לב, הבנתי שאת בת 24. ואני חשבתי שרצח רבין זה הדבר הכי גרוע שקרה ב-95'", "גם סמוטריץ' לא יודע מה זה תירס סקסואל, אבל לפעמים הוא מפנטז על זה בלילה", "הערב שברנו סטיגמה שנשים לא מצחיקות – והוכחנו שגם גברים לא מצחיקים", ולסיום: "אם צחקתם – זה הכל אני, אם לא – זה קלוגהפט כתב".

ועכשיו פנו לי את הבמה, מובטלים :) תמר זנדברג. צילום: יח"צ
ועכשיו פנו לי את הבמה, מובטלים 🙂 תמר זנדברג. צילום: יח"צ

כפי שירדו עליו משתתפיו שוב ושוב, האירוע אכן מייצג את פניו העגומות של השמאל בישראל. מחוץ לאוזן בר, ראש הממשלה מגייס כספים להגנה משפטית ומערכת המשפט קורסת לנו על הפרצוף, אבל מרצ – בדיוק כמו הסטנדאפיסטים שהשתתפו אמש בצלייתה – כל כך חסרת ביטחון וסושיאלי אוקוורד שבתוך כל זה היא מרגישה צורך דווקא לרדת על עצמה.

הערב הנישתי הזה, שנועד להתחבב על קהל נישתי עוד יותר, לא יביא לפריחתו המחודשת של השמאל. גם לא למינוף הקריירה של זנדברג, או של מישהו ממשתתפיו, או של משהו, אבל אם יש בו תגמול – זו הנחמה הקטנה והמטופשת שחשו בליבם הצופים לערב אחד. "לפחות היה מצחיק", הרהר לעצמו הקהל כפי שהוא מהרהר בתום כל אירוע שמאלני בעשרים השנה האחרונות. "לפחות היה מצחיק, ובינתיים נתנחם בזה".