"תספורות ברחובות": המיזם שמביא את המספריים אל דרי הרחוב

"תספורות ברחובות" הוא מיזם חברתי שמטרתו להביא את המספרה, הטיפוח וההיגיינה אל דרי הרחוב בתל אביב. איך זה התחיל ומה הם מתכננים לפסח?

"תספורות ברחובות" (צילום: ליבי לוי)
"תספורות ברחובות" (צילום: ליבי לוי)
25 במרץ 2018

 

המיזם החברתי "תספורות ברחובות" קם לפני כשנה על ידי שלושה חבר'ה שהחליטו לשפר ולו במעט את חייהם של דרי הרחוב בתל אביב. "תספורות ברחובות" כשמו כן הוא – באמצעות שיתוף פעולה עם מקלטים הנותנים מחסה, גורמי רווחה ומעצבי שיער, הם מזמינים את דרי הרחוב להסתפר, להתגלח, לאכול ארוחה חמה ולטפח את ההיגיינה הבסיסית שלהם. ההשראה למיזם הגיעה כשאחד היוזמים צפה בגירסה האמריקאית וחלם לעשות זאת יום אחד גם כאן, בארץ. החלום התגשם.

>> המתפרה שמעסיקה שורדות זנות 

העומדים מאחוריי היוזמה הם עידו פילובסקי (42), הדר בסת (35), ודניאל חן (33). השלושה חברו לספר הוותיק יואב ארובס ולשניר כחלני, ממגזין לה ז'ורנל המתמחה בעיצוב שיער, ויחד איתם יצאו לדרך. "בהתחלה רצינו לעשות את זה הארד קור – להציב כיסאות מתקפלים באלנבי, אבל לא ידענו מה מותר, מה אסור, ואיך כדאי לפנות לחסרי הדיור", אומרת בסת. הפרויקט התחיל בדירה של עמותת עלם, אליה מגיעים צעירים דרי רחוב כמה פעמים בשבוע כדי להתקלח, לאכול ולנוח. "סיפרנו כעשרים אנשים. לא הלכנו על העתק מוחלט של הפרויקט האמריקאי, כי זה לא אותו דבר. אנחנו רוצים להתרחב גם לטיפוח ציפורניים ותרומות של בגדים. לא רק לדרי הרחוב, למרות שזה המסלול העיקרי שלנו".

"תספורות ברחובות"
"תספורות ברחובות"
מייסדי "תספורות ברחובות". מימין לשמאל: דניאל, הדר ועידו
מייסדי "תספורות ברחובות". מימין לשמאל: דניאל, הדר ועידו

אז איך פונים לדרי הרחוב ומציעים להם להסתפר? בסת מספרת שתחילה יש קרח שצריך לשבור. "בפעם הראשונה הצעירים ממש כעסו שנכנסנו להם לתוך הבית, הם הרגישו שחדרנו לספייס שלהם. אבל בפעם השנייה כבר היה בסדר – ברגע שמישהו משתף פעולה, גם השאר מסכימים". לדברי המייסדים, הרבה אמוציות מורגשות במפגש בין המספריים לדרי הרחוב. "לפני שעשינו את שיתוף הפעולה הראשון, פגשנו שניים מהצעירים מעלם. כשהגענו לדירה שלהם, פתאום ראינו אותם זרוקים על מזרן כמו ברחוב. זה נתן לנו סטירה שזוהי המציאות ושזאת כניסה לעולמות קשוחים".

"תספורות ברחובות"
"תספורות ברחובות"
"תספורות ברחובות"
"תספורות ברחובות"


"התספורת היא זניחה. הדבר האמיתי הוא שאנשים שלא מנסים לקום ולהתאושש מקבלים שביב תקווה", אומרת בסת ומאמינה כי יש בפרויקט דרך להעניק לדרי הרחוב אופטימיות. "השאיפה שלנו היא לקבל מקלט מהעירייה, כדי שנוכל להקים מספרה קבועה שתעבוד כמה פעמים בשבוע, במקום לרוץ מעמותה לעמותה". מחר (שני), יחבור מיזם "תספורות ברחובות" לפרויקט "לופט" (מיזם חברתי למען דרי רחוב בישראל), כדי לספר דרי רחוב לקראת חג הפסח. על כן, הפרויקט מחפש תרומות של ציוד לעיצוב השיער: מספריים, תמרוקים ובגדים.

>> דף הפייסבוק של המיזם