אחרי הוואגינה ברוטשילד: תערוכה לשילוב שורדות זנות בשוק העבודה

גלריה ארטמיסיה תקדיש חמישית מהכנסות תערוכת המכירה שתתקיים מחר לעמותת המכללה, המסייעת לנשים לצאת ממעגל הזנות ולחזור לשוק התעסוקה

ונוס. עבודה של הגר ניסימוב מתוך התערוכה בגלריה ארטמיסיה
ונוס. עבודה של הגר ניסימוב מתוך התערוכה בגלריה ארטמיסיה

ביום האשה האחרון ריצפו האמניות סשה קורבטוב ווננה בוריאן את שדרות רוטשילד בכרטיסי ביקור של נערות ליווי, ובסופו של השביל התנשאה לגובה שלושה מטרים ואגינת ענק שהורכבה מכרטיסים שנאספו בדרום תל אביב. המסר היה ברור ואפילו זכה לכמה שעות של חסד בתקשורת, אבל יש סיכוי שכבר שכחתם מכל זה.

עבודה של שיר מורן. מתוך התערוכה בגלריה ארטמיסיה
עבודה של שיר מורן. מתוך התערוכה בגלריה ארטמיסיה

85-95 אחוז מהנשים שנמצאות במעגל הזנות מבקשות להחלץ ממנו, אך הן חסרות את הכישורים שיאפשרו להן למצוא עבודה ראויה שתספק להן בטחון תעסוקתי. מחר (רביעי) תתקיים בגלריה ארטמיסיה – גלריה לאמנות נשים, תערוכת מכירה של אמניות, כאשר חמישית מההכנסות ייתרמו לעמותת המכללה. העמותה פועלת בשלוש השנים האחרונות ומסייעת לשורדות זנות לרכוש יכולות מקצועיות שישלבו אותן בשוק התעסוקה. העמותה היא פרי של שיתוף פעולה בין טל גרנות, לשעבר מתנדבת במחלקת החינוך של מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית ואיריס שטרן לוי, לשעבר רכזת במרכז ופעילה בתחום המגדר ותקיפה מינית.

בשנים האחרונות הכשירו גרנות ושטרן לוי נשים להשתלבות בתחום מכירות האופנה. גרנות מספרת כי היוזמה החלה כשבן זוגה, בעלים שותף ברשת Story, ביקש ליצור יוזמה חברתית בעסק שלו. "הבנו שחסרה פלטפורמה שמחברת בין שורדות הזנות למציאת תעסוקה. יצרנו מרחב לימודי באווירה לא היררכית – אנחנו לומדות מהן והן לומדות מהצוות. גילינו שזה נותן משמעות לצוות עצמו ולעסק". כעת הן רוצות להרחיב את הפעילות ולתת הכשרה במגוון תחומים נגישים שמאפשרים ביטוי עצמי, ביניהם גרפיקה, הקמת אתרים ושזירת פרחים. במקביל, המכללה פועלת ליצירת מאגר מעסיקים-ידידים שיוכלו לקלוט את הנשים בבתי העסק שלהם.

דבורה במקלחת. עבודה של שרון רשב"ם פרופ, מתוך התערוכה בגלריה ארטמיסיה
דבורה במקלחת. עבודה של שרון רשב"ם פרופ, מתוך התערוכה בגלריה ארטמיסיה

גלריה ארטמיסיה היא גלריה מסחרית ועצמאית ששמה לעצמה למטרה להגביר את הייצוג הנשי בסצנת האמנות, ולהעניק תמיכה לנשים השואפות להתפרנס מהאמנות שלהן. במכירה יציגו אמניות וותיקות ומוכרות לצד אמניות צעירות ומבטיחות, בניהן אביבה אורי, לאה ניקל, מרים כבסה, ציונה תג'ר, גפן רפאלי, נעה גינזבורג ורקפת וינר עומר. גרנות מספרת כי החיבור עם גלריה ארטמיסיה היה טבעי: "המליצו לי לפנות ללימור זהר שביט (היזמת ובעלת הגלריה, קב"י), והיא הציעה לערוך מכירה שבה 20 אחוז מהרווחים ילכו לעמותת המכללה. כשיש חיבור ומטרה טובה דברים קורים הכי בסטייל".

מכירת אמנות בגלריה ארטמיסיה למען עמותת המכללה, רביעי (30.3), 19:30-23:00, אברבאנל 31, תל אביב. לאירוע בפייסבוק