100 פקחי חניה של עיריית תל אביב יעברו לחלק דוחות על ניקיון

העירייה יוצאת בקמפיין לניקוי הרחובות, ובין היתר תסיט 100 פקחי חניה לאכיפת עברות אשפה. ספרים ישנים לא תוכלו להניח על המדרכה, את המכונית אולי כן

פחים ירוקים ליד הטיילת
פחים ירוקים ליד הטיילת
23 בנובמבר 2017


לא אוטו, זבל:
 2.6 ק"ג של אשפה ביום. זה מה שאתם מייצרים, תל אביבים יקרים. זה מייצר הרבה עבודה לעירייה בפינוי האשפה הזאת; למשל, ב־2016 היא פינתה כחצי מיליון טונות של זבל. כפי שיעידו תושבי רחובות מסוימים או שכונות מסוימות (פלורנטין אנחנו איתכם!), הקצב הזה לא מספיק. בניסיון להביא לשיפור המצב שברו בעירייה את הראש בחודשים האחרונים, וכעת הם יוצאים בקמפיין רחב היקף – גם על ידי הסברה, גם בהשקת אפליקציה ייעודית שתאפשר לדווח על מפגעי ניקיון בעיר, ובעיקר – בתגבור האכיפה נגד המטנפים. מי יעשה את העבודה? 100 פקחי חניה שיוסטו לאכיפת עברות ניקיון במרחב הציבורי.

>> אייטם פח: סודות פינוי הזבל שלנו
>> מדוע נשפכה אשפה ממוינת למשאית הזבל הרגילה?

אלון שרף – מנהל אגף הפיקוח בעירייה ומי שאנשיו הם אלה שיעברו מהצמדת פתקים מבאסים למכונית להצמדתם לזבל – טוען שמדובר בשינוי אסטרטגי מצד העירייה. "שינינו את התפיסה בקרב הפקחים. בשנים האחרונות התמקדנו רק בנושא החניה, ועכשיו הדבר הזה משתנה". בין היתר יבדקו הפקחים שבעלי עסקים אכן שומרים כנדרש בחוק (הישן, אמנם) על שמירת חזית העסק שלהם נקייה, שתושבים מפנים אחריהם בצורה מסודרת את הדירה ולא משאירים אשפה ברחוב, וגם קבלנים יהיו על הכוונת.

זבל בעירי (צילום: שאטרסטוק)
זבל בעירי (צילום: שאטרסטוק)

"פסולת הבנייה היא גם נדבך חשוב כאן", מספר שרף. "בעיר עם כל כך הרבה אתרי בנייה, כל קבלן וכל אזרח חייב להבין שמחובתו לדאוג שהפסולת תהיה במכולה ושהוא צריך לפנות אותה כשהיא מלאה. מי שלא יעמוד במה שקובע החוק יקבל דוח". לדבריו הפקחים יחפשו מגרשים מוזנחים וחצרות בתים מטונפות. "אם הבעלים לא דואג לנקות את החצר שלו וכתוצאה מכך נגרם נזק תברואתי או סביבתי לשכניו, אנחנו נזהיר אותו ואם לא יטפל בכך, הוא יקבל דוח".

בחינה זריזה של עקרונות האכיפה החדשה מעלה חשש להיעלמותו מן העולם של אחד המנהגים האורבניים האהובים דווקא – הנחת הספרים, הבגדים והרהיטים שאנחנו לא צריכים עוד ברחוב, כדי שיוכלו למצוא להם בית חדש. ובכן, קובע שרף – לא עוד. "אם מדובר בדברים שימושיים, יש מספיק מקומות שאפשר לתרום בהם", הוא מבהיר.

הקנסות לעברייני האשפה שלא יישרו קו עם המדיניות החדשה יהיו גבוהים במיוחד, הרבה יותר מדוח חניה. גובה הדוח המינימלי על עברות בתחום עומד על 360 ש"ח, ולכל היותר על 760 ש"ח, ושימו לב – לא בטוח שקל להתחמק מהקנסות האלה כמו שנדמה, ונראה שבעירייה הולכים להשקיע כדי למצוא את האשמים.

"אם זה בעל עסק אנחנו מזהים מאיפה הוא יצא. אם זה אדם פרטי שיוציא גרוטאות ולא נזהה אותו, מובן שלא נוכל לאכוף. אבל בדרך כלל יש לנו מספיק דרכים לגלות, גם אם זה אומר לחטט בשקיות זבל".
אין בהגברת האכיפה הזאת מסר בעייתי כלפי עברייני החניה? בכל זאת, עכשיו יהיו פחות פקחים שיעסקו בכך.
"הפקחים שלנו הם רב תכליתיים. הם יתעסקו גם בענייני חניה וגם בשמירת הסדר. חלק מהזמן שלהם אכן יוקדש אך ורק לחלק השני".