תל אביב? Awesome

צעירי תגלית גילו את הצד הכיפי של העיר העברית הראשונה, או אם תרצו - את הצד שעליו מרוח הרבה יותר מחומוס

תגלית. צילום: נמרוד סונדרס
תגלית. צילום: נמרוד סונדרס

מי שנקלע לאחרונה לכמה ממוקדי העלייה לרגל של העיר, נתקל בוודאי בנחשול של צעירים עם מבטא אמריקאי. לפי החולצות הלבנות ודגלי ישראל המתנופפים בידי כמה מהם קשה לטעות בהם. אלו הם משתתפי פרוייקט "תגלית", שהחל לפני 15 שנה ומטרתו הייתה ועודנה לחזק את הקשר בין צעירים יהודים מרחבי העולם לישראל. יום תל אביב נערך הקיץ בסימן חגיגת התגליתן ה־500,000. כן כן, חצי מיליון צעירים יהודים מהעולם שכבר ביקרו כאן וחזרו הביתה כדי לספר, ובעתיד אולי יחזרו שוב לבקר, ומי יודע – אולי אפילו יחליטו להישאר.

לצד סימוני וי הכרחיים באתרי מורשת והיסטוריה כמו מצדה והעיר העתיקה בירושלים, צעירים בני 18־26 מ־66 מדינות נחשפים במהלך עשרת ימי הביקור שלהם בארץ לערכי מורשת והיסטוריה וזוכים לראות את הצד האטרקטיבי של ישראל בת ימינו. "למרבית הצעירים זהו הביקור הראשון בארץ", אומר מורה הדרך יונתן וייס, "ובסופו של דבר החוויה הזאת היא בשבילם הזדמנות למסע אישי, יהודי, תרבותי, חברתי, משפחתי".

יום תל אביב של תגלית נועד להראות לתגליתנים את הצד המודרני והכיפי של העיר העברית הראשונה, או אם תרצו – את הצד שעליו מרוח הרבה יותר מחומוס. שלושת אלפי הצעירים מתגלית שביקרו בעיר העברית הראשונה נחשפו למה ולמי שהופכים את תל אביב למה שהיא – עיר חמה, תוססת, גאה וגואה בכוחות יצירתיים רב תחומיים. בסינמטק נפגשו התגליתנים עם היוצרים גל אוחובסקי ("ללכת על המים", "הבועה" ועוד ועוד), טליה לביא ("אפס ביחסי אנוש") וגלעד כהנא (כוכב קולנוע בהתהוות כאביו של עמוס עוז בסרטה של נטלי פורטמן "סיפור על אהבה וחושך") שסרטיהם המחישו לעולם איך אנחנו לא רק יורים אלא גם צוחקים, מתרגשים ומתאהבים.

צילום: נמרוד סונדרס
צילום: נמרוד סונדרס

הכיף נמשך בהמשך היום בסדנה עם רננה רז, הרקדנית ויוצרת מופעי המחול המהוללים של You Make Re Make. לצלילי "Imagine" של ג'ון לנון, גם זבוב על הקיר יבין איך מחול מודרני יכול בקלות גם להזיז אגנים סרבנים וגם לשבור מחיצות. בהופעה של שקטק ברחבת סוזן דלל, ליד עצי תפוזים סיפר ארן, בן 21 מסן דייגו שהוא החליט שהוא נשאר בארץ לעוד עשרה ימים שאותם יבלה בעיקר בתל אביב. למה? "כי היא מעניינת, כי היא קולית".

מסוזן דלל המשיכה הקבוצה לשדרות רוטשילד. שם, ליד הפסל של דיזנגוף רוכב על סוס, מול בית העצמאות שתמונתו הענקית של בן גוריון מתנוססת על חזיתו, אמר אחד מהתגליתנים לחברו, "He is the Jewish George Washington". לידם שתי בנות תגלית התלחששו "He is so cute", למראה חייל מקבוצת הלוחמים שאך יצא מביקור בבית שבו גר פעם דיזנגוף, שלימים הכריז בו בן גוריון על הקמת מדינת ישראל. עובר אורח שלא מקבוצת תגלית, שנקלע למקום אמר לעצמו בקול רם: "עם ישראל חי".

ברים בשדרות רוטשילד, הסניף המקומי של אומת הסטארט־אפ הישראלית, אירחו את הצעירים בסדרת מפגשים עם כמה נציגים מחברות סטארט־אפ מבטיחות.

הימים הגדושים בעיר ללא הפסקה כללו מפגש בשרונה עם הדי.ג'ייז סהר זנגלביץ וגילי סער שעשו חשק לרקוד בלילות התל אביביים, ובהמשך עם גיל חובב (הגרייט גרנד סן של אליעזר בן יהודה) שהעלה על נס ודגל את תרבות האוכל המקומית. אם זה נשמע לכם המון, חכו. במוזיאון תל אביב השתתפו חברי תגלית בסדנה א־לה פיבן ויצרו יצירות חינניות על טוהרת הרדי־מייד. שרה, בת 19 מסן פרנסיסקו, סיכמה: "ישראל הרבה יותר יפה מאיך שמדמיינים אותה ומאיך ששומעים עליה, ותל אביב עדיפה על סן פרנסיסקו, היא הרבה יותר מגוונת והרבה יותר מקבלת". שרה – תודה!

תגלית. צילום: נמרוד סונדרס

אחרי מנת פלאפל מתבקשת, וביקור בקיוסק הראשון של תל אביב, ואחרי קוקטייל טעימות עסיסי, בעיר שנצבעה בצבעי דגל הגאווה, הצפינו האוטובוסים של תגלית לנמל תל אביב. אחרי ארוחת הערב לצלילי הים והגלים, הם המשיכו להופעה לילית סוחפת של הדג נחש. "הרצל נשען על המעקה מה זה בשנטי / איך שראיתי אותו נהיה לי אנטי / הוא לא מתבייש להסתלבט כאילו כלום / בארץ הכל עולה באש / מה הוא סתום?". הדג נחש עושים היפ הופ ציוני וזה כיף, ושמח ורומנטי. ביום המחרת הם הצפינו לצפת, ובהמשך לכנרת ולבניאס. עשרה ימים רצים כשנהנים.