תעשה לך פסל

פסל חדש וגדול ממדים שמוצב מחוץ לקניון עזריאלי מנציח את דמותו של דוד עזריאלי כאחת מאבני היסוד של הציונות. מי אישר את רעיון העִוְעים הזה?

הפסל "המסע הציוני" מחוץ לקניון עזריאלי
הפסל "המסע הציוני" מחוץ לקניון עזריאלי

למאות פסלי החוצות המוצבים ברחבי תל אביב הצטרף השבוע פסל חוצות חדש שבוודאי ירגיז הרבה אנשים: בכניסה הראשית לקניון עזריאלי, מול הצומת המרכזי של קפלן ודרך בגין, הוצב פסל גדול עשוי ברונזה, המורכב משבע דמויות. הדמויות מייצגות, כך מתברר, את אבני היסוד של הציונות: חלוץ, פלמ"חניק, אחות, מדען, אדריכל, הייטקיסט ואשת עסקים. במרכז הפסל ניצבת דמותו של לא אחר מאשר דוד עזריאלי בכבודו ובעצמו, אוחז ביד אחת שרטוט אדריכלי ומרים את ידו השנייה כלפי מעלה לעבר האופק. אח, איזה גבר.

מצד אחד, הפסל מחמיא לעצמו בכך שהוא מזכיר את "אזרחי קאלה" של רודן (פסל שמנציח מעשה גבורה של שבעה אזרחים מהעיר קאלה בצרפת שבחרו להקריב את עצמם תמורת שחרור עירם), ומצד שני, ההעמדה והגודל מזכירים פסלים פאשיסטיים שהוצבו באירופה בתחילת המאה ה־20. אם זה לא מספיק, לרגלי הפסל מופיע הכיתוב: "המסע הציוני: מתכנן והוגה הרעיון – דוד עזריאלי". מתכנן והוגה הרעיון הציוני? כנראה שעזריאלי לא עד כדי כך מגלומני, הוא רק רוצה לוודא שאנחנו מבינים שהוא זה שתכנן והגה את הפסל.

הצבת הפסל מעלה שתי תהיות: הראשונה קשורה בהיעדר מודעות עצמית של עזריאלי ובטעם האמנותי הבעייתי שלו, והשנייה, עקרונית יותר, היא כיצד אושר פסל כזה במרחב הציבורי בלי שיעבור ועדה מקצועית מטעם העירייה.

לו היה הפסל מוצב בתוך המרחב הפנימי של הקניון עצמו אפשר היה רק לגחך לנוכח ההאדרה העצמית, אבל במקרה הזה כאמור, הפסל מוצב במרחב הציבורי, במקום שחולפים בו אלפי אנשים מדי יום (ולא רק לקוחות הקניון). הפסל, אגב, החליף פסל אחר שהיה במקום, פסל של דמות טייס שותה מים, ומבדיקה עם קבוצת עזריאלי עולה כי הוא הוחלף ללא סיבה מיוחדת.

תגובת קבוצת עזריאלי: "כמחווה לציונות יצר דוד עזריאלי מיצג מברונזה. במיצג שבע דמויות המציגות את אבני היסוד של הציונות: חלוץ, פלמ"חניק, אחות, מדען, אדריכל, הייטקיסט ואשת עסקים. על הרעיון, על התכנון והקונספט אחראי דוד עזריאלי. לביצוע אחראי המעצב אליאב נחליאלי".

תגובת העירייה: "הנושא נמצא בבדיקה"