החגים עוררו מחדש את הדרישה להפעלת התחבורה הציבורית בשבת

סוף השבוע הארוך של ראש השנה מילא את הפיד בגולשים הדורשים תחבורה ציבורית גם בשבת ובחג

נעמה ריבה בעוצר
נעמה ריבה בעוצר
2 באוקטובר 2014

"אז איפה אתם בעוצר?" הוא המוטו של המחאה החדשה ששוטפת בימים האחרונים את הפייסבוק. זה התחיל בערב ראש השנה, לקראת עוצר התחבורה הציבורית שנמשך שלושה ימים וחצי, שבמסגרתו הושבתה כליל התחבורה הציבורית בארץ. אזרחים שאינם בעלי רכב פרטי היו צריכים למצוא דרכים מקוריות ואף מסויטות כדי להגיע לארוחת החג.

לרשף אייזנברג, פעיל תחבורה ציבורית, ונעמה ריבה, כתבת האדריכלות של Xnet, נמאס מהמצב. שניהם נטולי רכב, ושניהם חוו מסע ארוך ומתיש לארוחת החג בראש השנה. במסגרת המחאה שארגנו בעמוד הפייסבוק "24/7 – מקדמים את התחבורה הציבורית", הם ביקשו מאנשים שנוסעים לארוחות חג ללא מכונית פרטית וללא תחבורה ציבורית להצטלם עם הכיתוב "תל אביב בעוצר", או כל עיר אחרת שהתחבורה הציבורית שבה נדמה מערב החג ועד מוצאי שבת.

"כבר הרבה שנים שאין תחבורה ציבורית בזמן הפנוי של האזרחים – בסופי השבוע, בלילות ובחגים", אומר אייזנברג. "נוצר מצב אבסורדי שרק מי שיש לו רכב פרטי יכול ליהנות מהשבת כפי שהוא רוצה. בראיון שנעשה לאחרונה סיפרה ח"כ איילת שקד שהיא אוהבת מאוד לנסוע בסופי שבוע לטבע, אבל היא מתנגדת לתחבורה ציבורית מכיוון שבעלה אוהב את השקט של השבת. מה שהיא לא מבינה הוא שאוטובוס אחד שעובר פעם בחצי שעה מרעיש פחות מכלי הרכב הפרטיים שנוסעים בהמוניהם בשבתות. לא יכול להיות ששר התחבורה יהיה שר השבת. הממשלה אומרת שהיא מקדמת תחבורה ציבורית, ובפועל לא מפעילה אותה מסיבות פוליטיות וסטטוס קוו. הבעיה היא שהשרים עצמם לא משתמשים בתחבורה ציבורית, כי יש להם מכוניות, אז הם לא מרגישים צורך לטפל בבעיה. מכיוון שאנחנו נמצאים בעוצר מדי סוף שבוע יש לנו זמן לעשות דברים מקוריים לקידום התחבורה בשבת. השלב הבא מבחינתנו הוא לצאת לשטח ולבקר את הפוליטיקאים".