תשמרו על עצמכן

מה אפשר לעשות כדי לא להיות קורבן של סם האונס?

31 בדצמבר 2013

על תופעת "סם האונס" אנו שומעים לרוב מפה לאוזן, ובמקרים קיצוניים – דרך התקשורת. נשים שנפגעות ממנו לא מרבות לספר על כך מסיבות רבות – כל אלו הנלוות לאחוזי הדיווח הנמוכים בעבירות מין בכלל – ונוסף לכך, הן  אינן זוכרות את האירוע ולעיתים לא בטוחות מה היה הגורם לו. במשטרה ובמרכזים לנפגעות תקיפה מינית אומרים כי אכן קשה מאוד לאתר את אותם חומרים אצל קורבנות התקיפה המינית, ועל כן ממליצים לנקוט התנהגות מונעת וזהירה בכל הנוגע לאופן צריכת משקאות, בדגש על אופן צריכתם במועדונים ובמקומות בילוי.

 משרד המדיה "זניט מדיה" בשיתוף עם Time Out החליטו להעלות את המודעות לתופעה. ממחקר שערכו ב"זניט מדיה" עולה כי הדרך היעילה ביותר להימנע מטפטוף הסם למשקה היא שמירה על הכוס הפרטית, מה שהוביל לרעיון כולו: אלפי כוסות קונוס, שמחייבות את השותות להחזיק את הכוס בכל זמן הבילוי, יחולקו בכ-30 ברים ובמועדונים מובילים בתל אביב בפעילות שטח שתתקיים במהלך סוף השבוע הקרוב (2-4 בינואר). הפעילות תלווה בסלוגן הפרובוקטיבי: "תשמרי על הכּוס שלך", שגם הוא נולד מתוך המטרה להעלות את המודעות לתופעה המסוכנת בקרב בלייניות, אשר יופיע גם על תחתיות משקה שיחולקו בברים באותם ערבים. בין הברים והמועדונים שלוקחים חלק בקמפיין, נמצאים הרדיו EPGP, רוטשילד 12, טיילור מייד, אוטו, החתול והכלב ועוד. הקמפיין לא יישאר רק בגזרת חיי הלילה של תל אביב, גם בשילוט חוצות, במודעות בעיתונים ובבאנרים באתרים ברחבי הרשת ועוד.

גבי אטל, מנכ"ל זניט מדיה
גבי אטל, מנכ"ל זניט מדיה

 מנכ"ל זניט מדיה, גבי אטל מסביר את הרציונאל אחר הרעיון: "סם האונס היא תופעה נוראית שמימדיה זינקו בשנים האחרונות במאות אחוזים והחלטנו באמצעות קמפיין זה לתרום את חלקנו להעלאת המודעות. הנושא נמצא על סדר היום, אבל אף אחד לא מטפל בו. זניט מדיה כחברת המדיה המובילה בישראל משתמשת בכוחה הקריאטיבי ובמדיה על מנת להעלות מודעות לנושאים חשובים על סדר היום".