אור ירוק

תושבי פלורנטין רשמו ניצחון מול עיריית תל אביב: גינת דרויאנוב, הריאה הירוקה היחידה בשכונה, לא תיהרס

גינת דרויאנוב ז"ל
גינת דרויאנוב ז"ל
7 בדצמבר 2013

המאבק של תושבי פלורנטין להצלת גינת דרויאנוב, שעקבנו אחריו כאן מתחילתו, נחל לאחרונה הצלחה גדולה: פקיד היערות במשרד החקלאות קיבל את הערר שהגישו התושבים וביטל את האישור לכריתה ולהעתקה של העצים בגינה. על פי תוכנית עיריית תל אביב הייתה הגינה אמורה להיהרס בקרוב לטובת הקמת בית ספר יסודי חדש. כעת מקווים התושבים שההחלטה תהיה פתח לבחינה מחדש של כל תוכנית העירייה ולמציאת אתר חלופי למבנה.

גינת דרויאנוב היא הריאה הירוקה היחידה בשכונת פלורנטין. לאחר שחויבה על ידי בית המשפט להקים מבני ציבור בדרום העיר, החליטה העירייה להרוס את הגינה ואת בית הספר הקטן שצמוד אליה ולהקים במקומם בית ספר חדש. מאז פרסום התוכנית מנסה קבוצת פעילים מתושבי השכונה להציל את הגינה, שהפכה עם השנים למרכז חברתי קטן ופעיל. התושבים, חלקם הורים לילדים קטנים, מכירים בצורך לפתוח בית ספר, אולם לדבריהם יש באזור חלופות טובות יותר שלא פוגעות בשטחים הירוקים (למשל חניון מכבי־צריפין שבבעלות העירייה, המצוי מול הגינה ממש).

בחצי שנה האחרונה המאבק עלה הילוך. הפעילים מקיימים מפגשים שבועיים, הם כתבו מכתבים לחברי מועצה ולחברי כנסת, הפגינו, חילקו פלאיירים בשכונה, תלו פוסטרים, הקרינו סרטים בגינה וערכו פיקניקים. לפני כמה חודשים הם הבחינו במספרים ובסימנים על העצים בגינה. בירור באתר העירייה העלה שמדובר בהתרעה לקראת כריתת חלק מהעצים והעתקתם של הנותרים. לכולם היה ברור שזהו הרגע המכריע – בלי עצים אין גינה וגם המאבק נגמר.

בעזרת הפלטפורמה של אתר השדרה נאספו 150 חתימות לערעור על ההחלטה, ונערך גיוס כללי לקראת ביקורו במקום של פקיד היערות הארצי. ביום הסיור קיבלו את פניו עשרות תושבים שסיפרו לו על ההיסטוריה של המאבק. בהחלטתו הכיר פקיד היערות בחשיבות העצים לחיי התושבים, בייחוד על רקע דלות השטחים הירוקים באזור. עוד נקבע כי אפילו אם תוקם גינה חדשה בשכונה, יעברו עוד שנים עד שהיא תספק לתושבים רמת צל ואקולוגיה נאותה.

"הערר מתקבל", נקבע בסיום המכתב, "רישיון הכריתה וההעתקה מבוטל".

הסיפור הזה הוא דוגמה קטנה ומעוררת השראה לכך שאקטיביזם הוא המפתח לשינוי פוליטי ושקבוצה של פעילים מסורים חשובה יותר מכל מערכת בחירות, יותר מכל מפלגה או מועמד. במהלך הקיץ, כשביקרתי באחת הפגישות של הפעילים מפלורנטין, היו שם חמישה־שישה אנשים שישבו על ספסל בערב המאוחר והתלבטו מי ייגש לדבר עם ההורים בגני הילדים ומי יאייש דוכן עם פלאיירים. זה לא נראה הכי מבטיח. שלושה חודשים מאוחר יותר – בלי תקציב, בלי לובי ובלי עורכי דין – התושבים האלו רשמו ניצחון על העירייה.

תגובת עיריית תל אביב: "מדובר בהחלטה שגויה מהיסוד ובכוונתנו לפעול לשינויה. הצורך המרכזי העומד לנגד עינינו בהקמת בית הספר הוא מתן מענה בטווח זמן קצר לילדי השכונה והסביבה, שכמותם גדלה וממשיכה לגדול. הדבר אינו בא על חשבון שטחים ירוקים, שכן העירייה הגדילה את השטח הציבורי בשכונת פלורנטין ועוד תכשיר שטח נרחב ביותר סמוך מאוד לגינה הנוכחית".