הבועה

למה העירייה התקפלה מהחלטתה לאסור על חניה לילית באדום לבן?

עיריית תל אביב מנסה לטעון שבשלושת השבועות האחרונים לא הוגברה האכיפה על חניות, אבל המציאות אומרת אחרת

רכב חונה על המדרכה בתל אביב (צילום: עמותת אור ירוק)
רכב חונה על המדרכה בתל אביב (צילום: עמותת אור ירוק)
26 באוגוסט 2019

בזמן האחרון תוססת ברחובות תל אביב אווירה קרבית ומתוחה משהו, ואפשר היה לחשוב שמישהו חלילה ספיילר לכולם את סוף העונה של "הנערים" (הוא מת בסוף). הסיבה לאגרסיות נעוצה בצפיפות ההולכת וגוברת ממנה סובלים התושבים, עם הגבלת אפיקי התנועה בשל בניית הרכבת הקלה (קשה עכשיו), וכניסת שחקנים חדשים למגרש התל אביבי, בדמות אופניים חשמליים, קורקינטים ממונעים, ועוד כמה יצורים היברידיים משונים שרק האל וחולדאי מסוגלים לנקוב בשמם. התחושה מחניקה ומוגבלת והתוצאה – מלחמת גוג ומגוג ווייטינג טו האפן. הולכי רגל נגד אופניים, אופניים נגד מכוניות, מכוניות נגד קורקינטים, והכל תחת השמש הקופחת ומעלת הסעיף של קיץ ישראלי מוכה התחממות גלובלית.

אמש פורסמה ידיעה לפיה ההפגנה הקטנטונת פעלה את פעולתה וגרמה לעירייה לחזור בה מהחלטתה, ולהתיר את החניה באדום-לבן בשעות הערב, כפי שנהגה עד כה

בסוף חודש יולי הרימה העירייה את ראשה המנומנם והחליטה לנסות ולפוגג מעט את הווייב המסוכן שיצרה במו ידיה, תוך השלטת סדר במרחב הציבורי, קרי – אכיפת התקנות הנוגעות לכלי רכב דו ותלת גלגליים, וכן פעילות תחת הכותרת "מחזירים את המדרכות להולכי הרגל" שהתייחסה לחידוד אכיפת עבירות החניה, בדגש על חניה על מדרכות ובקרבת מעברי חצייה. שיא הפעילות התרחש בשבועות האחרונים, אז העירייה החלה לחלק דוחות לכלי רכב שחנו בלילה באדום לבן.

>>> נדב נוימן חושב שהמחאה של בעלי המכוניות חושפת את הפריבילגיה שלהם

לא חלף זמן רב לפני שתושבי מרכז העיר החלו להתראיין לגופי תקשורת שונים ולהביע את אי שביעות רצונם מהעובדה שהממזרים שינו את הכללים ולא סיפרו להם. ביום חמישי האחרון אף נערכה בחניון בניין העירייה הפגנה קטנה תחת הכותרת נעדרת ההשראה "תנו לחנות בשקט" שביטאה את מצוקת בעלי הרכבים, ששנים רבות נהנו ממדיניות של העלמת עין מחנייה לילית על מדרכות, בקרבת מעברי חצייה ובסימוני אדום-לבן.

דוחות חניה בתל אביב (צילום: Shutterstock)
דוחות חניה בתל אביב (צילום: Shutterstock)

אמש פורסם באתר ynet שההפגנה הקטנטונת פעלה את פעולתה וגרמה לעירייה לחזור בה מהחלטתה, ולהתיר את החניה באדום-לבן בשעות הערב, כפי שנהגה עד כה. דוברות העירייה, מצדה, שומרת על עמימות: "העירייה לא מתירה חניה באדום-לבן, אין הדבר בסמכותה. העירייה ממקדת אכיפה בשעות הערב בעבירות בטיחות, מדרכה ומעברי חציה וכן עבירות הגורמות הפרעה לתנועה". האמירה המתחמקת הזאת אמורה לרצות את כל הצדדים: לבעלי המכוניות היא רומזת על חזרה למדיניות העלמת העין ו"מיקוד אכיפה" בעבירות אחרות, ולמתנגדי החניה הלא חוקית היא משדרת שהיא לא מתירה חניה באדום-לבן. בשורה התחתונה: חזרה למדיניות העלמת העין.

"אני חושד שמדובר בפירורים", אומר יריב אופנהיימר, פעיל שמאל ומהדוברים הבולטים של מחאת החניה. "בכל מקרה זה ספין, נסיון של העירייה לכבות את המאבק. יכול להיות שיאפשרו חניה באדום-לבן בלילה, אבל מדובר במטרים בודדים, זה לא יפתור את הבעיה. הסיפור הגדול הוא איסור החניה על מדרכות רחבות בלילה, אלה שמשאירות מספיק מעבר להולכי רגל ועגלות. זה מה ששינה את המאזן בעיר, לצד ההפחתה הדרמטית במספר סימוני כחול-לבן לטובת פחי מחזור, וחניות קורקינטים ואוטותל. היתה פה מדיניות אכיפה ברורה במסגרתה לא אוכפים משבע בערב עד תשע בבוקר עבירות חנייה באדום לבן ובמדרכות שלא מפריעות להולכי הרגל, ובלבד שמדובר ברחובות הפנימיים. השינוי הזה הוא קטסטרופה מכוונת למי שמחזיק רכב וגר בעיר. לרוב האנשים שחוזרים מהעבודה אין אפשרות פיזית לשים את האוטו במרחב סביר מהבית".