על במות בייג'ינג

אולי ההיצע קצת מוגבל יחסית לערים אחרות בעולם, אך בייג'ינג היא העיר מספר אחת בסין בכל הנוגע לאופרה, אקרובטיקה וסטנד-אפ במנדרינית

שחקנית אופרה סינית (צילום: shutterstock)
שחקנית אופרה סינית (צילום: shutterstock)

אף שאינה העיר העשירה במדינה וגם לא המאוכלסת ביותר, בייג'ינג היא הבירה היצירתית של סין – בוודאי בכל הקשור לאמנויות הבמה. תושבי בייג'ינג הם משכילים באופן יחסי וגם קוסמופוליטיים יחסית לסינים אחרים, והם דואגים לכך שהיצע אירועי התרבות שלהם יתאים לטעמיהם ההולכים ומשתנים ולמשכורתם ההולכת ותופחת. העיר מארחת תדיר פסטיבלים תרבותיים, ומדינות ברחבי העולם מקיימות אירועי תרבות בעיר למשך שנה מה שמבטיח שזרם המופעים האיכותיים בעיר לא פוחת.

בכל הנוגע לכשרונות מקומיים, להקת הבלט הלאומית של סין (National Ballet of China) מציגה רפרטואר עשיר ובחלקו הרפתקני ומעניין, ולהקות המחול המודרני Beijing Modern Dance Company ו-LDTX מתחילות להותיר רושם גם במערב. הכוריאוגרפיה משתנה ברמתה, אבל אף אחד לא מפחד כאן להתנסות בדברים חדשים, ומאגר הכשרונות האדיר שיש כאן הופך את הצלחתן של הלהקות הללו לעניין של זמן בלבד.

בכל הנוגע למוזיקה קלאסית, הקהל בבייג'ינג מצומצם וצעיר ברובו, ובקונצרטים חלק ניכר מהצופים לא ממש יודעים למה הם מאזינים ונוטים למחוא כפיים במקומות הלא נכונים. אבל, גם כאן אין ספק שסין עומדת להיות מהמובילות בתחום בשנים הקרובות. יש מכמה תזמורות טובות בבייג'ינג, אף שמרביתן סובלות ממחלקת כלי נשיפה נחותה באיכותה.

למרבה הצער, נראה שאם יש תחום אחד שבו נותרה סין מאחור, אזי זהו תחום אמנויות הבמה. מרבית התיאטרונים מקצים כשני שלישים ממכסת כרטיסיהם לפקידי ממשל ברמות שונות, והשלטונות "מעודדים" את העיתונים לכתוב ביקורות חיוביות. מי שאינו פקיד ממשל נאלץ לשלם מחירים של ברודוויי, בין 20 ל-150 דולר לכרטיס – מחיר גבוה מדי עבור מרבית הסינים כמובן. הדבר מונע השכלה תרבותית מחלק ניכר מהאוכלוסייה, כמו גם גורם לכך שהתוכניות יהיו ברובן משעממות למדי ומותאמות לטעם של "ועדי עובדים". אבל גם זה הולך ומשתנה.

בייג'ינג היתה מאז ומעולם מרכזה של המוזיקה הסינית, והיא גם המקום שבו הופיעו לראשונה בסין סגנונות כמו רוק, פאנק, ועכשיו גם המוזיקה האלקטרונית. זו האחרונה קנתה לה מקום של כבוד בקרב הצעירים בבירה הסינית, ועם עלייתה של סצינת המועדונים בעיר עושה רושם שיותר ויותר מוזיקאים מקומיים נוטשים את הגיטרה החשמלית ועוברים לעמדת הדי.ג'יי. אבל למי שרוצה לשמוע רוק סיני – יש עדיין הרבה מאוד בנמצא. 

כרטיסים

העובדה שהתיאטרונים של בייג'ינג מנוהלים על ידי הממשלה שלא למטרות רווח, יוצרת כמה בעיות עבור התייר התרבותי. הקול שיענה לכם (או לא) מעברו השני של הקו כשאתם מתקשרים להזמין כרטיס, עשוי שלא לדעת כלל (או שלא יהיה אכפת לו) מה מוצג באותו הערב בתיאטרון. נסו להגיע מוקדם ולשוחח עם מי שמאייש (או שלא) את עמדת מכירת הכרטיסים. בכל מקרה, ההופעה עשויה גם להתבטל ללא הודעה מוקדמת, משום שכשהממשלה רוצה הופעה פרטית סגורה היא מקבלת הופעה פרטית סגורה. לכרטיסים עבור מופעים גדולים, נסו באחד מאתרי האינטרנט המפורטים למטה.

אתר: www.piao.com.cn

טלפון: 6417_7845 אפשר לשלם בכרטיסי אשראי

אתר: www.emma.cn

טלפון: 6553_5699 אפשר לשלם בכרטיסי אשראי

 

שחקן בתיאטרון Li Yuan (צילום: טיים אאוט)
שחקן בתיאטרון Li Yuan (צילום: טיים אאוט)

מוזיקה

China Philharmonic

התזמורת הקלאסית הטובה ביותר בבייג'ינג, והיא מבטאת זאת בתחומים רבים – החל באיכות הנגנים וכלה במספר הסוליסטים והמנצחים הזרים בעלי השם שמתארחים בשורותיה. מנגנת לרוב באולם ה_Poly Theater או באולם הקונצרטים של העיר האסורה, ולעתים גם ב_Beijing Concert Hall.

טלפון: 8838_4171

אתר: www.chinaphilharmonic.org

Poly Theater

האולם שממוקם במלון Poly ומארח דרך קבע את המופעים הנוצצים, הגדולים והמושקעים ביותר בעיר, כמו גם את מרבית מופעי הפסטיבלים המתקיימים בה. שילוב מנצח בין מופעי מחול, מוזיקה, מופעי תרבות סיניים מסורתיים ועוד – מנזירי שאולין בהופעת אמנויות לחימה ועד לה סקאלה בביצוע בתי אופרה אירופיים. זהו גם התיאטרון היחיד שבו גם בית קפה וגם בר שנשאר פתוח עד 2:00 בלילה, לדרינק של אחרי ההופעה.

כתובת: 1st floor, Poly Plaza, 14 Dongzhimen Nandajie, Dongcheng, Chaoyang

South Gate Space

אולם קטן בעל תכולה של כ-100 צופים הממוקם בתוך רובע האמנות הטרנדי 798. שוכן באחד המבנים העתיקים ביותר ברובע, ומראהו החיצוני עם קורת העץ העתיקות הופך אותו לאתר קלאסי לקונצרטים קלאסיים, לג'אז ולפולק.

כתובת: 4 Jiuxianqiao Lu, 798 Art District, Chaoyang

מחול

Beijing Modern Dance Company

להקת המחול המודרני המבוססת ביותר בסין, המקיימת גם שיתופי פעולה תכופים עם להקות מחול מודרני מרחבי העולם. להקה אמיצה ומוכשרת, המציגה כוראוגרפיה מרשימה ומיוחדת וכבר כבשה את הבמות בחמש יבשות.

אתר: www.bmdc.com.cn

LDTX

להקה שנולדה כתוצאה מפירוד שחל ב-Beijing Modern Dance Company ב-2005 וכבר מיסדה את עצמה כמתחרה רצינית על תואר להקת המחול המודרני המובילה בעיר. להקה הדוגלת בחופש מוחלט לכוריאוגרפים, גישה היוצרת תוצאות מרתקות שכבר זכו להצלחה ביקורתית גדולה.

אתר: www.beijingldtx.com

Living Dance Studio (LDS)

להקת המחול המודרני הוותיקה ביותר בבייג'ינג שנוסדה ב-1994, אבל זה לא אומר שהיא התמסדה מאז. הלהקה יוצרת היום מופעים בשילוב מולטימדיה ווידיאו, כמו גם סדנאות פתוחות ליצירה חופשית.

אתר: www.ccdworkstation.com

National Ballet of China

להקת הבלט הלאומית של סין מדורגת באופן קבוע במקום החמישי או השישי בעולם, והופעותיה הן ללא ספק חוויה אמיתית לחובבי הז'אנר. הרפרטואר כולל מגוון רחב של יצירות קלאסיות מוכרות, לצד יצירות מודרניות יותר ונסיוניות יותר.

אתר: www.ballet.org.cn

תיאטרון

תיאטרון שאינו בשפה הסינית הוא מצרך כמעט בלתי קיים בבייג'ינג, ועושה רושם שמנהלי התיאטרונים לא מכוונים כלל את המופעים שלהם לקהל מערבי. מכשירי התרגום הסימולטני הפועלים בכמה מן התיאטרונים מיועדים לתרגום לסינית בלבד. מדי פעם מגיעה לעיר להקת תיאטרון מערבית, וזו פחות או יותר ההזדמנות היחידה שלכם להבין משהו מההצגה.

התחליף הוא ללכת להצגה או לאופרה מסורתית סינית, פשוט מפני שכאן אין ממש צורך להבין את הטקסט – החוויה היא העיקר. חלק ניכר מהמחוזות בסין מתגאים באופרה, אבל בבייג'ינג יש זן מיוחד של אופרה שצמח כאן עוד מתחילת המאה ה-18. אף שאסרו על קיומם של מופעי אופרה בבייג'ינג בתקופה הקומוניסטית, הם עדיין פופולריים ומושכים קהל רב. מי שאינו מתעניין באופרה סינית יוכל לראות מופע אמנויות לחימה ומופעי אקרובטיקה.

Changan Grand Theater

מרכזה של האופרה הסינית בבייג'ינג. האולם מארח הופעות יומיות של אופרה סינית הנמשכות יום שלם, ומארח גם סגנונות אופרה ממחוזות אחרים בסין עם השמות הגדולים ביותר בתחום.

כתובת: 7 Jianguomennei Dajie, Dongcheng, Center

Chaoyang Theater

המקום היחיד בעיר המציג גם קטעים מאופרות סיניות בסגנון בייג'ינג הייחודי, וגם מופעי אקרובטיקה סינית, בערב אחד, כל ערב.

כתובת: 36 Dongsanhuan Bei Lu, Chaoyang

Li Yuan Theater

המקום הטוב ביותר לראות קטעים מאופרות סיניות בסגנון בייג'ינג. רמה אחת מעל כל השאר. נסו להגיע מוקדם כדי לצפות בשחקנים מורחים את האיפור המורכב שלהם.

כתובת: 1st floor, Qianmen Hotel, 175 Yongan Lu, Xuanwu, South