על גגות תל אביב

את המשך השיר אף אחד לא באמת זוכר, אבל מה לגבי הדבר האמיתי? מפגשי יהדות מודרנית על בירה, חוגי יוגה, פאנלים פוליטיים, סדנאות חקלאות עירונית, וכמובן– מסיבות. אירועי הגגות שאתם חייבים להכיר

21 באוקטובר 2015

יש הרבה אקשן ברחובות תל-אביב, אבל מתברר שגם על הגגות שלה אין רגע דל. אז מתי בפעם האחרונה תרגלתם יוגה לאור הכוכבים, גידלתם ירקות על גג ביתכם או התפלפלתם על יהדות בהקשר תל-אביבי? הנה חמישה אירועי גגות ששווים קפיצה, בעיר שלרוב משאירה אותנו על הקרקע.

תל-אביב רוחנית
אחד מאירועי הגגות היותר מעניינים בעיר מתרחש בפלורנטין, על גג בית הכנסת "היכל מהרי"ך". המבנה, שהיה בעבר בית כנסת בוכרי, שופץ לאחרונה והפך למרכז רוחני עבור צעירי השכונה. פעמיים בשבוע מתקיימים על הגג מפגשים פתוחים בהנחייתו של הרב חיים טבריה, בעצמו בוגר אוניברסיטת תל אביב עם תואר ראשון בכלכלה ומדעי המדינה. "העולם הרוחני-תרבותי היהודי לא מנותק מההוויה התל אביבית. המטרה שלנו היא לחבר את כל תחומי החיים לתוך היהדות, ולשבור מחסומים שיש לאנשים לגבי הנושא", הוא מסביר. הקונספט הוא פתוח, וכל מפגש נע סביב נושא אחר – כלכלה, חברה, פסיכולוגיה, פילוסופיה, מדע, בטחון, מזרחנות, אמנות, מוזיקה ועוד. "הבסיס של כל מפגש אמור להיות יהדות וקבלה, ואיך אפשר לשלב את הדברים הללו בתחומים אחרים", מסבירה הודיה לוי, תושבת השכונה לשעבר המעורבת בארגון האירוע. "התורה מדברת על כל תחומי החיים, ואין תחום שלא נסכים לדבר עליו כאן", מוסיף הרב טבריה.

"האווירה צעירה ומשפחתית. מגיעים לכאן חבר'ה מכל הגוונים שניתן למצוא בפלורנטין– חילונים, אתאיסטים, גייז. דתיים דווקא פחות מגיעים, כי השכונה היא חילונית ברובה", מתארת לוי. "הרבה אנשים אומרים שהם באו חשדנים – והופתעו לטובה. יש כאן פתיחות ואפשר לדבר, אנשים מביעים את עצמם. אנחנו לא רק משדרים מסרים, אלא מעוניינים גם לשמוע ולקלוט", מסביר הרב טבריה ומוסיף ש"סטודנט צריך להכיר את הערך המוסף והייחודיות שהוא יכול להביא לתחום בו הוא עוסק, בתור יהודי במדינת ישראל. אני חושב שאנחנו נותנים כאן השכלה משלימה, שנדרשת למי שעומד להשפיע על אחרים ולהיות מודל לחיקוי".

"יהדות בפלורנטין", זבולון 21, ימים שני וחמישי ב-21:00. ההשתתפות היא ללא עלות. בירות, פיצות וכיבוד חופשי. לפרטים נוספים: הודיה, 050-9099770.

תל-אביב גמישה
מרוחניות אחת לרוחניות מסוג אחר: אם אתם מחפשים מפלט מהקצב המהיר של מרכז העיר, או סתם להירגע קצת מהלחץ של הלימודים, בדיוק בשבילכם מעבירה עידית גוכמן את חוגי היוגה על גג בניין בסמוך לכיכר רבין. גוכמן, סטודנטית לתואר שני בעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה, מתרגלת יוגה כבר מעל עשר שנים. "אחרי שסיימתי קורס מורי יוגה לפני כשנתיים, התאספנו כמה חברים על הגג בשביל להתחיל לתרגל. השמועה התפשטה, חבר הביא חבר, וזה הפך למשהו קבוע", היא נזכרת. "הגג של הבניין פתוח לנוף מדהים של תל אביב, וזה פשוט תענוג להסתכל על הנוף ועל הכוכבים בשמים ולהתאמן שם ביוגה", היא מספרת, ומוסיפה שכל המשתתפים בחוג הם סטודנטים בעצמם.

אנטוקולסקי 11, מדי יום שלישי בשעה 20:00 (בתיאום מראש). המחיר הוא 50 ש"ח לשיעור של שעה וחצי, ויש הנחה ברכישת כרטיסיה של שמונה שיעורים. להרשמה: עידית, 052-6886654.

יוגה על הגג. צילום: מיה רוזנבך
יוגה על הגג. צילום: מיה רוזנבך


תל-אביב פוליטית
לסטודנטים חובבי הפוליטיקה כדאי לבקר בפלורנטין, על הגג של דיויד שליט"א קוואז. קוואז הוא חבר ב"תנועה הליברלית החדשה", תנועה על-מפלגתית הדוגלת בהגדלת חירויות האזרחים במדינה. הוא מארגן על גג ביתו חוגי בית, אליהם מוזמנים פוליטיקאים בהווה ובעבר, לשיחה פתוחה בנושאי כלכלה וחברה. "אני לא מגביל את הדוברים שמגיעים מבחינת הדעות שלהם, היו אצלנו אנשים גם מהימין וגם מהשמאל. הדגש שלנו הוא על שיח כלכלי-חברתי ולא מדיני", מסביר קוואז. בחוגי הבית, שהתחילו רק לפני כחודשיים, כבר הספיקו להתארח חברי הכנסת יואב קיש ("הליכוד") וג'מאל זחאלקה ("הרשימה המשותפת"), וכן חברי הכנסת לשעבר משה פייגלין ("הליכוד") ומוסי רז ("מרצ"). "אני שם דגש חזק על הנושא של תרבות דיון ויחס הולם לאורחים", מבהיר קוואז, "התפרצויות והתלהמות זה לא מקובל אצלנו, ואנחנו מנסים לשמור על אווירה נעימה".

"אוסטרו-סומליה", דרך שלמה 142. ההשתתפות היא ללא עלות, ויש אפילו בירות בחינם. לפרטים על מועדי המפגשים חפשו "אוסטרו-סומליה" בפייסבוק.

 תל-אביב ירוקה
לירוקים שבינינו – מזה מספר חודשים פועלת על גג דיזנגוף סנטר חווה חקלאית אורבנית, שנועדה להדגים שיטות לגידול ירקות ללא צורך באדמה, כמו הידרופוניקה ואקוופוניקה. "המשמעות היא, שבעצם אפשר לגדל ירקות בכל מקום. לא צריך שדות ומרחבים ענקיים, ואפילו לא גינה. בסדנאות אנחנו מראים לאנשים כמה זה פשוט לגדל את הירקות שלהם בבית, בדירה התל אביבית", מסבירה ליאור טורג'מן, מנהלת השיווק של חוות "ירוק בעיר". בחווה, שנפתחה במסגרת שיתוף פעולה של מחלקת הקיימות של הקניון עם חברת LivinGreen, ניתן לראות מערכות גידול מסוגים שונים, עליהן גדלים בעיקר עלי מאכל, אבל גם עגבניות, מלפפונים ובצל. "אפשר לגדל גם פרחים", מבהירה טורג'מן, "אבל אנחנו מעדיפים לנצל את המקום לגידול מזון. אנחנו גם מוכרים את התוצרת למסעדת ה'גארדן' של השף ניר צוק ול'קפה גרג' שקונים מאיתנו חסות, בזיליקום ונענע".

כל המערכות שמוצגות בחווה הן גם למכירה, החל מהמערכות הקטנות והבסיסיות ביותר, ועד למערכות הגדולות והמקצועיות. "המטרה היא שאנשים יקבלו רעיונות וייקחו אחריות על המזון שלהם. עוד 30 שנה יהיו בעולם שני מיליארד אנשים יותר, וזו ממש שאלה קיומית איך מאכילים את כולם", מסבירה טורג'מן. "אני מאמינה שהסטודנטים הם אלו שהולכים להפיץ את הבשורה. סטודנטים הם חבר'ה עם ראש יותר פתוח למגמות חדשות ולדברים שמערערים על הקיים,  ובמקרה הזה, על החקלאות הקונבנציונלית".

"ירוק בעיר", דיזנגוף סנטר. המחיר לסדנה הוא 90 ש"ח, 50 ש"ח לסטודנטים ולחיילים. ניתן לתאם סדנה גם לקבוצות. לתיאום והרשמה: 052-8446877 או באתר http://livingreen.co.il.

תל-אביב שיכורה
אחרי שבוע לימודים מעייף, תמיד מגיעה נקודת אור– הסופ"ש. בדיוק בשביל זה מארגנת מיתר-ענבל מזרחי מסיבת גג בכל שבת בצהריים בפלורנטין. במסיבות של מיתר יש מוזיקה קריבית (רגאיי, דאנסהול, לטיני וכו'), ומדי פעם גם מגיעים אמנים כדי למכור בגדים, תכשיטים ועוד. "אנחנו נותנים לאמנים את האופציה הזו ללא תשלום, מה שהם מוכרים הולך לכיס שלהם. מי שמעוניין לפתוח עמדת מכירה יכול לדבר איתי", מסבירה מיתר. "האווירה ממש מגניבה, המוזיקה כיפית, והאלכוהול במחירים טובים".

 Tropicana Tlv, המחוגה 10. מדי יום שבת, החל משעה 14:00 ועד 21:00, הכניסה חופשית. לפרטים נוספים ותיאום עמדת מכירה: מיתר, 052-5370727.