איך להיות תלמידים מקובלים, מסודרים, ערניים ואתלטים

איך לנצל טוב את הזמן? איך להתחבב על מלך ומלכת הכיתה? באילו מקצועות כדאי להשקיע ומאילו שיעורים אפשר להבריז? המדריך השלם לחזרה לבית הספר

Freaks and Geeks
Freaks and Geeks
30 באוגוסט 2017

איך להיות ילדים מקובלים?

מפתה להתחכם ולמנות את אינספור היתרונות העתידיים הגלומים דווקא בדמותו של הילד הדחוי: חומר בלתי נדלה לכתיבת תסריטים בבתי קפה תל אביביים, היכרות עם הרכבים אזוטריים ומרדניים שימתגו אתכם כאניני טעם מוזיקליים וחידודו של חוש ציני שיום אחד יתגלה כסקסי בהתכתבויות באפליקציית היכרויות. אך גם מתוך הכרה בכך שחייהם של ילדים מקובלים נראים קלים יותר מן הצד, יכול להיות שמוטב לנער מכם את העיסוק הטורדני בשאלת המקובלוּת החברתית.

>> לפרויקט חזרה לבית הספר

טלי איסרוב, פסיכולוגית קלינית המתמחה בעבודה עם ילדים ובני נוער, מציעה לוותר על המירוץ הזה מראש. "כדי להרגיש טוב בחיים, אדם לא צריך אלפי חברים", היא אומרת. "הוא לא צריך אלפי עוקבים באינסטגרם, הוא אפילו לא צריך 20. כדי להרגיש טוב אדם צריך מספר קטן של חברים טובים, והמשמעות היא באיכות. לא מומלץ להשקיע מאמצים כבירים בהשתלבות, כמו רכישת בגדים שיש לאחרים או סיגול התנהגויות כמו עישון ושתייה. התוצאה בדרך כלל לא מוצלחת: בזבוז הרבה כסף, לאבד את עצמנו בניסיון לחקות אחרים, ובסופו של דבר לא נהפוך להיות יותר מאושרים. עדיף להשקיע מאמצים בהעמקת קשרים עם אותם אנשים מיוחדים שגורמים לנו להרגיש טוב עם עצמנו. כיף במיוחד למצוא קבוצה של אנשים עם תחומי עניין משותפים, שם אפשר להתנהג בטבעיות וליצור קשרים עמוקים המבוססים על התכונות הפנימיות והאמיתיות שלנו".

אף על פי שהעצה של איסרוב מייצגת את הגישה הבוגרת והמושכלת, אם אתם בכל זאת רוצים להשקיע אנרגיה במירוץ למקובלות, כדאי לקחת בחשבון שיש תכונות שמשותפות לאנשים שמצליחים לשמור על פופולריות. ברנרדו קרדוצ'י, מחבר הספר "ביישנות: גישה אמיצה וחדשה", סיפר בריאיון למגזין "Fast Company" כי יש הרגלים של אנשים מקובלים שניתן לאמץ כדי לשפר את מצבנו החברתי. בין השאר נדרשת היכולת להתרכז באחרים, להתעניין בהם באופן אמיתי, להחמיא להם ולהיות קשובים לצרכים שלהם. קרדוצ'י מדגיש גם את החשיבות של יכולות חברתיות מסוימות והצורך להיות פתוחים לשיחה ותקשורת בסיטואציות חברתיות. אחת העצות הטובות ביותר היא לא להיות שקועים בטלפון או בעצמכם כשאתם נמצאים במסיבה או בהפסקה. היו זמינים וקשובים לסובבים אתכם, והם ישמחו להיות בחברתכם.

הן בעולם הילדים והן בעולם המבוגרים (ראו דוגמת סלבריטאים המסכימים להשתתף ביותר מתוכנית ריאליטי אחת), האנשים המגניבים באמת הם אלו שאינם מזיעים ממאמץ לרצות אחרים. בניית ביטחון העצמי, אם כך, חשובה כדי שתוכלו ללכת עם השאיפות הלימודיות שלכם מבלי לשדר שאינכם מזדהים עם המטרה שאתם למעשה הצבתם. "בשביל לבנות ביטחון עצמי חייבים לדעת להרחיב את ההסתכלות שלנו על אחרים ועל עצמנו", מסבירה איסרוב. "גם לילדים המקובלים יש בעיות בחיים: אולי הם רבים עם ההורים, אולי הילדה שהם אוהבים לא אוהבת אותם בחזרה, ואולי הם סובלים מחרדת מבחנים. לכל אחד יש נקודות חוזקה וחולשה, וחשוב לבסס את הביטחון העצמי על נקודות החוזקה שלנו. ילדה שלא תצליח להיות מסמר המסיבה תוכל להיות חברה טובה ונאמנה. לכל אחד כישורים שונים, אבל כולם בעלי ערך".

איך להתחבב על מלך ומלכת הכיתה?

אין כיבוש מספק יותר מחציבת הדרך ללבם של מלכי הכיתה וההזדמנות לרכוש להם שרשרת לב חצוי או גומי של ביצת עין, ולימים לפתוח את פייסבוק על הפרופיל שלו או שלה ולהתגאות בכך שפעם זכיתם לאשרור חברתי אמיתי. איריס סלומון, פסיכולוגית ומנהלת ספיד דייט, טוענת שכמו תמיד הסוד טמון באימוצה של גישה נונשלנטית וקשה להשגה. "כל מלכי הכיתה קיבלו את מעמדם מתוקף כך שילדים אחרים, 'הנתינים', הקנו להם אותו. הם תלויים בשאר הילדים, ולא להפך. לכן רק אם אתם מסכימים להצעות של מלכי הכיתה מומלץ לתמוך בהם ולהפוך ליד ימינם.

"מעבר לכך, נסו להבליט דבר מה שמייחד אתכם מן השאר, מחיית מחמד ועד משחק מחשב חדש שאפשר להזמין את בחיר לבכם לשחק בו. כך או כך, חשוב לא לבגוד בעקרונות שלכם. מוכר לי סיפור שבו תלמיד יצא כנגד מלכת כיתה שדרשה כי יישאו לה את התיק ויכינו עבורה שיעורים, ולבסוף מעמדו החברתי רק התחזק, שכן שאר התלמידים העריכו את הנאמנות שלו לעצמו".

איך לקום ערני בבוקר?

נסיבות מסוימות, הקשורות בעיקר בסידורי העבודה של ההורים, הביאו לכך שבשנות הילדות והנעורים ישנן שעות בוקר מוקדמות הזוכות ללגיטימציה נטולת עוררין, אף שבהמשך החיים נעשה כל מאמץ כדי להוקיעה ולבטלה לצמיתות. בכל אופן, אם כבר לקום טרוטי עיניים לתוך רחוב אפרורי שהשמש עוד לא הספיקה להאיר, כדאי שתהיו ערניים מספיק כדי לעמוד בתלאות של יום הלימודים עצמו. מרין ליבמן, פסיכולוגית קלינית מקליניקת השינה שבמרכז ד"ר טל, אומרת בריש גלי: עדיף לישון כמה שיותר. "אצל ילדים צעירים שעות השינה חשובות, בין היתר משום שמלטונין, החומר האחראי על גדילה, משתחרר רק בלילה", היא אומרת. "שעות שינה מאפשרות יותר רוגע ומיקוד בשעות היום. עבור ילד בבית ספר יסודי, השעה 21:00 נחשבת כבר די מאוחרת, עבור ילד בבית ספר תיכון המצב אחר. מדובר למעשה בנער מתבגר, עם עניינים שונים וצרכים אינדיבידואליים. גם אצל מתבגרים שעות השינה חשובות מאוד, אך השעה שבה הולכים לישון די משתנה, החל מ־22:30־23:00 ואפילו עד 1:00 שנחשבת מאוחרת מאוד. כך או כך, חשוב מאוד לבנות סדר יום קבוע".

איך לנצל הכי טוב את הזמן?

בשנות הילדות והנעורים אנו עדיין משוכנעים שיש לנו צורך ביותר משני חברים טובים, ושדרמות יומיות מרשתות אמריקאיות סוג ג' הן מושא לגיטימי לבינג'. בתוך הקלחת המאתגרת הזו כדאי שנדע איך לנהל את הזמן בצורה המיטבית. "צריך לתפוס את הזמן כנכס הכי יקר שלנו", קובע אורן אפל, מומחה לניהול עצמי המלווה חברות ואנשים פרטיים. "אין לנו השפעה על הזמן עצמו, אבל יש לנו שליטה על עצמנו, כך שזה עניין של החלטה ועשייה. לפני הכל צריך להיות אקטיביים".

"חשוב מאוד להקדיש כמה דקות בבוקר, או בערב שלפניו, להכנת רשימת מטלות יומית. אפשר לרשום בסוגריים כמה זמן בערך ייקח לנו לבצע כל מטלה. הרשימה מאפשרת לנו לבצע מעקב אחרי הזמן שלנו, ונותנת הרגשה טובה אחרי כל פעם שבה אנחנו מסמנים וי על משימה שביצענו. חשוב להשאיר הרבה חורים. לפעמים דברים לוקחים יותר זמן ממה שתכננו, וצריך לתכנן גם את הבלת"מים. מעבר לכך יש חשיבות גם לאפקטיביות. הרבה פעמים אנחנו מקדישים שעות להכנת עבודה כלשהי, יושבים שעה באינטרנט כדי לחפש תמונה מסוימת, נשאבים לתוך המשימה ולא שואלים את עצמנו מה אנחנו בעצם רוצים להשיג בכך. כדאי להבין מה הערך של כל פעולה בזמן שאנחנו מבצעים אותה ובכך לא להישאב אחר מה שדחוף או מה שנוח לנו יותר לעשות".

איך לאזן בין לימודים לפעילות ספורטיבית?

נבחרות לקרוס יש אמנם רק בסרטי נעורים אמריקאיים, אך גם כדורגל בשכונה יכול להיחשב לפעילות ספורטיבית בעלת משמעות. מחקרים מוכיחים שלימודים וספורט אינם מנוגדים לזה, כפי שאותם סרטים ידועים לשמצה מנסים לרמוז, אלא עשויים דווקא לתמוך זה בזה. הסוציולוג האמריקאי ג'יי קוקלי מראה בבירור כי ילדים ונערים המעורבים בפעילות ספורטיבית קבועה משיגים ציונים גבוהים יותר בבית הספר. לצד זאת תמיד קיימת סכנה בהתמסרות יתרה לענף ספורט שבו אתם מצטיינים ובהשתכרות מן ההצלחה. במקרה שכזה, אלא אם יש סיכויים ממשיים באופק למדליה אולימפית שתקנה לכם תהילה לאומית (מקום שלישי בתחרות של מרכז הטניס העירוני לא נחשב), עדיף להציב גבולות ולרסן את ההשקעה.

איזו תנועת נוער תקנה לי הכי הרבה הון סימבולי?

תנועות נוער מתמחות בהכלת המתח בין תדמית פורמלית המשווקת כלפי חוץ ("ערכים", "ציונות" וכל הסיבות שבעטיין ההורים מוכנים לשלם עבורן) למישור בלתי פורמלי הנוגע בעיקר אליכם (הטרדות מיניות, מעשי זובור ופיזור אקסטטי של הורמונים). תנועת הצופים היא הפופולרית ביותר בתל אביב, בעיקר בשכונות הצפוניות, וחוץ מלהטרים את ההיררכיה הפיקודית המאוסה שתגלו כבר בצבא היא לא תקנה לכם הון סימבולי של ממש בשום חוג אחר. הנוער העובד והלומד, בעיקר לנוכח האג'נדה הפוליטית והאגדות על חופש מיני, כבר הופכת אטרקטיבית יותר. אם בשנות הילדות והנעורים הקונצנזוס הוא החשוב, בעתיד האזוטריה תשתלם הרבה יותר. חילונית גמורה שהסתננה לבני עקיבא? הרי לכם אנקדוטה מוצלחת לדייט ראשון.

באילו מקצועות להשקיע

ציונים טובים נחוצים בכל המקצועות כדי לא להיתקע מאחור, לכל הפחות עד שתבינו במה אתם חזקים ותשכנעו את עצמכם שהבנתם מה אתם באמת רוצים לעשות בחיים (מה שעתיד להוביל למשבר חמור בגיל 30, אבל לא נרחיב על אודותיו כעת). שימו לב, עם זאת, באילו תחומים לא כדאי להשקיע בכלל. על פי רשימת המקצועות הנכחדים של מגזין "פורבס" בקושי יהיה צורך עתידי בעובדי חקלאות, בעוד שרשימות אחרות גורסות כי גם עיתונאים, ספרנים וסוכני נסיעות עתידים להיעלם מן העולם כליל. אם אתם לא מפיקים עונג פרוורטי מהיכרות עם מושגים בוטניים ואין בכוונתכם לדווח מאזורים מוכי אסון בשכר מינימום, אפשר להבריז מדי פעם משיעורי טבע ותקשורת במינימום רגשות אשם.