אירועי "צבע משפחתי" 2015: המדריך המלא

האמנים המציגים, התערוכות, כיתות האמן והמוזיאונים המתארחים: כל מה שצריך לדעת על אירועי צבע משפחתי שיערכו בחוה"מ סוכות

צילום: Tomas - תומר פיינברג
צילום: Tomas - תומר פיינברג

לאחר שבע שנים שבהן הזמנו אתכם לראות אמנות – השנה אתם מוזמנים ליצור אמנות! יריד צבע טרי שם לו למטרה לקרב ולהנגיש אמנות לקהל, לאפשר לכל אחד ואחת ליהנות מאמנות איכותית, חדשה, עכשווית, ולקבל תמונה מלאה ומקיפה של מה שקורה עכשיו בעולם האמנות הישראלי. השנה לראשונה, בחול המועד סוכות, גם אנחנו חוזרות לבית הספר וגאות להציג את צבע משפחתי – חוויית אמנות פעילה לכל המשפחה.

צבע משפחתי הוא אירוע אמנות חווייתי המשלב פעילות ויצירה אמנותית עם תערוכות ופרויקטים ייחודיים. תחת קורת הגג המוכרת לנו מצבע טרי 5 יתקיימו בתיכונט, התיכון על שם נתן אלתרמן, עשרות כיתות אמן וסדנאות בהנחיית אמנים פעילים, מפגשים והקרנות וידיאו, מופעי חוץ, מיצגים ומיצבים, תערוכת עבודות חדשות של בוגרי חממות האמנים העצמאיים של יריד צבע טרי ופרויקט רחב היקף של גלריה גורדון הוותיקה.

בצד כל אלו מתארחים באירוע מוזיאונים ומוסדות תרבות מובילים ומיזמי אמנות ועיצוב חדשים. אתם מוזמנים לבוא ולהכיר אמנים, ליצור בצדם ובהשראתם, להתנסות במגוון חומרים, טכניקות ומדיומים וליהנות משלל פעילויות מפתיעות ומרגשות. האירוע מיועד לבני כל הגילים – מילדים ונוער ועד בני הגיל השלישי – כל מי שאמנות מסקרנת ומעוררת אותו.

בואו להיפגש בגובה העיניים עם אמנים, מעצבים ויצירות אמנות מקוריות. בואו להשתתף בפעילויות מעוררות דמיון וחשיבה מקורית. בואו עם כל המשפחה!

צבע משפחתי מארח

צבע משפחתי מארח היא מסגרת תוכן ייחודית המשמשת במה לכיתות אמן ולסדנאות מטעם מוזיאונים, גופים מובילים ויוזמות חדשות בתחומי התרבות והיצירה. אתם מוזמנים להתנסות בפעילויות שונות שיועברו בידי צוותי ההדרכה והחינוך של מוזיאונים מרכזיים, בצד אמנים ומעצבים שהקימו מסגרות לימוד חווייתיות חדשניות במגוון תחומים מרתקים.

מוזיאון העיצוב חולון

במוזיאון העיצוב חולון מוצגת התערוכה "צל ערים", המעלה על סדר היום את היעדרו של הצל במרחב הציבורי. בהנחיית צוות המוזיאון המיומן נתנסה בשתי סדנאות עיצוב מלאות הומור וחן:

למה כובע? כרזת מחאה בעיצובו של להב הלוי, ההופכת באמצעות טכניקת אוריגמי לכובע רחב שוליים.

איך שואלים את השמש מה השעה? יצירת שעוני שמש־צל אישיים באמצעות עיטור, קיפול וגזירה.

לבני 7 ומעלה, בהרשמה מראש

צילום: בני גם זו לטובה
צילום: בני גם זו לטובה

מוזיאון הקומיקס

כיצד משמשת הבעת הפנים כלי ראשוני לתקשורת? כיצד אפשר להמחיש רגש אנושי באמצעות קו? אילו איברים בפנים חשובים לביטוי בלתי מילולי? המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס מזמין אותנו לענות על כל השאלות האלה. בסדנה בהנחיית צוות המוזיאון נצייר גלגל הבעות פנים, ונכיר כלים בסיסיים שבהם משתמשים מאיירים ואמני קומיקס.

לבני 7 ומעלה, בהרשמה מראש

צילום: ירדן הירש
צילום: ירדן הירש

מוזיאון נחום גוטמן לאמנות

מתל אביב הקטנה לאפריקה הרחוקה. בתערוכה ניידת שתוקם במתחם צבע משפחתי נזכה לחוויה ייחודית בהנחיית צוות מוזיאון נחום גוטמן. בתערוכה, הכוללת את מיטב יצירותיו של האמן נחום גוטמן, נבקר בעולמו הייחודי של האמן: מסע עלייתו לארץ ישראל בגיל 7, מפגשו הראשון עם העיר האגדית יפו ואהבתו לעיר תל אביב בראשיתה. יחד נכיר את עבודתו של האמן כמאייר בעיתון "דבר לילדים" ונמחיז קטע מספרו המפורסם "בארץ לובנגולו מלך זולו".

לבני 7 ומעלה, בהרשמה מראש

באדיבות מוזיאון נחום גוטמן
באדיבות מוזיאון נחום גוטמן

 

Craft&Bloom

השנה יהיה לך קלמר שאין עוד לאף אחד. בואו להכין בעבודת יד קלמרים ייחודיים לשנת הלימודים החדשה! את הקלמרים שלנו ניצור מבדים שכבר אין בהם שימוש, נעצב ונקשט אותם כפי שרק נרצה, וכך ניהנה גם ממִחזור וגם ממוצר חדש ושימושי שאין כמותו לאף אחד אחר.

צילום: ליאור הכהן גלילי
צילום: ליאור הכהן גלילי

לבני 7 ומעלה, בהרשמה מראש

 

זרקור לאירועים

אז מה יהיה לנו? לפניכם הצצה לחלק מהסדנאות וכיתות האמן בצבע משפחתי

WE ARE R+R – רועי מרדכי ורימה ארסלנוב

סדנת הסטופ-מושן בהשראת זוג האמנים רועי מרדכי ורימה ארסלנוב, היא הזדמנות מרתקת לחבר בין העולם הדיגיטלי והחומרי. רימה ורועי, שיצרו עבודת וידיאו/אנימציה בשם "R+R=R", אשר משקפת את מורכבות מערכת היחסים ביניהם, מזמינים אתכם ליצור סרטון אשר בו דמותכם היא הכוכבת הראשית. במהלך הסדנה נפסל את הדמות שלנו, נשלב חפצים מחיי היומיום וניצור סרטון אנימציה קצר באמצעות טאבלטים ייעודיים.

סדנה פתוחה, לכל הגילאים, כלולה במחיר כרטיס הכניסה

צילום: רועי מרדכי ורימה ארסלנוב
צילום: רועי מרדכי ורימה ארסלנוב

מצבים חדשים –KNOW HOPE

בעבודותיו של האמן KNOW HOPE מופיעה שוב ושוב דמות נוגעת ללב, של אדם ארוך גפיים ורב-הבעה. הוא מופיע בעבודות אמנות הרחוב וציורי הקיר שיצר האמן בארץ ובעולם, ומלווה גם עבודות מיצב ודו-מימד שלו שהוצגו בגלריות ובתערוכות רבות. במהלך הפעילות נתחבר לדמות שיצר KNOW HOPE ונחבר את חלקיה לכדי בובה מתנועעת. המפרקים המודולריים של הדמות יאפשרו לנו להציב אותה במצבים ובהקשרים חדשים. לאחר ההרכבה נבחר אחד מצילומיו של האמן שבו מופיעה סביבה אורבנית מעוררת מחשבה, ונעניק אותה כרקע לסצנה שבה נציב את הדמות שלנו.

סדנה פתוחה, לכל הגילאים, כלולה במחיר כרטיס הכניסה

עבודה של Know Hope
עבודה של Know Hope

מכונות דוחסות אור – מיטל כץ מינרבו

בואו לגזור, לצבוע, להדביק וליצור קולאז'ים של מכשירים דמיוניים שלכולם מטרה מוזרה אחת – דחיסת האור לטובת התפשטות החושך. באמצעות שימוש בצילומים של חלקי מכונות מתקופת המהפכה התעשייתית, נבחן את הקשר בין קדמה והתיישנות ובין חושך לאור.
הפעילות מבוססת על עיסוקה המתמשך של האמנית בפרויקט LCS – Light Compressing System, ניסוי אוטופי שמטרתו לאפשר את התפשטות החושך, מתוך תפיסה שלפיה מקומות חשוכים הם פורים ומסקרנים יותר מאלה המוארים.

כיתת אמן, לגילאי 7 ומעלה, בהרשמה מראש ובתוספת תשלום

צילום: רואי פיינברג
צילום: רואי פיינברג

בית על העץ – ניבי אלרואי

בואו ליצור עיר מיניאטורית על ענף! במהלך הסדנא בהשראתה של האמנית ניבי אלרואי, נחקור את גלגולו של ענף לקרטון. יחד נבין כיצד ניתן לתרגם דו-מימד לתלת-מימד באמצעות סקיצה, נתנסה בפריסה ובקיפול, בתכנון של קנה מידה ופרופורציות, בהדבקה ובצביעה, עד שניצור לעצמנו מערך ארכיטקטוני ייחודי, מלא דמיון ויצירתיות.
ניבי אלרואי, אמנית המתמחה בפיסול ובעבודות מיצב, בונה עולמות פיסוליים על בסיס הקשר בין צורות חיים זעירות למבנים ארכיטקטוניים. בעבודותיה היא מפגישה בין האורגני למעובד, בין הפראי לעירוני, ומאפשרת לחוק המשיכה להשתולל.

סדנה פתוחה, לכל הגילאים, כלולה במחיר כרטיס הכניסה

צילום: Tomas – תומר פיינברג
צילום: Tomas – תומר פיינברג

צעדים ראשונים על הירח – יונתן אולמן

סביבה ירחית ופנטסטית וצעדים ראשונים בטכניקה חדשה, מחכים לנו בסדנה בהנחיית האמן יונתן אולמן. בהדרכתו נוכל ליצור תבליט בלתי שגרתי, תוך שימוש בהדבקות ובאבקת מלט, ביצירת טקסטורות ובהטבעות. כמו ג'קסון פולוק ומארק רותקו, שני אמנים חשובים שפעלו בארצות הברית באמצע המאה שעברה, נתנסה ביצירה המתעדת ומנציחה את פעולת הציור עצמה.

כיתת אמן, לגילאי 7 ומעלה, בהרשמה מראש ובתוספת תשלום

מה רציתי להיות כשאהיה גדול

שלושה אמנים מבין משתתפי צבע משפחתי, נשאלו מה רצו להיות כשיהיו גדולים. לפניכם
תשובותיהם: שניים מהם היו משוכנעים שיעסקו באמנות, לשלישי… לא היו תוכניות לעתיד

איתן ויתקון

מי אני? נולדתי ב־ 67 ' במושב כפר אביב וגדלתי במשק חקלאי עם סוסים, עזים, כבשים, תרנגולות, אווזים ושאר מיני חיות. גידלנו פרחים וזיתים ופרט לזמן השינה הייתי כל הזמן בחוץ – משחק ו/או עובד. אחרי הצבא התחלתי ללמוד אדריכלות בתל אביב, אחר כך עברתי לניו יורק שם השלמתי את לימודי ובשנת 99 ׳ הפכתי לארכיטקט. בין לבין ציירתי על קנבסים גדולי ממדים. בשנתי האחרונה באוניברסיטה עשיתי פרויקט צילום שעסק באדריכלות ובנוף העירוני. סדרת הצילום הזאת שקבעה את עתידי, שכן מאז ועד היום זהו עיסוקי המרכזי. מישהו בניו יורק של אותם ימים ראה את הצילומים, חשב שזה יוצא דופן ועזר לי לפתח קריירה של אמן/צלם, שבה אני מתמיד עד היום. לימים, הקמתי יחד עם זוגתי, לילך שטיאט, סטודיו לאדריכלות, שבצד פרויקטים אמנותיים שונים אמון על תכנון תערוכות רבות במוזיאון ישראל בירושלים.

איתן ויתקון. צילום: סטודיו גילי-מירית
איתן ויתקון. צילום: סטודיו גילי-מירית

מה רציתי להיות כשאהיה גדול? כילד אני לא זוכר שהיו לי תוכניות לעתיד. הייתי עסוק בלמצות כל רגע בהווה בלבד – כמו כל חקלאי שחי מעונה לעונה ומיבול ליבול. העתיד, כך חשבתי, יגלה את עצמו עם הזמן. והאמת היא שצדקתי. בשום אופן לא היה עולה על דעתי שאמצא את עצמי עוסק באדריכלות, צילום או אמנות. ובכל זאת, ב־ 20 השנים האחרונות אני מציג את האמנות שלי בגלריות, במוזיאונים ובירידי אמנות בארץ ובעולם ומיוצג באופן רשמי על ידי גלריות בתל אביב ובניו יורק.

ורד אהרונוביץ

מי אני? תואר ראשון באמנות בבצלאל ותואר שני באמנות באוניברסיטת חיפה. ממקימי הגלריה השיתופית חנינא; מורה לאמנות בתיכון לאמנויות מוזות ביפו.

מה רציתי להיות כשאהיה גדולה? אני חושבת שכבר כילדה ידעתי שאהיה אמנית. תמיד ידעתי שזה מה שאהיה. פשוט לא ידעתי שקיים מקצוע כזה ממש.

יובל אצילי

מי אני? נולדתי בקריית אונו ב־1986. אני מתגורר בחולון ולומד לתואר שני באמנות
באקדמיה לאמנות בצלאל. עוסק בצילום. הצילומים שלי עוסקים בגבריות, כוחניות, ושליטה – שליטה שלי בתור צלם, או שליטה על האובייקט והפעלת כוח מסוים. מצב השליטה ואובדן השליטה בזמן הצילום מעניינים אותי. בעבודות אני משתמש בחומרים שעוסקים בגבריות ובהם כנפי תרנגולים, ביצים של יונים שמסמלות את המשך הרבייה, וחיתוכי נייר שמזכירים שפם גברי ובו זמנית זוג כנפיים.

מה רציתי להיות כשאהיה גדול? תמיד עסקתי באמנות. אם זה בציור, צילום או חיתוכי נייר. במהלך השירות הצבאי שלי המשיכה לצילום התחזקה והחלטתי להירשם לבצלאל. אני לקוי למידה, ותמיד היו לי קשיים בכתיבה ובקריאה. כפיצוי, הצד החזותי שלי קצת יותר מפותח.

עיצוב משפחתי

טעימה קטנה מהסדנאות המוצעות בצבע משפחתי. מעצבים מספרים

רועי ברזני – The Offbits

מי אני? The Offbits הוא קונספט למשחק ודמיון המביא את ה״קוד פתוח״ לעולם הצעצועים: רובוטים להרכבה עצמית העשויים מחלקי חשמל ופרזול שיש בכל בית, שעברו תהליכי עיבוד וצביעה ידניים. הרובוטים נמכרים בהצלחה בחנויות נבחרות בתל אביב ולאחרונה גם השלימו קמפיין גיוס המונים בקיקסטארטר. ה־Offbits הם פרי המצאתו של המעצב בוגר בצלאל רועי ברזני, אשר כילד נהג לפרק צעצועים ולהרכיבם מחדש. ברזני, היום אב לילד, פיתח את דמויות הרובוטים כמשחק המטפח את החשיבה הטכנולוגית והיצירתיות לקטנים ולגדולים.

מה בצבע משפחתי? סדנה בה ניתן יהיה להכיר את החלקים השונים של The Offbits, להיפגש עם סיפור המסגרת, ללמוד את עקרונות ההרכבה הבסיסיים ולבנות כיד הדמיון. בתום הפעילות תינתן אפשרות לרכוש את הרובוט שבניתם, ונוסף על כך יוצעו למכירה ערכות ארוזות להרכבה בבית במחירים מיוחדים לאירוע.

מיטל קוממי

מי אני? הבעלים של סטודיו קאמי־דורו (קאמי=נייר, דורו=חומר, בשפה היפנית). עוסקת בעיצוב מוצרים תוך חתירה מתמדת להעמקת הידע הנוגע לשורשי אמנות קיפולי הנייר. בוגרת המכון הטכנולוגי חולון במגמת העיצוב התעשייתי. את הרומן עם אמנות קיפולי הנייר התחלתי עוד כילדה בבית הספר היסודי – האקדמיה לאמנויות. כיום עיקר עיסוקי הוא עיצוב מוצרים בהשראת הקצעים מקופלים פיתוחי מודלים וייצור חומריות חדשנית.

מה בצבע משפחתי? בין הדו ממד לתלת, בין הנייר הנקי לדיאגרמה המקופלת. בין התבוננות מדיטטיבית לעמלנות תרפית. אמנות קיפולי הנייר העתיקה מקבלת חיים חדשים במפגשה עם עיצוב המוצר. בסדנה נבחן את הפוטנציאל הגלום בחומרים הזמינים לנו בחיי היומיום, נרכוש טכניקת קיפול ונכיר מקרוב את תהליך המעבר בין עבודת הקראפט הבוטיקית להמרה התעשייתית.

עבודה של מיטל קוממי. צילום: רואי פיינברג
עבודה של מיטל קוממי. צילום: רואי פיינברג

מיקה בר

מי אני? סטודיו מיקה בר לעיצוב טקסטיל והדפסה עוסק בפיתוח וביצירת בדים תלת ממדיים חדשניים ומוצרים מבוססי טקסטיל, עשויים בטכניקות הדפסה ייחודיות ומיועדים לעולמות האופנה והפנים. אני פועלת בשיתוף עם חברות ומעצבים ומפיקה עבורם את העיצובים הייחודיים, החל מפרטים בודדים בעבודת יד, דרך ייצור בסדרות קטנות עד לכמויות מסחריות – תלוי בפרויקט ובצורכי הלקוח. נוסף לעיסוק בפיתוח טקסטילים תלת ממדיים, לסטודיו קולקציית מוצרים לבית שהולכת ומתרחבת בימים אלו. את המוצרים ניתן להשיג בחנויות נבחרות בישראל, באירופה ובצפון אמריקה.

מה בצבע משפחתי? בכיתת האמן נחשוף את הסודות והשיטות של דפוס המשי. האם יש הבדל בין דפוס משי לדפוס רשת? אילו מעצבים ואמנים משתמשים בעבודותיהם בדפוס משי? איך יוצרים דימוי ומדפיסים אותו על בד? כיתת האמן מוקדשת כולה לטכניקת ההדפסה – הנפוצה בתעשיית האופנה והטקסטיל, אך כמעט בלתי מוכרת לנו.

תמר ניקס

 

מי אני? מעצבת תעשייתית המתמחה במוצרי טקסטיל. בעלת תואר ראשון בעיצוב טקסטיל משנקר ותואר שני בעיצוב תעשייתי מהטכניון. הסטודיו שלי מספק שירותי עיצוב ופיתוח לחברות וליזמים בתעשייה. המוצרים שעיצבתי עבור לקוחות שונים מיוצרים ומשווקים במדינות רבות, ואף זכו בהכרה ובפרסים שונים. במקביל לעבודתי בסטודיו התחלתי בשנתיים האחרונות לפתח קולקציית מוצרים לבית תחת המותג Boodo. הקולקציה הושקה בשבוע העיצוב האחרון במילאנו, והוצגה במספר תערוכות בארץ ובעולם.

מה בצבע משפחתי? גם כיתת אמן וגם סדנה: בכיתת האמן נתנסה בהכנת מיכל אחסון רב שימושי מלבד סינטטי, ללא חיבורי תפירה. במהלך העבודה נגלה את התכונות המיוחדות של הלבד: גמישות ורכות, לצד עמידות. בסדנת משפחת המפלצות הרכות נגלה כיצד באמצעות גזירה והשחלה בלבד – יכול להפוך שטיח מלבני למשפחה של יצורים שובבים, חמודים וחצופים.

יריד צבע משפחתי, 30.9 – 3.10 בתיכונט (שושנה פרסיץ 3, תל אביב)