בריאים מן הטבע

החורף כבר כאן ואיתו מגיעים גם הנזלת והצינון. רגע לפני שקונים לילדים תרופות נגד צינון או סירופ לשיעול כדאי לדעת מהן האלטרנטיבות הטבעיות

thinkstock
thinkstock

מדוע חלקנו חולים וחלק לא? ולמה אצל חלקנו המחלה עוברת בצורה קלה יותר ואילו אחרים מרותקים למיטות במשך תקופה ארוכה?

התשובה תמונה במערכת החיסון של כל אחד מאיתנו. יש כמה צמחים וויטמנים המחזקים את מערכת החיסון ועוזרים לעבור את הסימפטומים של מחלות החורף בשלום. הבולטים בהם: אכינצאה ופרופוליס.

השימוש בתוספי תזונה בעונת החורף מתחלק לשני סוגים:

1. חיזוק המערכת החיסונית באופן קבוע על מנת להקטין את הסיכוי לחלות במחלה ויראלית ושימוש בעת המחלה על מנת לעזור לגוף להילחם בווירוסים.
2. טיפול בסימפטומים כגון שיעול, כאבי גרון, נזלת וכו' בצורה יעילה, טבעית ובטוחה יותר מאשר תרופות כימיות.

מה אפשר לעשות על מנת לשפר את בריאותנו בעונת החורף?

תזונה נכונה ובריאה – חוסרים תזונתיים אפילו קלים או תת_קליניים פוגמים בתפקוד מערכות הגוף השונות, בהן המערכת החיסונית. המזון שלנו צריך להכיל את כל אבות המזון, כולל ירקות ופירות טריים, לא לפסוח על ארוחות במשך היום. מרק עוף עם ירקות שורש הוא קל לעיכול, מחזק את מערכת החיסון ומכיל נוזלים, מלחים וחלבונים.

שתייה מרובה, במיוחד בעונת החורף – חימום החדרים מאדה כמות גדולה של נוזלים ומייבש את הרקמות הריריות במערכת הנשימה, דבר שאהוב מאוד על ידי הווירוסים. שתייה מרובה מעשירה ומחזקת את הריריות ומונעת את התייבשותן.

הקטנת לחץ ו_STRESS – כמו כל מחלה גם כאן מערכת העצבים שלנו שולטת גם על המערכת החיסונית, ולכן פחות לחצים ויותר חיוכים ישמרו עלינו יותר בריאים.

אפשר לטפל בנזלת בצורה יעילה, טבעית ובטוחה יותר מאשר תרופות כימיות. אילוסטרציה: Thinkstock
אפשר לטפל בנזלת בצורה יעילה, טבעית ובטוחה יותר מאשר תרופות כימיות. אילוסטרציה: Thinkstock

אכינצאה

צמח האכינצאה, ממשפחת המורכבים, מכיל כמה מינים ומקורו באמריקה הצפונית והמרכזית. אכינצאה שימש כבר את הילידים האמריקאים ("האינדיאנים") ועם השנים הפך לאחד הצמחים החשובים והנחקרים ביותר לחיזוק המערכת החיסונית. על אכינצאה בוצעו עד היום מספר רב של מחקרים המוכיחים את יכולתו להקטין את סיכויי התחלואה במחלות החורף ולעזור לאנשים במחלות דרכי הנשימה, בעיקר ממקור ויראלי. אפשר להשתמש בצמח כתמצית אלכוהולית מרוכזת או בכמוסות, לבד או עם פרופוליס וחומרים אחרים.

פרופוליס

הפרופוליס היא תערובת של חומרים טבעיים המופקת על ידי דבורת הדבש לשימושה האישי ומשמשת בתוך הכוורת כ"אנטיביוטיקה הטבעית" של הדבורים. הפרופוליס עשיר מאוד בחומרים שנקראים ביופלבנואידים ומכיל גם ויטמיני E, C, B, A, חומצות אמינו, נחושת, ברזל, מגנזיום ואבץ.

הפרופוליס יעיל נגד וירוסים, חיידקים ופטריות. הוא משמש לחיזוק המערכת החיסונית עם אכינצאה ולטיפול בדלקות שונות במערכת הנשימה, כאבי גרון, דלקות בחלל הפה ועוד. לאיכות הפרופוליס משמעות מכרעת לגבי יעילות הטיפולית שלה ולכן מומלץ לבדוק היטב את טיב המוצר.

ויטמין C הוא אחד הוויטמינים החשובים והנפוצים ביותר לשימוש וידוע כנוגד חמצון רב_עוצמה ובעל חשיבות רבה לבריאות האדם. ויטמין C הנמצא במזונות רבים בטבע ומהווה ויטמין חיוני לתפקודו של הגוף ולחיזוקו במהלך החורף. נהוג להשתמש ב1,000_500 מ"ג ויטמין C ליום. הצורה היעילה ביותר של ויטמין C נקראת אסטר C עם ספיגה יעילה יותר ופחות הפרעות במערכת העיכול.

האבץ חשוב לתפקוד תקין של המערכת החיסונית למניעת מחלות ולתהליך גדילה תקין. נהוג להשתמש באבץ בעיקר למציצה לחיזוק מערכת החיסון.

הסמבוק השחור

מחקרים הראו שרכיבים שונים במיצוי הסמבוק השחור גורמים לשיבוש מנגנוני חדירת וירוס השפעת לתוך תאים בריאים ובכך מונעים את התרבותו.

מחלה איננה עונש, אך חשוב לחזק את המערכת החיסונית, ויפה שעה אחת קודם. אילוסטרציה:Thinkstock
מחלה איננה עונש, אך חשוב לחזק את המערכת החיסונית, ויפה שעה אחת קודם. אילוסטרציה:Thinkstock

איך אפשר להשתמש בתוספי התזונה לאורך החורף?

מניעה וחיזוק המערכת החיסונית – מבוגרים וילדים יכולים להשתמש באופן יומי בכמוסות רכות, טיפות או סוכריות ג'לי המכילות אכינצאה ופרופוליס ובעת ההידבקות בווירוס להגביר את המינון. אין חובה לעשות הפסקות בשימוש במוצרים לאורך עונת החורף.

כאבי גרון – לכסניות לגרון וספריי המכילים פרופוליס, אכינצאה וחומרים נוספים יכולים להיות יעילים ביותר להקטנת הכאב ואפילו טיפול בדלקת קלה לפני תחילת האנטיביוטיקה.

שיעול – היום אפשר להשתמש בסירופים לשיעול יעילים ביותר (וגם טעימים) המכילים צמחי מרפא יעילים כגון תימין, מרווה, תמצית אורן, קינמון ועוד לשיעול לח ולשיעול יבש.

כאבי אוזניים, נזלת וסינוסיטיס – כאן אפשר בהחלט להיעזר בתחום חשוב אחר ברפואה המשלימה – ההומאופתיה – אפשר להשיג בבתי המרקחת טיפות אוזניים וספריי לאף יעילים ביותר (מגובים במחקר קליני רחב) לטיפול בכאבים ודלקות אוזניים, נזלת רגילה או כרונית ואף סינוסיטיס. הטיפולים יעילים גם למבוגרים וגם בקרב תינוקות וילדים.

פרוביוטיקה ואנטיביוטיקה – אחרון אחרון חביב אך לא פחות חשוב: אם במקרה הגרוע יש צורך להשתמש באנטיביוטיקה, חובה לשלב טיפול פרוביוטי לאורך השימוש באנטיביוטיקה וגם לאחריו על מנת להקטין למינימום את הנזקים הנלווים לטיפול האנטיביוטי. אפשר להשיג מוצרים פרוביוטיים יעילים וממוקדים לאנטיביוטיקה בכמוסות למבוגרים ובאבקה לילדים ולתינוקות.

חשוב לזכור, מחלה היא לא עונש והיא חלק מחיינו, אך חשוב לחזקת את המערכת החיסונית ולהשתמש במוצרים טבעיים.