כוננות מחלות חורף

ילדים הסובלים מתופעות של נזלת, שיעול, התעטשויות, כאבי גרון וכאבי אוזניים או חולשה וחום, גורמים להורים להיכנס ל"כוננות". לפניכם כמה טיפים שיסייעו להתגבר על ימי המחלה של הקטנטנים

thinkstock
thinkstock

ילדים חולים מאלצים בעבר לדאגה לפעוט גם "למצוא סידור" מתאים שלעתים יכול להיות אתגר לא פשוט עבור הורים עובדים. ואז לאחר שכבר התגברתם על המכשול הזה נאלצים ההורים להתמודד עם…אומללותם של הילדים ועם הסרבנות שלהם ונאלצים לשמוע בלי סוף – "לא רוצה", "אני לא רעב", "אני לא צמאה", "למה אני לא יכול ללכת לגן?"…

ואם לא די בכל אלה המבחן שמעמיד את מידת סבלנותו וכושר אילתורו של כל הורה שמור, בדרך כלל, למתן תרופה לילד החולה. מדובר במשימה לא פשוטה: חלק מהילדים לא אוהבים את טעם התרופה – במיוחד אם מדובר בתרופה הנלקחת כסירופ, ויש ילדים שחוששים לבלוע טבליות. ילדים צעירים לא תמיד מבינים את הקשר שבין נטילת התרופה לבין שיפור ההרגשה שלהם.

כיצד אפשר להתמודד עם הקושי שבבליעת תרופות אצל ילדים?

1. מתן הסברים על חשיבות נטילת התרופה: זוהי שיטה יעילה המיועדת בדרך כלל לילדים בוגרים, המבינים את הצורך ליטול את התרופות משום שנטילת התרופה תביא להקלה בהמשך / במצבם.

2. תרופות המיועדות ללעיסה, כגון: טבליות דקסמול קיד לטיפול בתופעות של חום, כאבים וכד': זהו פתרון אלגנטי העונה על רבות מהבעיות שמנינו בקרב ילדים. כך יכולים ההורים להקטין את ההתנגדות של הילדים לבליעת התרופה ולהתייחס אליה כאל סוג של ממתק, אם כי יש לסייג התייחסות זאת לתקופת המחלה בלבד. אם רוצים, ניתן לבלוע את התרופה בעזרת מיץ – כשכמובן לבחור במיצים המכילים ויטאמינים שונים – ובכך גם לענות על הצורך בשתייה מרובה אצל ילדים חולים

3. ריסוקן של הטבליות: פתרון זה מיועד לילדים שאינם מסוגלים לבלוע תרופות בשל צורתן ומרקמן. במקרים מסוימים יש לילדים אפילו בגילאים בוגרים באופן יחסי קושי אמיתי בבליעת התרופה. במקרים חמורים מדובר על רפלקס הקאה הנוצר עם בליעת התרופה – כך שהתרופה עצמה לא מקושרת עם מתן עזרה וסיוע לילד החולה – אלא כגורם להקאות. (יש לעשות זאת רק באם בעלון המצורף לא רשומה הערה האוסרת על ריסוק התרופות!! ).

4. "שוחד": אין מה לעשות, מדובר בנשק יום הדין של ההורים. יכול לבוא בצורת מתן ממתקים שונים או מתן הבטחות, תלוי בגיל הילד.

5. מתן "חופש הבחירה" לילדים: לפעמים תיעשה ההתמודדות עם מתן התרופות לקלה יותר אם נעניק לילדים קטנים את האפשרות לבחור את התרופה המוצאת חן בעיניהם על פי האיור המתלווה אליה. למשל: לילדה שאוהבת צבע ורוד (או אדום( יהיה אולי פשוט יותר להציע תרופה שעל גב עטיפתה יופיע תות שדה שיסמל את טעמה. יש לשים לב כי חופש הבחירה צריך להעשות בין תרופות המטפלות באותם סימפטומים ולא בתרופות שונות.

6. מזרק: השימוש במזרק נוח יותר משימוש בכפית כשמדובר בילדים קטנים וגם ניתן להשיג באמצעותה מינונים מדוייקים יותר. ניתן להציג את אפשרות השימוש במזרק כאופצייה משעשעת.

באדיבות אבנר יאראק, רוקח אחראי בחברת התרופות דקסל פארמה