ילדה אמיצה במיוחד

כוכבת הסרט "גנבת הספרים" סופי נילס (12) היא ילדת פלא ש"גונבת" את ההצגה ומפגינה משחק מעולה, נבון ומרגש. מומלץ! לא רק למבוגרים

הסרט החדש ״גנבת הספרים״ המבוסס על הספר רב המכר של הסופר האוסטרלי מרקוס זוסאק מספר את סיפורה מעורר השראה של ילדה גרמניה אמיצה ובעלת כוח מדהים, באחת התקופות המטלטלות ביותר בהיסטוריה.

לרגל ההקרנה החגיגית ועלייתו למסכי בתי הקולנוע בארץ, הגיעו לכאן במאי הסרט בריאן פרסיבל והכוכבת הצעירה שלו סופי נילס שנחשבת לילדת פלא שמצליחה "לגנוב את ההצגה" ולרגש מאוד. אגב, בעת ביקורם הקצר הספיקו האורחים לערוך, בין היתר, ביקור ב"יד ושם" שהותיר עליהם רושם עצום.

נליס בת ה-12 שמשחקת בתפקיד ליזל מוכרת בזכות הופעתה זוכת פרס ג׳ני בסרט הקנדי דובר הצרפתית "Monsieur Lazhar״, שהיה מועמד לפרס האוסקר בשנת 2012 בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר. סופי דוברת שתי שפות ומככבת בסדרת הקומדיה הקוויבקית "Les Parents״. היא מודה שטרם החליטה אם להקדיש את האנרגיות שלה לקריירת משחק. מלבד המשחק היתה סופי מתעמלת מוכשרת שהתאמנה במשך שנים רבות והגיעה לרמות גבוהות ביותר.

נילס. ילדת פלא שגונבת את ההצגה
נילס. ילדת פלא שגונבת את ההצגה

הסרט מגולל את סיפורה של ילדה צעירה ואמיצה באופן יוצא דופן נשלחה לחיות עם משפחה אומנת במלחמת העולם השנייה בגרמניה. היא לומדת לקרוא בעידודה של משפחתה החדשה ובעידודו של מקס, פליט יהודי שאותו מסתירה המשפחה במרתף ביתם. כוח המילים והדמיון הופכים להיות בעבור ליזל ומקס נתיב הבריחה היחיד מהאירועים הסוערים שמתרחשים סביבם. ״גנבת הספרים״ הוא סיפור של הישרדות ושל חוסן הנפש.

לספר את הסיפור

רב המכר ״גנבת הספרים״ נכתב כאמור על ידי הסופר האוסטרלי מרקוס זוסאק ויצא לאור ב-2006. הספר שהה ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס משך ארבע שנים, תורגם ליותר מ-30 שפות כולל לעברית, וזכה להצלחה עצומה בכל המדינות בהן התפרסם, זכה בעשרות פרסי ספרות, היה לספר הכי נמכר באמזון והופיע באין ספור רשימות ספרים הטובים ביותר.

מבוסס על רב-המכר "גנבת הספרים", שהיה הספר הכי נמכר באמזון
מבוסס על רב-המכר "גנבת הספרים", שהיה הספר הכי נמכר באמזון

העיבוד הקולנועי של הבמאי בריאן פרסיבל (״אחוזת דאונטון״) גם הוא מספר את סיפורה של ליזל (סופי נליס) שנשלחת לגור עם הורים אומנים: הנס הוברמן (ג׳פרי ראש) הלבבי ואשתו העוקצנית רוזה (אמילי ווטסון). בעודה מחלימה ממותו הטראגי של אחיה הצעיר רק כמה ימים לפני כן, עדיין נחבאת אל הכלים עם ההורים החדשים שלה שזה עתה פגשה, ליזל מנסה להתאים את עצמה – בבית ובבית ספר, שם לועגים לה בשל אי ידיעתה קרוא וכתוב. אביה המאמץ הנס עובד עמה יום וליל בנחישות כדי לשנות את המצב. בעוד ליזל מתחילה ללמוד ולאהוב לקרוא ומפתחת הערכה כלפי משפחה החדשה, משפחת הוברמן באומץ רב מחביאה בביתה פליט יהודי בשם מקס (בן שנצר). מקס חולק עם ליזל את התשוקה לספרים ומעודד אותה להרחיב את כוח ההתבוננות שלה, אפילו שלו עצמו אין דרך לראות את אור היום.

במקביל מתפתחת בינה לבין השכן הצעיר בן גילה רודי (ניקו לירש) ידידות מופלאה, שמאחדת אותם כשהם חולקים חוויות רבות עצמה. מערכות היחסים האלה, לצד אהבתה ההולכת וגוברת לספרים, מספקות הן מפלט והן דרך סלולה למימוש גורלה של ליזל. היא לומדת להעריך לא רק את כוחן של המילים, אלא גם את הכוח שמעבר למילים.

s3_p

s2_p

מלבד סופי נליס משחקים בסרט גם ג׳פרי ראש (בתפקיד אביה המאמץ של ליזל, הנס הוברמן): שחקן עטור שבחים שהחל את דרכו בתיאטרון האוסטרלי, הופיע ביותר מ-70 הפקות תיאטרון וכן ביותר מ-20 סרטי קולנוע. זכה להכרה לראשונה בתפקיד ראשי בסרט ״שיין״, תפקיד שבעבורו זכה בפרס האוסקר, בפרס גלובוס הזהב ובפרסים רבים נוספים. בנוסף זכה ראש בפרס אמי ובפרס גלובוס הזהב עבור התפקיד הראשי בסרט של HBO: ״חייו ומותו של פיטר סלרס״. כמו כן היה מועמד לפרס האוסקר עבור הסרט ״עט הסקנדל״, ושוב עבור תפקידו בסרט ״שייקספיר מאוהב״. לאחרונה כיכב בסרט ״נאום המלך״, סרט שזכה בפרס האוסקר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר ואף נתן לו מועמדות נוספת לאוסקר כשחקן, וזיכה אותו בפרס ה-BAFTA. בין סרטיו הנוספים: ״ההצעה הטובה ביותר״ של ג׳וזפה טורנטורה, ״דרכו של לוחם״, ״מינכן״, ״אכזריות בלתי נסבלת״, ״מוצאים את נמו״, ״עלובי החיים״, ״שודדי הקאריביים: זרמים זרים״ ועוד.

אמילי ווטסון (רוזה הוברמן): אחת השחקניות המוערכות בתעשיית הבידור בעשורים האחרונים. פרצה לתודעה בעולם בסרטו של לארס פון טרייר, ״לשבור את הגלים״, בהופעה שזיכתה אותה במועמדויות לפרס האוסקר ולגלובוס הזהב. את מועמדותה השנייה לפרסים אלה קיבלה ב-1999 עבור תפקידה כג׳קי בסרט ״הילארי וג׳קי״

בין סרטיה הבולטים הנוספים: ״סוס מלחמה״, ״אנה קרנינה״, ״סינקדוכה ניו יורק״, ״לחזור בקיץ״, ״חייו ומותו של פיטר סלרס״, ״חתונת רפאים״, ״מוכה אהבה״, ״המתאגרף״ ועוד.

ארה"ב 2013 / 131 דקות. הסרט יוקרן בבתי הקולנוע החל מ-23.1.